ILPP1/443-489/10-4/AW - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem sprzętu wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej, sfinansowanego z dotacji ze środków Urzędu Pracy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-489/10-4/AW Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem sprzętu wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej, sfinansowanego z dotacji ze środków Urzędu Pracy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2010 r. (data wpływu 30 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 9 czerwca 2010 r. (data wpływu 14 czerwca 2010 r.) oraz 30 czerwca 2010 r. (data wpływu 5 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu zakupów nabytych w celu prowadzenia działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu zakupów nabytych w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Powyższy wniosek uzupełniono pismami z dnia: 9 czerwca 2010 r. oraz 30 czerwca 2010 r. o własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zadanego pytania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W związku z otrzymaniem jednorazowej dotacji na podjęcie działalności gospodarczej z Urzędu Pracy Zainteresowana zakupiła przedmioty za kwotę 19.000 zł brutto - zestaw komputerowy, drukarkę, oprogramowanie, sprzęt do badań terenowych gruntów. Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym, czynnym płatnikiem podatku od towaru i usług. Wydatki będące przedmiotem wniosku zostały poniesione po dokonaniu rejestracji dla potrzeb podatku VAT (potwierdzenie zarejestrowania pismem z US z dnia 5 października 2009 r., wydatki poniesiono od dnia 10 października 2009 r.). Wszystkie zakupy zostały udokumentowane za pomocą faktur VAT, które zostały wystawione na firmę (nabywcą na wszystkich fakturach jest Wnioskdoawczyni). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowana wykonuje tylko czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a dokonane zakupy są wykorzystywane tylko do czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni mogła odzyskać podatek VAT, zapłacony przy zakupie przedmiotów za środki przyznane w ramach jednorazowej dotacji z Urzędu Pracy, na podjęcie działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w związku z tym, że jest czynnym płatnikiem VAT, przedmioty zostały zakupione po rejestracji dla potrzeb podatku VAT, zakupy zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na firmę oraz są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu VAT, uważa, że może odliczyć zapłacony podatek VAT.

W uzupełnieniu z dnia 30 czerwca 2010 r. Zainteresowana wskazała, iż posiada również prawo do odzyskania podatku VAT z przyznanej dotacji na zakup towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych - art. 86 ust. 11 ustawy.

Z kolei, na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następny okres lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z powyższego:

* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT,

* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi "w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych".

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dotyczy to w szczególności przypadków, gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,

b.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.

wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;

4.

wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b.

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6.

zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym

- stosownie do art. 88 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni (zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towaru i usług) w związku z otrzymaniem jednorazowej dotacji na podjęcie działalności gospodarczej z Urzędu Pracy zakupiła przedmioty - zestaw komputerowy, drukarkę, oprogramowanie, sprzęt do badań terenowych gruntów. Wydatki będące przedmiotem wniosku zostały poniesione po dokonaniu rejestracji dla potrzeb podatku. Wszystkie zakupy zostały udokumentowane za pomocą faktur VAT, które zostały wystawione na firmę. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowana wykonuje tylko czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a dokonane zakupy są wykorzystywane tylko do czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Z uwagi zatem na fakt, iż nabyte towary w ramach przedmiotowego projektu będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych - jak wskazał we wniosku Zainteresowany - w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT, z tytułu nabytych zakupów, ze względu na fakt, iż nabyte towary będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż powyższe uprawnienie przysługuje pod warunkiem, że nie wystąpią przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawczyni będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ewentualnego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, na zasadach wskazanych w art. 87 ustawy, z tytułu zakupu przedmiotów za środki przyznane w ramach jednorazowej dotacji z Urzędu Pracy, które będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl