ILPP1/443-486/09-4/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-486/09-4/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2009 r. (data wpływu 21 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z prowadzeniem szkoleń na rzecz pracowników sklepów przez Spółkę sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 80.42.20-00.00 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z prowadzeniem szkoleń na rzecz pracowników sklepów przez Spółkę sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 80.42.20-00.00.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej "Spółka") pełni funkcję centrali zakupowej dla sieci sklepów X oraz realizuje szkolenia dla pracowników tych sklepów. Spółka jest spółką zależną od Y (Y posiada 100% udziałów Spółki). Ponadto, Y posiada udziały w sklepach X (które działają na zasadzie franczyzy). Spółka ubiega się o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego projektu doradczo-szkoleniowego w ramach Poddziałania 2.1.1 POKL - Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Beneficjentem pomocy będzie Spółka (pracownicy Spółki). Uczestnikami korzystającymi z dotacji będą Sklepy X (pracownicy sklepów X biorący udział w szkoleniach) oraz pracownicy Spółki.

Zarówno Spółka jak i sklepy pokrywają koszty szkoleń w formie wkładu własnego. Trenerzy szkoleń to osoby z zewnątrz bądź zatrudnione przez Spółkę. Szkolenia będą prowadzone zarówno przez Spółkę jak i przez firmy zewnętrzne. W projekcie będą realizowane następujące szkolenia:

1.

Szkolenia prowadzone na rzecz sklepów przez Spółkę.

Szkolenia będzie prowadził trener zatrudniony przez Spółkę. Wynagrodzenie trenera rozliczane będzie na podstawie umowy o pracę. Ponadto, w ramach szkolenia rozliczane będą następujące koszty:

* dojazd trenera na szkolenia (delegacja trenera na podstawie "kilometrówki"),

* wynajem sali,

* zakup materiałów szkoleniowych,

* wyżywienie uczestników i trenerów,

* noclegi uczestników i trenerów,

* ubezpieczenie uczestników szkoleń na czas szkolenia.

Szkolenia skierowane będą do pracowników sklepów i dotyczyć będą działalności sklepów. Mają za zadanie przeszkolić kadrę w sklepie - kasjerki, pracowników sali sprzedaży, ale także pracowników na innych stanowiskach, np. księgowość.

Spółka jako projektodawca będzie organizować szkolenia, płacić faktury za wynajem sali, noclegi itp. Będzie ona wystawiać faktury dotyczące wkładu własnego sklepów na poczet organizacji szkoleń. Wkład własny sklepów będzie się wahał w granicach 20-30% kosztów szkolenia + kosztów obsługi (w zależności czy sklepy będą małymi czy średnimi podmiotami).

2.

Szkolenia na rzecz pracowników Spółki oraz pracowników sklepów realizowane przez zewnętrzne firmy szkoleniowe.Szkolenia będą dotyczyły obszaru zarządzania wiekiem w przedsiębiorstwie. Ponadto, w ramach szkolenia rozliczane będą następujące koszty:

* wynagrodzenie trenera,

* dojazd trenera na szkolenia,

* wynajem sali,

* zakup materiałów szkoleniowych,

* wyżywienie uczestników i trenerów,

* noclegi uczestników i trenerów,

* ubezpieczenie uczestników szkoleń na czas szkolenia.

3.

Szkolenia na rzecz pracowników Spółki realizowane przez zewnętrzne firmy szkoleniowe. Będą one dotyczyły takich tematów jak: księgowość, prawo, PFRON i SOD, ZZL, HACCP, traning for training, obsługa programu symfonia, bilans, VAT, podatki, import, controlling i logistyka. Ponadto, w ramach szkolenia rozliczane będą następujące koszty:

* wynagrodzenie trenera,

* dojazd trenera na szkolenia,

* wynajem sali,

* zakup materiałów szkoleniowych,

* wyżywienie uczestników i trenerów,

* noclegi uczestników i trenerów,

* ubezpieczenie uczestników szkoleń na czas szkolenia.

4.

Doradztwo prowadzone na rzecz sklepów przez Spółkę.

Doradcą będzie trener zatrudniony w Spółce na umowę o pracę. Doradztwo będzie dotyczyć takich zakresów jak: obsługa klienta, merchandising, zarządzanie zapasami, zamówieniami, asortymentem. Dodatkowo, w ramach usług doradztwa rozliczane będą następujące koszty:

* dojazd doradcy do miejsca doradztwa (do sklepu),

* wyżywienie doradcy,

* nocleg doradcy.

Obowiązujące zasady rozliczania podatku naliczonego VAT do "kosztów kwalifikowanych" projektu określa rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE): nr 1081/2004 - dla wydatków finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Ich zapisy zostały wprost przeniesione do krajowych wytycznych kwalifikowania wydatków dla poszczególnych programów operacyjnych. Zgodnie z podstawową regułą, podatek VAT może być uznany za koszt kwalifikowany jedynie wówczas, gdy zostanie rzeczywiście zapłacony i ostatecznie poniesiony, a beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odzyskania np. odliczenia od podatku naliczonego.

Ponadto Spółka złożyła wniosek do Urzędu Statystycznego w Łodzi z zapytaniem, czy świadczone przez nią usługi o charakterze szkoleniowym, należy kwalifikować do działu PKWiU 80.42.20 - usługi w zakresie pozostałych form kształcenia.

W odpowiedzi Urząd wskazał, iż usługi szkoleniowe organizowane przez firmę handlową polegające na przeprowadzeniu szkoleń dla osób z zewnątrz niezwiązane bezpośrednio ze sprzedażą a mające na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80.42.20-00.00.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka jako czynny podatnik VAT ma możliwość odliczania podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych a pokrywanych z dotacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w związku z prowadzeniem szkoleń na rzecz pracowników sklepów przez Spółkę.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z informacją zawartą w stanie faktycznym, szkolenie prowadzone przez trenera zatrudnionego przez Spółkę na rzecz sklepów będzie prowadzone odpłatnie. Odpłatność polegać będzie na wkładzie własnym sklepów. W związku z tym usługa ta wypełnia przesłanki art. 8 ust. 1 i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ponadto, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz usług zwolnionych od podatku, w pozycji 7 wskazano usługi z grupowania PKWiU ex 80 "Usługi w zakresie edukacji".

Zgodnie z klasyfikacją dokonaną przez Urząd Statystyczny w piśmie z dnia 11 marca 2008 r., świadczone przez Spółkę usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia" - w przypadku, gdy usługi szkoleniowe organizowane przez Spółkę, polegają na przeprowadzeniu szkoleń dla osób z zewnątrz i nie są związane bezpośrednio ze sprzedażą, a mają na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych.

Stosownie natomiast do treści art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku świadczenia usług szkolenia przez Spółkę na rzecz pracowników sklepów mających na celu podniesienie ich kwalifikacji zawodowych, usługi te będą zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W związku z powyższym, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczeniu podlega zatem w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawodawca wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Jak wskazano powyżej, Spółka dokonuje czynności zwolnione z opodatkowania, wymienione w art. 43 ust. 1 ustawy VAT.

Reasumując, Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części, z tego względu, że nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tj. związek dokonanych nabyć ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Dla określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W tym miejscu należy zauważyć, że na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), obowiązującego od 1 stycznia 2009 r. przedłużono do dnia 31 grudnia 2009 r. stosowanie - do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług - Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

Podstawowa stawka podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienia od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz usług zwolnionych od podatku, w pozycji 7 wskazano usługi z grupowania PKWiU ex 80 "Usługi w zakresie edukacji".

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca pełni funkcję centrali zakupowej dla sieci sklepów Intermarche oraz realizuje szkolenia m.in. dla pracowników tych sklepów. Zainteresowany ubiega się o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego projektu doradczo-szkoleniowego w ramach Poddziałania 2.1.1 POKL - Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Beneficjentem pomocy będzie Spółka (pracownicy Spółki). Uczestnikami korzystającymi z dotacji będą Sklepy Intermarche (pracownicy sklepów Intermarche biorący udział w szkoleniach) oraz pracownicy Spółki.

W ramach projektu będą realizowane m.in. szkolenia prowadzone na rzecz sklepów przez Spółkę. Szkolenia będzie prowadził trener zatrudniony przez nią. Wynagrodzenie trenera rozliczane będzie na podstawie umowy o pracę.

Jak wskazał Zainteresowany, ww. usługi zostały zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w piśmie z dnia 11 marca 2008 r., do grupowaniu PKWiU 80.42.20-00.00 "usługi w zakresie pozostałych form kształcenia", w przypadku, gdy usługi szkoleniowe organizowane przez niego, polegają na przeprowadzeniu szkoleń dla osób z zewnątrz i nie są związane bezpośrednio ze sprzedażą, a mają na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych. Tym samym, usługi te będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. wyżej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści powyższego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny. Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

1.

wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

2.

wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie mniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przedmiotowej sprawie zatem, Wnioskodawca nie będzie mógł dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem dokonywane zakupy wykorzystywane będą do czynności zwolnionych od podatku. Tym samym, nie zostanie wypełniona treść art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczania podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych a pokrywanych z dotacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w związku z prowadzeniem szkoleń na rzecz pracowników sklepów przez Spółkę.

Nadmienić ponadto należy, iż organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług, a dla prawidłowego określenia obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług niezbędne jest zakwalifikowanie czynności będących przedmiotem wniosku do właściwego grupowania statystycznego, obowiązek ten spoczywa na Zainteresowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Informuje się również, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z prowadzeniem szkoleń na rzecz pracowników sklepów przez Spółkę sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 80.42.20-00.00. Rozstrzygnięcia w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z prowadzeniem szkoleń: na rzecz pracowników Spółki przez firmy zewnętrzne, na rzecz pracowników Spółki oraz pracowników sklepów przez zewnętrzne firmy szkoleniowe oraz prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z doradztwem Spółki na rzecz pracowników sklepów w opisanym zdarzeniu przyszłym zostały zawarte w interpretacjach nr: ILPP1/443-486/09-2/AI, ILPP1/443-486/09-3/AI, ILPP1/443-486/09-5/AI z dnia 10 lipca 2009 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl