ILPP1/443-485/10-5/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-485/10-5/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2010 r. (data wpływu 30 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 czerwca 2010 r. (data wpływu 21 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wypłacanych premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wypłacanych premii pieniężnych. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 czerwca 2010 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: "Spółka", "Wnioskodawca") zajmuje się produkcją i dystrybucją przenośnych oraz stacjonarnych urządzeń grzewczych i chłodzących. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka wypłaca na rzecz swoich kontrahentów wynagrodzenie z tytułu wykonywania określonych działań/czynności ukierunkowanych na intensyfikację sprzedaży produkowanych przez Spółkę urządzeń w postaci premii pieniężnych (stanowiących wynagrodzenie za wykonanie usług). W zakres tego typu czynności kontrahentów mogą wchodzić przykładowo:

* usługi transportowe i logistyczne polegające na przejęciu ryzyka dystrybucji produktów Spółki z własnego magazynu centralnego danego kontrahenta do poszczególnych placówek handlowych danego kontrahenta oraz na zapewnieniu dostępności produktów Spółki we wszystkich punktach sprzedaży danego kontrahenta, zapewniając jak najbardziej kompleksowe pokrycie zapotrzebowania kraju, bądź innych zagranicznych terytoriów i dzięki temu lepsze postrzeganie danych marek oraz samej Spółki,

* dodatkowa ekspozycja towarów Spółki, najczęściej z wyeksponowaniem logo Spółki lub/oraz należących do Spółki marek,

* usługi marketingowe polegające na promocji towarów i marek Spółki przy pomocy materiałów reklamowych i technik handlowych takich jak gazetki, broszury promocyjne, tzw. dodatkowe "standy", promocje w sklepie danego dnia, zapewnienie udziału produktów Spółki w programach lojalnościowych i kredytowych, itp.,

* konsultacje handlowe w zakresie oceny rynków zbytu i popytu na produkty Spółki,

* opracowywanie i udostępnianie danych statystycznych dotyczących wielkości i struktury oraz sezonowości sprzedaży towarów Spółki,

* pośredniczenie w oferowaniu produktów Spółki innym dystrybutorom, a także dodatkowe przykładowe usługi takie jak:

a.

testowanie nowych produktów,

b.

przejęcie obowiązków związanych z odzyskiem i utylizacją części odpadów, itp.

W celu uproszczenia rozIiczeń i zaoszczędzenia czasu obu stronom wysokość wynagrodzenia za świadczone usługi uzależniona jest natomiast od wielkości obrotu z danym kontrahentem i przyjmuje postać premii kalkulowanej jako procent od obrotu zrealizowanego w danym okresie. Osiągnięcie zakładanego limitu obrotu jest wskazówką rzetelnego wykonania danych usług.

Na opisane powyżej premie kontrahenci Spółki wystawiają na jej rzecz faktury VAT dokumentujące ich otrzymanie. Na wystawianych fakturach kontrahenci Spółki naliczają podatek od towarów i usług (podatek VAT), traktując uzyskane premie pieniężne jako wynagrodzenie za usługi świadczone na rzecz Wnioskodawcy.

Ponadto, z pisma z dnia 16 czerwca 2010 r., stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, iż:

* wypłacane premie będą miały charakter wyłącznie pieniężny,

* wypłacanych premii nie będzie można powiązać z konkretnymi dostawami odnoszącymi się do określonych towarów i usług lub ich grup (brak jest możliwości ich przyporządkowania do konkretnych dostaw towarów),

* w sytuacjach opisanych w stanie faktycznym Spółka wypłaca wynagrodzenie w postaci premii pieniężnych za wykonane na jej rzecz czynności/usługi,

* świadczone na jej rzecz usługi mają złożony i kompleksowy charakter, o czym świadczy katalog przykładowych czynności zawarty powyżej. W związku z powyższym zdaniem Spółki nie ma możliwości wskazania jednoznacznej klasyfikacji statystycznej przedmiotowych usług. Spółka jednocześnie zaznacza, iż w jej ocenie klasyfikacja usług na gruncie PKWiU z roku 1997 nie ma znaczenia dla rozstrzygnięcia wątpliwości Spółki będących przedmiotem wniosku (odpowiednie zakwalifikowanie usług na gruncie PKWiU ma co do zasady znaczenie wyłącznie przy określaniu stawki VAT właściwej dla opodatkowania danego rodzaju usług - stosowaniu stawek obniżonych). W opinii Spółki usługi, o których mowa powyżej powinny być opodatkowane stawką podstawową 22%,

* w przypadku premii stanowiących wynagrodzenie za świadczenie usług ich wypłata będzie dokonywana po wykonaniu usług. Fakt wykonania usług będzie weryfikowany przez Spółkę,

* część umów z kontrahentami może przewidywać szczegółowe zasady i sposób świadczenia usług na rzecz Spółki, podczas gdy w pozostałych umowach brak będzie postanowień o podobnym stopniu szczegółowości, a sposób świadczenia usług będzie każdorazowo ustalany przez strony umowy w toku bieżącej współpracy. Ponadto, Spółka będzie co do zasady potwierdzać z kontrahentami fakt wykonywania usług, np. na podstawie raportów czy sprawozdań z ich świadczenia,

* w sytuacjach opisanych powyżej, jeżeli Spółka dojdzie do wniosku, że usługi będące przedmiotem umowy nie zostały wykonane, premie pieniężne nie będą wypłacane (brak będzie podstaw do wypłaty wynagrodzenia).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo do odliczania podatku VAT naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów Spółki, dokumentujących wypłacone na ich rzecz premie w sytuacjach opisanych wyżej (wynagrodzenie za świadczone usługi).

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacane premie stanowiące wynagrodzenie za świadczenie usług w związku z dokonywaniem na jego rzecz świadczeń wskazanych powyżej potwierdzonych osiągnięciem określonego poziomu obrotów, stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT). W związku z powyższym Spółce przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących przedmiotowe usługi oraz wynagrodzenie za ich świadczenie.

Prezentowane stanowisko Spółka opiera na następującej argumentacji:

Stosownie do postanowień ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Zgodnie zaś z art. 7 ust. 1 tejże ustawy, przez dostawę towarów ustawodawca rozumie przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, świadczenie usług to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Przedmiotowa sytuacja nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT, gdyż Spółka w zamian za wypłatę bonusu/premii, nie otrzymuje od kontrahentów żadnych towarów. Działania kontrahentów, w wyniku których Wnioskodawca wypłaca na ich rzecz bonusy/premie powinny być natomiast rozpoznane jako świadczenie usług na rzecz Spółki.

W świetle przywołanej definicji zawartej w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, każde świadczenie (czynność), za które świadczeniodawca otrzymuje ekwiwalent w postaci wynagrodzenia wypłaconego przez drugą stronę (o ile nie zostanie uznane za dostawę towarów), należy uznać za usługę w rozumieniu przepisów regulujących opodatkowanie podatkiem VAT.

W ocenie Spółki, nie budzi wątpliwości fakt, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym występują dwa świadczenia względem siebie ekwiwalentne. Usługą, za którą zapłatę stanowi bonus/premia, jest bowiem dokonywanie przez kontrahenta szeregu świadczeń na rzecz Spółki mających na celu zwiększenie sprzedaży produktów Spółki, a tym samym zwiększenie jej przychodów, poprawę pozycji rynkowej, itp.

W świetle powyższego należy uznać, iż czynności te spełniają przesłanki do uznania ich za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT, natomiast premie kalkulowane od wielkości obrotu stanowią wynagrodzenie za ich świadczenie.

W konsekwencji, przedmiotowe działania należy uznać za czynności podlegające opodatkowaniu VAT. Kontrahenci Spółki powinni zatem dokumentować wykonane przez siebie usługi fakturami VAT na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) tejże ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Mając na uwadze, iż przedmiotowe usługi oraz wypłacane w zamian za ich świadczenie wynagrodzenie mają bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Spółkę, należy uznać, iż Spółce przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT wykazanego na fakturach otrzymanych od jej kontrahentów.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie zachodzą przesłanki wskazane w art. 88 ustawy o VAT, ograniczające prawo do odliczenia podatku naliczonego. W szczególności nie znajduje zastosowania regulacja art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, w świetle której, faktury dokumentujące transakcje niepodlegajace lub zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego.

Ponadto, należy zaznaczyć, iż prezentowane przez Spółkę stanowisko znajduje potwierdzenie w ugruntowanej linii orzecznictwa prezentowanej w licznych interpretacjach przepisów podatkowych, m.in. w interpretacji Ministra Finansów wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 marca 2010 r. (sygn. IPPP1-443-206/10-2/EK), w której Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził m.in.: "premie pieniężne będą udzielane kontrahentom w zamian za osiągnięcie przez nich określonego obrotu oraz wykonania na rzecz Spółki szeregu dodatkowych świadczeń zawartych w 3 rodzajach umów. Czynności te, w odniesieniu do każdego ze wskazanych rodzajów umów, spełniają przesłanki do uznania ich jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a otrzymywana przez kontrahenta premia pieniężna stanowi wynagrodzenie za świadczenie tych usług. (...) w związku z uznaniem czynności wykonywanych przez kontrahentów (zawartych w trzech rodzajach umów) na rzecz Wnioskodawcy jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. wyłączenie wskazane w powołanym wyżej art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie ma zastosowania. Zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących te premie, na zasadach wskazanych w art. 86 ust. 1 ustawy."

Powyższe potwierdzają również interpretacje Ministra Finansów wydane za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej:

* w Warszawie z dnia 2 lutego2010 r. (sygn. IPPP3/443-1082109-2/KG),

* w Poznaniu z dnia 1 lutego 2010 r. (sygn. ILPP1/443-1428/09-4/AT).

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca zwraca się o potwierdzenie, iż Spółka ma prawo do odliczania podatku VAT naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów Spółki, dokumentujących wypłacone na ich rzecz premie, w sytuacjach opisanych w zdarzeniu przyszłym (wynagrodzenie za świadczone usługi).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się produkcją i dystrybucją przenośnych oraz stacjonarnych urządzeń grzewczych i chłodzących. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka wypłaca na rzecz swoich kontrahentów wynagrodzenie z tytułu wykonywania określonych działań/czynności ukierunkowanych na intensyfikację sprzedaży produkowanych przez Spółkę urządzeń, w postaci premii pieniężnych (stanowiących wynagrodzenie za wykonanie usług). W zakres tego typu czynności kontrahentów mogą wchodzić przykładowo: usługi transportowe i logistyczne, dodatkowa ekspozycja towarów Spółki, usługi marketingowe, konsultacje handlowe itd. W celu uproszczenia rozIiczeń i zaoszczędzenia czasu obu stronom wysokość wynagrodzenia za świadczone usługi uzależniona jest natomiast od wielkości obrotu z danym kontrahentem i przyjmuje postać premii kalkulowanej jako procent od obrotu zrealizowanego w danym okresie. Osiągnięcie zakładanego limitu obrotu jest wskazówką rzetelnego wykonania danych usług. Na opisane powyżej premie kontrahenci Spółki wystawiają na jej rzecz faktury VAT dokumentujące ich otrzymanie. Na wystawianych fakturach kontrahenci Spółki naliczają podatek od towarów i usług (podatek VAT), traktując uzyskane premie pieniężne jako wynagrodzenie za usługi świadczone na rzecz Wnioskodawcy.

Ponadto, wypłacane premie mają charakter wyłącznie pieniężny. Nie będzie można ich powiązać z konkretnymi dostawami odnoszącymi się do określonych towarów i usług lub ich grup (brak jest możliwości ich przyporządkowania do konkretnych dostaw towarów).

W sytuacjach opisanych w zdarzeniu przyszłym Spółka wypłaca wynagrodzenie w postaci premii pieniężnych za wykonane na jej rzecz czynności/usługi. Świadczone na jej rzecz usługi mają złożony i kompleksowy charakter, o czym świadczy katalog przykładowych czynności zawarty powyżej. W związku z tym, zdaniem Spółki, nie ma możliwości wskazania jednoznacznej klasyfikacji statystycznej przedmiotowych usług. Część umów z kontrahentami może przewidywać szczegółowe zasady i sposób świadczenia usług na rzecz Spółki, podczas gdy w pozostałych umowach brak będzie postanowień o podobnym stopniu szczegółowości, a sposób świadczenia usług będzie każdorazowo ustalany przez strony umowy w toku bieżącej współpracy. W sytuacjach opisanych powyżej, jeżeli Spółka dojdzie do wniosku, że usługi będące przedmiotem umowy nie zostały wykonane, premie pieniężne nie będą wypłacane (brak będzie podstaw do wypłaty wynagrodzenia).

Z powyższego wynika więc, iż kontrahent otrzymując premie pieniężne, jest zobowiązany przez Zainteresowanego do wykonywania na jego rzecz różnych czynności o charakterze m.in. marketingowym.

Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz stan prawny stwierdzić należy, iż wykonywane czynności przez kontrahentów na rzecz Wnioskodawcy, stanowią świadczenie usług i tym samym czynność ta winna być udokumentowana fakturą VAT (zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy), spełniającą wymogi, o których mowa w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) z zastosowaniem 22% stawki podatku VAT.

Reasumując, spełnienie przez danego kontrahenta warunków uprawniających go do otrzymania od Spółki premii pieniężnej w przedmiotowej sprawie będzie stanowić świadczenie usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, które winno być udokumentowane przez otrzymującego fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,

b.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.

wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;

4.

wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b.

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6.

zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym.

Z powyższego przepisu wynika, iż w przypadku gdy wystawione faktury stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w nich zawartego.

Jak wywiedziono wyżej, w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym premie pieniężne wypłacane przez Wnioskodawcę (w zamian za świadczenie usług) będą stanowić wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i winny być udokumentowane przez otrzymującego fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów i usług.

W związku z tym nie będą zachodzić okoliczności wskazane w powołanym przez Wnioskodawcę art. 88 ust. 3a pkt 2 cyt. ustawy, jak również w cyt. wyżej art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a). Tym samym, Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawionych przez odbiorców na zasadach wskazanych w art. 86 ust. 1 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia innych przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Reasumując, Spółce będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych w związku z udzieleniem premii pieniężnych.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wypłacanych premii pieniężnych. Natomiast, kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wypłacanych premii pieniężnych została załatwiona w interpretacji nr ILPP1/443-485/10-4/AI z dnia 27 lipca 2010 r. Z kolei wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania otrzymanych i wypłacanych bonusów pieniężnych została rozstrzygnięta w interpretacjach nr: ILPP1/443-485/10-6/AI i ILPP1/443-485/10-7/AI w dniu 27 lipca 2010 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl