ILPP1/443-49/09-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-49/09-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu X, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2009 r. (data wpływu 12 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych z Urzędu Miasta dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych z Urzędu Miasta dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Zakład X... jest samorządowym zakładem budżetowym. Decyzją nr../. Zarządu Miasta G. z dnia.... 1991 r. utworzony został z dniem....... 1991 r. Zakład X. na bazie byłego Przedsiębiorstwa y w G. Zgodnie ze statutem przedmiotem działania Zakładu jest zaspokajanie potrzeb ludności miasta w zakresie lokalnego transportu zbiorowego. Zakres działania obejmuje zbiorowe przewozy pasażerskie na terenie miasta i przyległych gmin. w celu zmniejszenia deficytu Zakład świadczy następujące usługi odpłatnie: wynajem środków transportu, usługi reklamowe i inne drobne usługi materialne. Opłaty, zwolnienia i ulgi w opłatach za usługi przewozowe lokalnego transportu zbiorowego miasta G. oraz obowiązujące przepisy porządkowe określa Rada Miasta w drodze uchwały.

Ustalone przez Radę Miasta w drodze uchwały opłaty i ceny biletów zmieniały się w poszczególnych latach.

Zakład X... corocznie otrzymuje z Urzędu Miasta dotację przedmiotową, która zgodnie z ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze. zm.) kalkulowana jest według stawek jednostkowych. Kalkulowane do wozokilometra w trakcji tramwajowej i autobusowej stawki dotacji przedmiotowej uchwala Rada Miasta w drodze uchwały. Stawki dotacji przedmiotowej do wozokilometra wynosiły od roku 2004 odpowiednio:

1.

2004 rok - dla trakcji tramwajowej 0,93 zł/wozokm, dla trakcji autobusowej 1,50 zł/wozokm,

2.

2005 rok - dla trakcji tramwajowej 1,33 zł/wozokm, dla trakcji autobusowej 1,43 zł/wozokm,

3.

2006 rok - dla trakcji tramwajowej 2,29 zł/wozokm, dla trakcji autobusowej 1,61 zł/wozokm,

4.

2007 rok - stawka była zmieniana 4 razy w trakcie roku i ostatnia stawka obowiązująca od 1 września 2007 r. wynosiła dla trakcji tramwajowej 2,73 zł/wozokm i dla trakcji autobusowej - 2,76 zł/wozokm,

5.

2008 rok - dla trakcji tramwajowej 2,04 zł/wozokm, dla trakcji autobusowej 1,80 zł/wozokm. Stawka uległa zmianie od 1 maja 2008 r. w związku z przyznaniem dodatkowej dotacji i wynosi dla trakcji tramwajowej 2,78 zł/wozokm i dla trakcji autobusowej 2,56 zł/wozokm.

Wielkość dotacji przedmiotowej dla Zakładu x stanowi różnica pomiędzy planowaną kwotą kosztów a planowaną kwotą wpływów. Planowaną kwotę wpływów za przewozy pasażerów kalkuluje się na podstawie obowiązującej taryfy i zasad opłat oraz planowanej sprzedaży biletów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dotacja przedmiotowa otrzymana przez Zakład X... stanowi obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana z Urzędu Miasta dotacja przedmiotowa kalkulowana według stawek jednostkowych do 1 wozokilometra nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem jak wynika ze sposobu kalkulacji służy ona pokryciu tej części kosztu 1 wozokilometra, która nie znajduje pokrycia w planowanych przychodach na 1 wozokilometr. Jak wynika z powyższego, dofinansowanie to dotyczy kosztu 1 wozokilometra, więc nie stanowi dopłaty do ceny świadczonej usługi. Dlatego też w ocenie Wnioskodawcy dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług w zakresie przewozów pasażerskich.

Wnioskodawca podkreślił, że dotacje były przekazywane zaliczkowo w ratach (co miesiąc) wg stopnia zadań przewozowych i potrzeb Zainteresowanego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. w przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że otrzymywana z Urzędu Miasta dotacja dotyczy ściśle kosztu 1 wozokilometra i nie ma wpływu na cenę biletów, czyli na cenę świadczonych usług. Oznacza to, iż ma ona charakter ogólny, a jej celem jest wyłącznie dotowanie ogólnej działalności Zakładu X.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w sprawie będącej przedmiotem zapytania otrzymywana z Urzędu Miasta dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl