ILPP1/443-481/12-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-481/12-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązku ewidencyjnego Oddziału Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązku ewidencyjnego oddziału Spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Sp. z o.o. z siedzibą w C. (dalej: Spółka) jest jednostką wielozakładową, posiada zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym Oddziały zlokalizowane na terenie województw: (...). Wszystkie Oddziały mają status jednostek wyodrębnionych organizacyjnie, sporządzają bilanse, są pracodawcami dla zatrudnionych w Oddziałach pracowników. Spółka powstała w roku 1993, ma osobowość prawną i rozlicza się z budżetem Państwa jako podatnik podatku VAT oraz podatku dochodowego CIT, podatków lokalnych właściwych dla siedziby zarządu Spółki. Spółka jest również płatnikiem PIT dla osób zatrudnionych w biurze Zarządu.

Wszystkie Oddziały Spółki posługują się numerem NIP nadanym Spółce jako osobie prawnej przy czynnościach podatkowych dotyczących podatku VAT i podatku CIT.

Oddziały Spółki zlokalizowane na terenie województw (...), (...), (...) posiadają własne "dodatkowe" nr NIP uzyskane w okresie do 1 maja 2004 r., gdy zgodnie z przepisami mogły samodzielnie rozliczać podatek VAT, a nadany im w ten sposób NIP obecnie używają przy rozliczeniach podatków lokalnych, jako płatnicy podatku PIT, składek na ubezpieczenie społeczne osób w Oddziałach zatrudnianych.

W roku 2009 Spółka przejęła przez połączenie trzy Spółki zlokalizowane w województwach: (...). Przejęte Spółki po zarejestrowaniu w KRS stały się Oddziałami Wnioskodawcy. Podobnie jak pozostałe Oddziały ustanowione wcześniej, Oddziały zarejestrowane w roku 2009 są jednostkami wyodrębnionymi organizacyjnie, samodzielnie sporządzającymi bilans, zatrudniają jako pracodawcy pracowników. Jako strony czynności podatkowych Oddziały wyodrębnione w roku 2009 posługują się dla podatku VAT i CIT numerem NIP Spółki jako podmiotu macierzystego. Oddział w województwie (...) i Oddział w woj. (...) z chwilą zarejestrowania w KRS w roku 2009 uzyskały we właściwych dla swoich siedzib Urzędach Skarbowych dodatkowo nr NIP dla podatków lokalnych i jako płatnicy podatków PIT i składek ZUS. Oddziały posługują się w zależności od rodzaju czynności podatkowej odrębnym numerem NIP nadanym tylko dla Oddziału w zakresie PIT, podatków lokalnych i składek ZUS natomiast numerem NIP nadanym Spółce jako jednostce macierzystej w przypadku podatku VAT i CIT.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w R. jako właściwy dla siedziby Oddziału Spółki ustanowionego w roku 2009, a zarejestrowanego w KRS pod firmą X Spółka z o.o. Zakład M. w M., w województwie (...), odmówił przyjęcia wniosku NIP-2 o nadanie Numeru NIP dla Oddziału jako podatnika podatków lokalnych i płatnika PIT oraz składek ZUS dla osób zatrudnionych przez ten Oddział. Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego jest takie, że Oddział w M. powinien używać numeru NIP nadanego Spółce jako jednostce macierzystej i Oddział winien być rozliczany w Urzędzie Skarbowym właściwym dla siedziby Spółki, czyli w Urzędzie Skarbowym w P.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Oddział Spółki, prowadzący na terenie województwa (...) zorganizowaną działalność, samodzielnie sporządzający bilans, zatrudniający jako pracodawca pracowników i będący płatnikiem podatku PIT ma prawo ubiegać się o nadanie numeru NIP, którego używałby w rozliczeniach podatku PIT, podatków lokalnych, składek na ubezpieczenie społeczne zatrudnianych pracowników, mimo, że do czynności podatkowych z zakresu VAT i CIT korzysta z numeru NIP nadanego Spółce jako osobie prawnej będącej jednostką macierzystą Oddziału.

Zdaniem Wnioskodawcy, Oddział Spółki zarejestrowany w KRS jako X Spółka z o.o. Zakład M. w M., będąc wyodrębniony organizacyjnie, sporządzający bilans, zatrudniający jako pracodawca pracowników ma prawo dokonywać rozliczeń podatków lokalnych, podatku PIT, składek na ZUS na podstawie własnego nadanego przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Numeru identyfikacyjnego NIP, niezależnie od tego, że w czynnościach dotyczących podatku VAT i CIT posługuje się numerem NIP nadanym Spółce.

Stanowisko swoje Spółka opiera na brzmieniu art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), który to przepis wyraźnie wymienia, że obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również płatnicy podatków. Płatnikiem, zgodnie z art. 8 Ordynacji Podatkowej jest również jednostka nie mająca osobowości prawnej jeżeli, jest zobowiązana do obliczania i pobrania podatku. Z kolei na podstawie art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i stosownie do art. 38 ust. 1 tej ustawy, Oddziały osoby prawnej przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek dochodowy na rachunek urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę (Oddziału).

W zakresie podatku VAT, od 1 maja 2004 r. Oddziały osób prawnych, które dokonują czynności związanych z podatkiem VAT obowiązane są posługiwać się wyłącznie numerem NIP nadanym Spółce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Stosownie do ust. 2 powyższego przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków. Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 3 powołanej ustawy, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

W myśl art. 5 ust. 1 powołanej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2a, podatnicy są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego; zgłoszenia do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ww. ustawy, zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto:

1.

w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami - NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej;

2.

w przypadku spółek cywilnych, osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych - dane dotyczące wspólników, w tym również identyfikator podatkowy poszczególnych wspólników;

3.

w przypadku podatkowych grup kapitałowych - dane dotyczące spółek wchodzących w skład grupy, w tym również NIP nadane tym spółkom.

Każdy więc podmiot posiadający status podatnika lub płatnika podatków lub płatnika składek ubezpieczeniowych i zdrowotnych jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Przy czym dokonujący zgłoszenia identyfikacyjnego otrzymuje wyłącznie jeden NIP. Podkreślić również należy, iż numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej. Należy także wskazać, że numer identyfikacji podatkowej może być przypisany wyłącznie jednemu podatnikowi (płatnikowi). Zgodnie bowiem z zapisem art. 11 ustawy o NIP, podatnik jest zobowiązany do podawania numeru identyfikacji podatkowej na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru obowiązane są organy podatkowe lub celne. Inaczej rzecz ujmując identyfikacja danego podmiotu, a tym samym wynikających z tego tytułu obowiązków odbywa się na podstawie nadanego mu numeru identyfikacji podatkowej. Konsekwencją decyzji administracyjnej o nadaniu numeru NIP, jest jednoznaczna identyfikacja podmiotu poprzez jego NIP, nazwę i adres.

W myśl art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego, do obliczenia i pobrania podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Ponadto, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w oparciu o art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 160 ust. 3 ustawy, osoba prawna, której zakłady (oddziały) rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem 1 maja 2004 r. we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki swojego zakładu (oddziału), który przestał być wyodrębnionym podatnikiem - w zakresie, w jakim dotyczą podatku od towarów i usług.

Zatem z dniem 1 maja 2004 r. oddział jako forma organizacyjna przestał być odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług i jest obowiązany we wszystkich sprawach związanych z rozliczeniem podatku VAT do posługiwania się NIP jednostki macierzystej. Natomiast według art. 2 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, w sprawach związanych z wykonywaniem przez oddział funkcji płatnika, jeżeli sam wykonuje te funkcje, we własnym imieniu i na własny rachunek, w dalszym ciągu posługuje się NIP oddziału.

Natomiast według art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest jednostką wielozakładową, posiada zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym Oddziały zlokalizowane na terenie województw: (...), (...), (...) i (...). Wszystkie Oddziały mają status jednostek wyodrębnionych organizacyjnie, sporządzają bilanse, są pracodawcami dla zatrudnionych w Oddziałach pracowników. Spółka powstała w roku 1993, ma osobowość prawną i rozlicza się z budżetem Państwa jako podatnik podatku VAT oraz podatku dochodowego CIT, podatków lokalnych właściwych dla siedziby zarządu Spółki. Spółka jest również płatnikiem PIT dla osób zatrudnionych w biurze Zarządu. Wszystkie Oddziały Spółki posługują się numerem NIP nadanym Spółce jako osobie prawnej przy czynnościach podatkowych dotyczących podatku VAT i podatku CIT. Oddziały Spółki zlokalizowane na terenie województw (...), (...), (...) posiadają własne "dodatkowe" nr NIP uzyskane w okresie do 1 maja 2004 r., gdy zgodnie z przepisami mogły samodzielnie rozliczać podatek VAT, a nadany im w ten sposób NIP obecnie używają przy rozliczeniach podatków lokalnych, jako płatnicy podatku PIT, składek na ubezpieczenie społeczne osób w Oddziałach zatrudnianych. W roku 2009 Spółka przejęła przez połączenie trzy Spółki zlokalizowane w województwach: (...), (...) i (...). Przejęte Spółki po zarejestrowaniu w KRS stały się Oddziałami Wnioskodawcy. Podobnie jak pozostałe Oddziały ustanowione wcześniej, Oddziały zarejestrowane w roku 2009 są jednostkami wyodrębnionymi organizacyjnie, samodzielnie sporządzającymi bilans, zatrudniają jako pracodawcy pracowników. Jako strony czynności podatkowych Oddziały wyodrębnione w roku 2009 posługują się dla podatku VAT i CIT numerem NIP Spółki jako podmiotu macierzystego. Oddział w województwie (...) i Oddział w woj. (...) z chwilą zarejestrowania w KRS w roku 2009 uzyskały we właściwych dla swoich siedzib Urzędach Skarbowych dodatkowo nr NIP dla podatków lokalnych i jako płatnicy podatków PIT i składek ZUS. Oddziały posługują się w zależności od rodzaju czynności podatkowej odrębnym numerem NIP nadanym tylko dla Oddziału w zakresie PIT, podatków lokalnych i składek ZUS natomiast numerem NIP nadanym Spółce jako jednostce macierzystej w przypadku podatku VAT i CIT. Naczelnik Urzędu Skarbowego jako właściwy dla siedziby Oddziału Spółki ustanowionego w roku 2009, a zarejestrowanego w KRS pod firmą X Spółka z o.o. M. w M. odmówił przyjęcia wniosku NIP-2 o nadanie Numeru NIP dla Oddziału jako podatnika podatków lokalnych i płatnika PIT oraz składek ZUS dla osób zatrudnionych przez ten Oddział. Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego jest takie, że ww. Oddział powinien używać numeru NIP nadanego Spółce jako jednostce macierzystej i winien być rozliczany w Urzędzie Skarbowym właściwym dla siedziby Spółki.

Jak wynika z powyższego Oddziały Spółki zatrudniają jako pracodawca pracowników i z tego tytułu są płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych. W związku z powyższym są zobowiązane posiadać i posługiwać się własnym Numerem Identyfikacji Podatkowej, ale tylko dla rozliczeń w zakresie, w jakim są płatnikami.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że Oddział Spółki, prowadzący na terenie województwa (...) zorganizowaną działalność, samodzielnie sporządzający bilans, zatrudniający jako pracodawca pracowników i będący płatnikiem podatku PIT ma prawo ubiegać się o nadanie numeru NIP, którego używałby w rozliczeniach podatku PIT, podatków lokalnych, składek na ubezpieczenie społeczne zatrudnianych pracowników, mimo, że do czynności podatkowych z zakresu VAT i CIT korzysta z numeru NIP nadanego Spółce jako osobie prawnej będącej jednostką macierzystą Oddziału.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl