ILPP1/443-485/08-2/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-485/08-2/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2008 r. (data wpływu 12 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót związanych z infrastrukturą techniczną - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót związanych z infrastrukturą techniczną.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (przedsiębiorstwo) zgodnie z zawartymi umowami w latach poprzednich jak i w roku 2008 prowadzi roboty budowlano-montażowe polegające na budowie kanalizacji sanitarnych, wodociągów oraz przyłączy wodociągowych i sanitarnych do budynków mieszkalnych. Do dnia 31 grudnia 2007 r. roboty powyższe jako infrastruktura dotycząca budownictwa mieszkaniowego opodatkowane były 7% stawką VAT.

Od dnia 1 stycznia 2008 r. powyższy przepis stracił moc prawną, wobec czego zarówno umowy zawarte w latach poprzednich a kontynuowane w 2008 r., jak również umowy zawarte w roku 2008, a dotyczące infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, a w szczególności przyłączy instalacji sanitarnej i wodociągowej od budynków mieszkalnych do stałej sieci dostawy wody i odprowadzania ścieków opodatkowane są 22% stawką VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonanie przyłączenia instalacji kanalizacyjnych odprowadzają¬cych ścieki i wodociągowych od budynków mieszkalnych do stałej dostawy wody i odprowadzania ścieków może korzystać z obniżonej 7% stawki VAT jako dostawa wody i odprowadzanie ścieków.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonanie przyłączenia kanalizacyjnego jest niezbędne do wykonania dostawy wody i odprowadzenia ścieków. Z tego względu czynność taka powinna korzystać z obniżonej stawki VAT przewidzianej dla szeroko pojętej dostawy wody. Spółka opiera się na art. 12 ust. 3 lit. a) VI Dyrektywy 77/388 i załączniku H kategoria 2 tej Dyrektywy, z których wynika, iż czynność podłączenia indywidualnego, która polega na ułożeniu kanalizacji umożliwiającej przyłączenie instalacji wodociągowej nie¬ruchomości do stałej sieci dostawy wody, należy do zakresu dostawy wody.

Wnioskodawca na potwierdzenie stanowiska o stosowaniu obniżonej 7% stawki VAT przy budowie przyłączy, wskazuje na Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 3 kwietnia 2008 r., sygn. C - 442/05.

W powyższym orzeczeniu Trybunał oparł swoją argumentację na tezie, że wykonanie przyłączenia jest niezbędne do wykonania dostawy wody i odprowadzenia ścieków dlatego czynność taka powinna korzystać ze stawki obniżonej, przewidzianej w Dyrektywie dla szeroko pojętego świadczenia dostawy wody - czyli 7% stawki VAT i takie stanowisko zajmuje również Wnioskodawca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. Natomiast z treści art. 8 ust. 3 ustawy o VAT wynika, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W związku z powyższym Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia, m.in. przedmiotu opodatkowania poprzez zdefiniowanie wykonywanych czynności i zaklasyfikowanie ich do właściwego grupowania zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług.

Dla prawidłowego określenia stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności, które są usługami w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, niezbędne jest zatem posiadanie symbolu PKWiU, gdyż ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Klasyfikacje te służą identyfikacji towarów i usług opodatkowanych stawkami niższymi niż 22% oraz zwolnionych od tego podatku.

Co do zasady stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%. Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jaki i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Przepis art. 41 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, iż dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, pod pozycją 138 wymienione zostały usługi w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU 41.00.2), natomiast pod pozycją 153 - usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (PKWiU 90.0).

W związku z powyższym usługi zaklasyfikowane pod symbole PKWiU 41.00.20-00.00 oraz 90.00.11-00.00 podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.

Z danych zawartych we wniosku nie wynika jednak pod jakim symbolem sklasyfikowane są czynności wykonywane przez Wnioskodawcę. Zainteresowany nie przedstawił stosownej klasyfikacji statystycznej, z której wynika zaliczenie wykonywanych czynności do odpowiednich grupowań.

Nadmienia się, iż tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikowania usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). Tym samym zasady metodyczne wskazują, kto jest właściwy do klasyfikowania świadczonych usług.

W okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) cyt. ustawy stosowana była stawka w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa wyżej, należało rozumieć, zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy o VAT, roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Natomiast, zgodnie z art. 146 ust. 3 powołanej ustawy, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumiało się:

1.

sieci rozprowadzające wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeśli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Od 1 stycznia 2008 r. prawo do stosowania obniżonej 7% stawki podatku VAT na podstawie powołanych wyżej przepisów nie jest już możliwe. Od tego dnia ustawodawca przewidział stosowanie 7% stawki podatku tylko w odniesieniu do:

1.

dostaw, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT,

2.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych w zakresie w jakim wymienione roboty i remonty nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy - § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.),

3.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, w zakresie, w jakim wymienione obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy - w myśl § 5 ust. 1a pkt 2 ww. rozporządzenia.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca wykonuje prace budowlano-montażowe polegające na budowie kanalizacji sanitarnych, wodociągów oraz przyłączy wodociągowych i sanitarnych czyli infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Mając na uwadze powyższą analizę przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że od dnia 1 stycznia 2008 r. z obniżonej do 7% stawki można skorzystać wyłącznie w odniesieniu do usług budowlano-montażowych, remontów i robót konserwacyjnych dotyczących dostaw obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części wymienionych w art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT oraz § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Obniżona do 7% stawka VAT nie dotyczy już natomiast robót budowlano-montażowych związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.

Zatem wymienione przez Wnioskodawcę roboty (prace) budowlano-montażowe polegające na budowie kanalizacji sanitarnych, wodociągów oraz przyłączy wodociągowych i sanitarnych, nie zostały objęte obniżoną stawką podatku, w związku z tym dla tego typu prac będzie miała zastosowanie podstawowa stawka podatku w wysokości 22%.

Reasumując stwierdzić należy, że jeżeli świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie zostaną zaklasyfikowane pod symbole PKWiU 41.00.20-00.00 oraz 90.00.11-00.00, to jako czynności związane z infrastrukturą dotyczącą budownictwa mieszkaniowego podlegają opodatkowaniu podstawową 22% stawką podatku.

Tut. Organ jako nieupoważniony do dokonywania klasyfikacji statystycznych nie mógł potwierdzić prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy, według którego czynności polegające na wykonywaniu przyłączy instalacji kanalizacyjnych i wodociągowych stanowią usługi w zakresie dostawy wody i odprowadzanie ścieków.

Natomiast powołany przez Wnioskodawcę wyrok ETS C-422/05 nie ma zastosowania w niniejszej sprawie. Spór dotyczy podatnika niemieckiego, a ponadto Dyrektywa daje państwom członkowskim możliwość, a nie obowiązek stosowania obniżonej stawki podatku VAT do czynności indywidualnego podłączenia kanalizacji sanitarnych, wodociągów. Polski ustawodawca na przedmiotowe prace określił 22% stawkę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl