ILPP1/443-486/09-2/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-486/09-2/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., reprezentowanej przez pełnomocnika przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2009 r. (data wpływu 21 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z prowadzeniem szkoleń na rzecz pracowników Spółki przez firmy zewnętrzne - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z prowadzeniem szkoleń na rzecz pracowników Spółki przez firmy zewnętrzne.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej "Spółka") pełni funkcję centrali zakupowej dla sieci sklepów X oraz realizuje szkolenia dla pracowników tych sklepów. Spółka jest spółką zależną od Y (Y posiada 100% udziałów Spółki). Ponadto, Y posiada udziały w sklepach X (które działają na zasadzie franczyzy). Spółka ubiega się o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego projektu doradczo-szkoleniowego w ramach Poddziałania 2.1.1 POKL - Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Beneficjentem pomocy będzie Spółka (pracownicy Spółki). Uczestnikami korzystającymi z dotacji będą Sklepy X (pracownicy sklepów X biorący udział w szkoleniach) oraz pracownicy Spółki.

Zarówno Spółka jak i sklepy pokrywają koszty szkoleń w formie wkładu własnego. Trenerzy szkoleń to osoby z zewnątrz bądź zatrudnione przez Spółkę. Szkolenia będą prowadzone zarówno przez Spółkę jak i przez firmy zewnętrzne. W projekcie będą realizowane następujące szkolenia:

1.

Szkolenia prowadzone na rzecz sklepów przez Spółkę.

Szkolenia będzie prowadził trener zatrudniony przez Spółkę. Wynagrodzenie trenera rozliczane będzie na podstawie umowy o pracę. Ponadto, w ramach szkolenia rozliczane będą następujące koszty:

* dojazd trenera na szkolenia (delegacja trenera na podstawie "kilometrówki"),

* wynajem sali,

* zakup materiałów szkoleniowych,

* wyżywienie uczestników i trenerów,

* noclegi uczestników i trenerów,

* ubezpieczenie uczestników szkoleń na czas szkolenia.

Szkolenia skierowane będą do pracowników sklepów i dotyczyć będą działalności sklepów. Mają za zadanie przeszkolić kadrę w sklepie - kasjerki, pracowników sali sprzedaży, ale także pracowników na innych stanowiskach, np. księgowość.

Spółka jako projektodawca będzie organizować szkolenia, płacić faktury za wynajem sali, noclegi itp. Będzie ona wystawiać faktury dotyczące wkładu własnego sklepów na poczet organizacji szkoleń. Wkład własny sklepów będzie się wahał w granicach 20-30% kosztów szkolenia + kosztów obsługi (w zależności czy sklepy będą małymi czy średnimi podmiotami).

2.

Szkolenia na rzecz pracowników Spółki oraz pracowników sklepów realizowane przez zewnętrzne firmy szkoleniowe.

Szkolenia będą dotyczyły obszaru zarządzania wiekiem w przedsiębiorstwie. Ponadto, w ramach szkolenia rozliczane będą następujące koszty:

* wynagrodzenie trenera,

* dojazd trenera na szkolenia,

* wynajem sali,

* zakup materiałów szkoleniowych,

* wyżywienie uczestników i trenerów,

* noclegi uczestników i trenerów,

* ubezpieczenie uczestników szkoleń na czas szkolenia.

3.

Szkolenia na rzecz pracowników Spółki realizowane przez zewnętrzne firmy szkoleniowe. Będą one dotyczyły takich tematów jak: księgowość, prawo, PFRON i SOD, ZZL, HACCP, traning for training, obsługa programu symfonia, bilans, VAT, podatki, import, controlling i logistyka. Ponadto, w ramach szkolenia rozliczane będą następujące koszty:

1.

wynagrodzenie trenera,

2.

dojazd trenera na szkolenia,

3.

wynajem sali,

4.

zakup materiałów szkoleniowych,

5.

wyżywienie uczestników i trenerów,

6.

noclegi uczestników i trenerów,

7.

ubezpieczenie uczestników szkoleń na czas szkolenia.

4.

Doradztwo prowadzone na rzecz sklepów przez Spółkę.

Doradcą będzie trener zatrudniony w Spółce na umowę o pracę. Doradztwo będzie dotyczyć takich zakresów jak: obsługa klienta, merchandising, zarządzanie zapasami, zamówieniami, asortymentem. Dodatkowo, w ramach usług doradztwa rozliczane będą następujące koszty:

* dojazd doradcy do miejsca doradztwa (do sklepu),

* wyżywienie doradcy,

* nocleg doradcy.

Obowiązujące zasady rozliczania podatku naliczonego VAT do "kosztów kwalifikowanych" projektu określa rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE): nr 1081/2004 - dla wydatków finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Ich zapisy zostały wprost przeniesione do krajowych wytycznych kwalifikowania wydatków dla poszczególnych programów operacyjnych. Zgodnie z podstawową regułą, podatek VAT może być uznany za koszt kwalifikowany jedynie wówczas, gdy zostanie rzeczywiście zapłacony i ostatecznie poniesiony, a beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odzyskania np. odliczenia od podatku naliczonego.

Ponadto Spółka złożyła wniosek do Urzędu Statystycznego w Łodzi z zapytaniem, czy świadczone przez nią usługi o charakterze szkoleniowym, należy kwalifikować do działu PKWiU 80.42.20 - usługi w zakresie pozostałych form kształcenia.

W odpowiedzi Urząd wskazał, iż usługi szkoleniowe organizowane przez firmę handlową polegające na przeprowadzeniu szkoleń dla osób z zewnątrz niezwiązane bezpośrednio ze sprzedażą a mające na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80.42.20-00.00.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka jako czynny podatnik VAT ma możliwość odliczania podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych a pokrywanych z dotacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w przypadku szkoleń prowadzonych na rzecz pracowników Spółki przez firmy zewnętrzne.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Chodzi w tym przypadku o czynności opodatkowane VAT, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, między innymi o odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Kwotę podatku naliczonego stanowi, co do zasady, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT).

Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013 (dalej: NSRO) zostały opracowane w oparciu o wytyczne DE określające główne cele polityki spójności. NSRO zostały przygotowane zgodnie z wymogami art. 27 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999. NSRO określają kierunki wsparcia ze środków finansowych dostępnych z budżetu UE w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) oraz Funduszu Spójności. NSRO jest instrumentem odniesienia dla przygotowania programów operacyjnych.

Dnia 28 września 2007 r. Komisja Europejska podjęła decyzję nr K (2007) 4547 w sprawie przyjęcia w ramach pomocy wspólnotowej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów służących realizacji NSRO i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1081/2006 w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1784/1999, EFS zapewnia wsparcie wydatków kwalifikowanych, które nie naruszając art. 53 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1083/2006, mogą obejmować wszelkie zasoby finansowe będące przedmiotem wspólnego wkładu pracodawców i pracowników. Zgodnie natomiast z art. 53 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1083/2006, wkład funduszy na poziomie programów operacyjnych oblicza się w odniesieniu do publicznych wydatków kwalifikowanych. Mając na uwadze art. 11 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1081/2006, do wydatków kwalifikowanych do wsparcia z EFS nie zaliczamy podlegającego zwrotowi podatku od towarów i usług (VAT).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

W związku z faktem, iż finansowane ze środków funduszy strukturalnych szkolenia będą zakupione przez Spółkę na rzecz zatrudnionych w Spółce pracowników, w celu ich rozwoju zawodowego, co ewidentnie przekłada się na jakość świadczonych przez Spółkę usług, zdaniem Spółki wydatki te należy uznać za wydatki związane z wykonywaniem przez Spółkę działalności opodatkowanej. Spółka jest czynnym podatnikiem, a wykonywane przez nią czynności są opodatkowane.

Reasumując, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na szkolenia pracowników Spółki przez firmy zewnętrzne, i innych wydatków związanych z tymi szkoleniami, realizowanych w ramach otrzymanej dotacji rozwojowej, z tego względu, iż usługi te są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

1.

z tytułu nabycia towarów i usług,

2.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

3.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl powyższych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada, wyłącza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku, bądź niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Przykładowo art. 88 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy wskazuje, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca pełni funkcję centrali zakupowej dla sieci sklepów X oraz realizuje szkolenia m.in. dla pracowników tych sklepów. Zainteresowany ubiega się o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego projektu doradczo-szkoleniowego w ramach Poddziałania 2.1.1 POKL - Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Beneficjentem pomocy będzie Spółka (pracownicy Spółki). Uczestnikami korzystającymi z dotacji będą Sklepy X (pracownicy sklepów X biorący udział w szkoleniach) oraz pracownicy Spółki. W ramach projektu będą realizowane m.in. szkolenia na rzecz pracowników Spółki przez firmy zewnętrzne. Szkolenia będą dotyczyły takich tematów jak: księgowość, prawo, PFRON i SOD, ZZL, HACCP, traning for training, obsługa programu symfonia, bilans, VAT, podatki, import, controlling i logistyka. Ponadto, w ramach szkolenia rozliczane będą następujące koszty:

* wynagrodzenie trenera,

* dojazd trenera na szkolenia,

* wynajem sali,

* zakup materiałów szkoleniowych,

* wyżywienie uczestników i trenerów,

* noclegi uczestników i trenerów,

* ubezpieczenie uczestników szkoleń na czas szkolenia.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku wydatków będących przedmiotem zapytania, gdy dokonywane zakupy będą miały bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, za wyjątkiem towarów i usług wymienionych w art. 88 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, stanowisko Zainteresowanego, iż ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego od wszystkich wskazanych w opisie sprawy wydatków należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z prowadzeniem szkoleń na rzecz pracowników Spółki przez firmy zewnętrzne. Rozstrzygnięcia w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z prowadzeniem szkoleń: na rzecz pracowników Spółki oraz pracowników sklepów przez zewnętrzne firmy szkoleniowe, na rzecz pracowników sklepów przez Spółkę sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 80.42.20-00.00, oraz prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z doradztwem Spółki na rzecz pracowników sklepów w opisanym zdarzeniu przyszłym zostały zawarte w interpretacjach nr ILPP1/443-486/09-3/AI, ILPP1/443-486/09-4/AI, ILPP1/443-486/09-5/AI z dnia 10 lipca 2009 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl