ILPP1/443-471/13-2/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-471/13-2/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania materiałów i gazetek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania materiałów i gazetek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność Spółki obejmuje przede wszystkim produkcję elementów dla branży motoryzacyjnej. Wnioskodawca produkuje m.in. pojemnościowe podgrzewacze wody, ciśnieniowe naczynia wyrównawcze dla instalacji grzewczych oraz części dla przemysłu samochodowego, m.in. koła pasowe, tłumiki drgań i przewody paliwowe ze stali nierdzewnej, z blachy stalowej i blachy aluminiowej oraz tworzyw sztucznych, a także produkty w zakresie inżynierii systemowej - ogrzewania i wykorzystania wody pitnej, użytkowej i dla celów przemysłowych, takich jak naczynia zbiorcze, systemy utrzymania ciśnienia i systemy gromadzenia energii dla ogrzewania wody pitnej i użytkowej. Spółka sprzedaje wytwarzane przez siebie produkty wielu różnym kontrahentom.

W ofercie Spółki znajduje się znaczna ilość produktów. Wnioskodawca zamieszcza informacje o oferowanych do sprzedaży przez nią produktach w różnego rodzaju katalogach, ulotkach, cennikach. Katalogi, ulotki i cenniki (dalej: Materiały) zawierają podstawowe informacje dotyczące produktów Wnioskodawcy, tj. m.in. opis produktów, ich krótką charakterystykę i ceny. Część przekazywanych materiałów zawiera zdjęcia produktów. Wymienione wyżej Materiały mają przede wszystkim charakter informacyjny i stanowią nośnik informacji handlowej o produktach oferowanych przez Spółkę.

Materiały przekazywane są kontrahentom Spółki (zarówno obecnym, jak i potencjalnym) nieodpłatnie. Ze względu na charakter działalności Spółki przekazanie informacji o jej produktach w takiej właśnie formie jest niezbędne, aby kontrahentów poinformować o ofercie Spółki, i tym samym skłonić ich do nabycia właśnie jej towarów.

Ponadto, Spółka przekazuje nieodpłatnie swoim pracownikom gazetki (dalej: Gazetki), w których znajdują się aktualności i ciekawostki "z życia zakładu". W Gazetkach zamieszczane są m.in. informacje o aktualnych i ważnych wydarzeniach, jakie mają miejsce w Spółce, prezentacje poszczególnych zakładów Spółki (każdy z zakładów wchodzących w skład Spółki ma inny profil produkcji i rodzaj produkowanych wyrobów gotowych), prezentacje poszczególnych działów Spółki (np. dział księgowości, zakupów, wysyłki), wywiady z pracownikami, mające na celu przybliżenie specyfiki ich pracy i wykonywanych obowiązków. Artykuły umieszczane w Gazetkach opatrzone są zdjęciami, aby odbiorca mógł lepiej zapoznać się z przekazywanymi treściami. Rolą wydawanych przez Wnioskodawcę Gazetek jest informowanie pracowników o tym, co dzieje się w Spółce, budowanie wśród pracowników pozytywnej relacji ze Spółką, jako ich pracodawcą. Gazetki są udostępniane pracownikom poprzez ich bezpośrednie przekazanie każdemu z pracowników (wysyłka na adres domowy). Przekazywane przez Spółkę Materiały oraz Gazetki, których niniejszy wniosek dotyczy, nie stanowią prezentów o małej wartości bądź próbek, o których mowa w art. 7 ust. 4 i ust. 7 ustawy o VAT.

Nabycie przez Spółkę Materiałów związane jest pośrednio z wykonywaną przez Wnioskodawcę działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Wydanie katalogów, ulotek oraz cenników wiąże się z rozprzestrzenianiem informacji o produktach sprzedawanych przez Spółkę, pośrednio także z promowaniem jej wizerunku wśród kontrahentów. Nabycie przez Spółkę Gazetek także pośrednio wiąże się z wykonywaną przez Wnioskodawcę działalnością opodatkowaną VAT: ich późniejsze przekazanie pracownikom podnosi ich wiedzę o Spółce, buduje pozytywne relacje pomiędzy Spółką i pracownikami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne przekazanie Materiałów oraz Gazetek będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, późniejsze nieodpłatne przekazanie Materiałów Jej kontrahentom oraz Gazetek Jej pracownikom nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Ustawodawca zrównał pewne czynności dokonywane nieodpłatnie z czynnościami odpłatnymi. W związku z powyższym w pewnych przypadkach także nieodpłatne przekazanie towarów podlega opodatkowaniu VAT.

Na mocy art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu VAT, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W ocenie Spółki, czynność nieodpłatnego przekazania przez nią Materiałów na rzecz jej kontrahentów oraz Gazetek na rzecz pracowników, nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Katalogi produktów, ulotki oraz cenniki są specyficznym rodzajem towaru, ponieważ mają charakter jedynie informacyjno-reklamowy, ich zadaniem jest przekazanie kontrahentowi informacji o właściwościach i cenach produktów oferowanych przez Spółkę. Przekazywane Materiały same w sobie nie mają żadnej wartości użytkowej, są one jedynie nośnikiem informacji o produktach Spółki i to informacja w nich zawarta jest istotna dla podmiotu, który otrzymuje od Spółki katalog, ulotkę czy też cennik.

Podobnie rzecz ma się z Gazetkami, mają one bowiem charakter wyłącznie informacyjny. Dzięki nim pracownicy dowiadują się co dzieje się w ich zakładzie pracy. Przekazywanie pracownikom Gazetki dokonywane jest zatem w celach wyłącznie informacyjnych. Spółka zainteresowana jest, aby pracownicy zapoznawali się z Gazetkami, ale nie nakłada ona na nich takiego obowiązku.

Przekazywane nieodpłatnie przez Spółkę Materiały oraz Gazetki nie mają zatem dla podmiotu, który je otrzymuje, żadnej wartości użytkowej. Przekazanie Materiałów oraz Gazetek przez Spółkę nie powoduje po stronie obdarowanych nimi odpowiednio: kontrahentów oraz pracowników, jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego. Biorąc pod uwagę powyższe brak jest podstaw do uznania Materiałów oraz Gazetek za towary konsumpcyjne.

Brak cechy "konsumpcyjności" przekazanych przez Spółkę Materiałów oraz Gazetek pociąga za sobą brak konieczności opodatkowania ich dostawy podatkiem VAT. Konstrukcyjnymi i fundamentalnymi cechami podatku VAT, wynikającymi pośrednio z ustawy o VAT oraz sprecyzowanymi m.in. w art. 1 ust. 2 Dyrektywy są jego powszechność, faktyczne opodatkowanie nim konsumpcji oraz stosowanie go na wszystkich etapach obrotu gospodarczego. Opodatkowanie podatkiem VAT jedynie faktycznej konsumpcji jest realizowane poprzez doliczanie go do ceny nabywanych przez konsumentów dóbr. Faktyczny ciężar podatku jest przerzucany na kolejnych nabywców, aby w końcu obciążyć ostatniego nabywcę - konsumenta, który nie uczestniczy już w tym systemie i nie ma możliwości dalszego przerzucenia podatku. To ten podmiot, jako konsumujący dane dobro bądź usługę, tj. wykorzystujący dane dobro lub usługę do zaspokojenia własnych potrzeb, ponosi ciężar podatku. Jeżeli dostawa dobra bądź świadczenie usługi nie służy konsumpcji, nie może ona podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Taki wniosek wysnuł Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 4 kwietnia 2013 r., nr: IPPP1/443-24/13-2/PR. Interpretacja ta dotyczyła co prawda sytuacji przekazywania przez podatnika próbek towarów (mięs) do różnego rodzaju badań, jednak w ocenie Spółki tezy w niej zawarte mają charakter uniwersalny i mogą znaleźć zastosowanie także w niniejszej sprawie. W przedmiotowym piśmie organ podatkowy wskazał, że takie nieodpłatne przekazania pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT. Jak podkreślał organ, przyczyną pozostawienia poza zakresem podatku VAT tych przekazań jest brak ich konsumpcyjnego charakteru. Oznacza to, że odbiorca przekazywanych towarów nie konsumuje ich, nie jest też w wyniku dokonanej dostawy zaspokojona jakakolwiek potrzeba, ani też nie pojawia się wskutek tego przysporzenie majątkowe. Przekazane produkty służą jedynie jako materiał do wykonania na nich analiz laboratoryjnych.

W ocenie Spółki, powyższe tezy należy odnieść także do przekazywanych przez Spółkę jej kontrahentom Materiałów oraz przekazywanych pracownikom Gazetek. Podobnie bowiem, jak w wyżej przytoczonej interpretacji, także przekazywane przez Wnioskodawcę Materiały nie mają dla jej kontrahentów (a Gazetki dla pracowników) żadnej wartości konsumpcyjnej i użytkowej. Materiały służą jedynie przekazaniu informacji o produktach znajdujących się w ofercie Spółki, a ich otrzymanie przez kontrahenta nie przyczynia się do zaspokojenia żadnych jego potrzeb. Gazetki natomiast zawierają informację o funkcjonowaniu i działalności Spółki.

Na podobnym stanowisku stanął także Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 12 kwietnia 2013 r., nr: IPPP1/443-145/13-2/PR, w której czytamy: "(...) nieodpłatne przekazanie kontrahentom ww. drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nie stanowi czynności, z którą ustawa o VAT wiązałaby powstanie obowiązku podatkowego. Przyczyną pozostawienia poza zakresem podatku VAT tych przekazań jest brak ich konsumpcyjnego charakteru. Oznacza to, że odbiorca przekazywanych towarów nie konsumuje ich, nie jest też w wyniku dokonanej dostawy zaspokojona jakakolwiek potrzeba, ani też nie pojawia się wskutek tego przysporzenie majątkowe".

Spółka chciałaby wskazać, że prezentowany przez nią pogląd znajduje potwierdzenie także w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 lipca 2011 r., sygn. akt I FSK 1201/10. Orzeczenie to zostało wydane w sprawie podatnika, który przekazywał nieodpłatnie razem z książkami nauczycielom ulotki informacyjne o programie, w którym mogli oni wziąć udział, a który organizowany był przez tego podatnika. W przedmiotowym orzeczeniu NSA wskazał, że: "W konkretnych warunkach rozpatrywanej sprawy, a więc, gdy skarżąca Spółka nieodpłatnie przekazywała w celach informacyjno-reklamowych ulotki (katalogi) reklamowe związane z programem P., w celu zachęcenia nauczycieli i szkół do korzystania z publikacji edukacyjnych Spółki, należy przyjąć, że nie miała miejsca opodatkowana dostawa towarów. (...) Ulotki takie są bowiem specyficznym produktem, zawierającym informacje mające zachęcić ewentualnego klienta do zakupu właściwego produktu. Jak słusznie bowiem argumentuje Spółka ulotki reklamowe i foldery nie mają charakteru konsumpcyjnego, skoro u otrzymującego je odbiorcy nie powodują żadnego przysporzenia majątkowego, a jedynie przekazują informacje o danym produkcie. Z powyższego zaś wynika, że ulotki i foldery nie mogą być uznane za towar będący przedmiotem czynności opodatkowanej.

Istotny jest stan faktyczny/zdarzenie przyszłe przedmiotowej sprawy, w oderwaniu od którego nie można oceniać spornych czynności. Jak słusznie bowiem wskazał Sąd pierwszej instancji, ulotka reklamowa może być uznana dla potrzeb ustawy o VAT za towar opodatkowany, w sytuacji gdy zostanie ona zbyta przez wytwarzający ulotki podmiot nabywającemu je kontrahentowi, który następnie przekaże je anonimowym potencjalnym klientom. Natomiast Wojewódzki Sąd Administracyjny słusznie odróżnił taką sytuację od sytuacji zaistniałej w rozpatrywanej sprawie, kiedy to nieodpłatne przekazanie było sposobem na poinformowanie potencjalnych klientów o produktach przedstawionych w ulotkach.

W takiej zatem sytuacji ulotki reklamowe nie mogą być uznane za towar w rozumieniu ustawy o VAT. Podatek od towarów i usług jest podatkiem od konsumpcji, zaś w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym sprawy ulotki reklamowe nie miały wartości konsumpcyjnej".

Mając na uwadze powyższą analizę, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie można w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, w odniesieniu do przekazywanych przez nią nieodpłatnie Materiałów oraz Gazetek, mówić o dostawie towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Z uwagi na brak konsumpcyjnego charakteru takiego przekazania oraz brak przysporzenia majątkowego po stronie otrzymującego je podmiotu, nie będzie ono podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają także wyjaśnienia zawarte w broszurze informacyjnej pt.: "Najważniejsze zmiany w podatku od towarów i usług od dnia 1 kwietnia 2013 r." umieszczonej na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Finansów.

Ministerstwo Finansów wskazuje, iż niezwykle istotne jest aby przy każdym nieodpłatnym przekazaniu towarów badać, czy towary te mają wartość konsumpcyjną dla obdarowanego. W przypadku bowiem, gdy towary przekazywane nieodpłatnie nie mają dla obdarowanego żadnej wartości użytkowej (konsumpcyjnej), wówczas ich przekazanie wyłączone jest z opodatkowania VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Stosownie do art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Generalnie zatem, z uwagi na brzmienie art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa. Od tej zasady przewidziano jednak pewne wyjątki. Jak wynika z ww. art. 7 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, czynnościami zrównanymi z odpłatną dostawą towarów jest m.in. przekazanie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, przy zakupie, imporcie lub wytworzeniu których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części. Jednocześnie, na mocy art. 7 ust. 3 ustawy, ustawodawca wyłączył z opodatkowania wymienione w tym przepisie towary, tj. prezenty o małej wartości oraz próbki.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność Spółki obejmuje przede wszystkim produkcję elementów dla branży motoryzacyjnej. Wnioskodawca produkuje m.in. pojemnościowe podgrzewacze wody, ciśnieniowe naczynia wyrównawcze dla instalacji grzewczych oraz części dla przemysłu samochodowego, m.in. koła pasowe, tłumiki drgań i przewody paliwowe ze stali nierdzewnej, z blachy stalowej blachy aluminiowej oraz tworzyw sztucznych, a także produkty w zakresie inżynierii systemowej - ogrzewania i wykorzystania wody pitnej, użytkowej i dla celów przemysłowych, takich jak naczynia zbiorcze, systemy utrzymania ciśnienia i systemy gromadzenia energii dla ogrzewania wody pitnej i użytkowej. Spółka sprzedaje wytwarzane przez siebie produkty wielu różnym kontrahentom. W ofercie Spółki znajduje się znaczna ilość produktów. Wnioskodawca zamieszcza informacje o oferowanych do sprzedaży przez nią produktach w różnego rodzaju katalogach, ulotkach, cennikach. Katalogi, ulotki i cenniki (dalej materiały) zawierają podstawowe informacje dotyczące produktów Wnioskodawcy, tj. m.in. opis produktów, ich krótką charakterystykę i ceny. Część przekazywanych materiałów zawiera zdjęcia produktów. Ww. materiały mają przede wszystkim charakter informacyjny i stanowią nośnik informacji handlowej o produktach oferowanych przez Spółkę.

Materiały przekazywane są kontrahentom Spółki (zarówno obecnym, jak i potencjalnym) nieodpłatnie. Ze względu na charakter działalności Spółki przekazanie informacji o jej produktach w takiej właśnie formie jest niezbędne, aby kontrahentów poinformować o ofercie Spółki, i tym samym skłonić ich do nabycia właśnie jej towarów. Ponadto, Spółka przekazuje nieodpłatnie swoim pracownikom gazetki, w których znajdują się aktualności i ciekawostki "z życia zakładu". W gazetkach zamieszczane są m.in. informacje o aktualnych i ważnych wydarzeniach, jakie mają miejsce w Spółce, prezentacje poszczególnych zakładów Spółki (każdy z zakładów wchodzących w skład Spółki ma inny profil produkcji i rodzaj produkowanych wyrobów gotowych), prezentacje poszczególnych działów Spółki (np. dział księgowości, zakupów, wysyłki), wywiady z pracownikami, mające na celu przybliżenie specyfiki ich pracy i wykonywanych obowiązków. Artykuły umieszczane w gazetkach opatrzone są zdjęciami, aby odbiorca mógł lepiej zapoznać się z przekazywanymi treściami. Rolą wydawanych przez Wnioskodawcę gazetek jest informowanie pracowników o tym, co dzieje się w Spółce, budowanie wśród pracowników pozytywnej relacji z Wnioskodawcą, jako ich pracodawcą. Gazetki są udostępniane pracownikom poprzez ich bezpośrednie przekazanie każdemu z pracowników (wysyłka na adres domowy). Przekazywane przez Spółkę materiały oraz gazetki, których niniejszy wniosek dotyczy, nie stanowią prezentów o małej wartości, bądź próbek, o których mowa w art. 7 ust. 4 i ust. 7 ustawy o VAT. Nabycie przez Spółkę materiałów związane jest pośrednio z wykonywaną przez Wnioskodawcę działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Wydanie katalogów, ulotek oraz cenników wiąże się z rozprzestrzenianiem informacji o produktach sprzedawanych przez Spółkę, pośrednio także z promowaniem jej wizerunku wśród kontrahentów. Nabycie przez Wnioskodawcę gazetek także pośrednio wiąże się z wykonywaną przez Spółkę działalnością opodatkowaną VAT: ich późniejsze przekazanie pracownikom podnosi ich wiedzę o Spółce, buduje pozytywne relacje pomiędzy Spółką i pracownikami.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania materiałów kontrahentom i gazetek pracownikom.

Przy badaniu, czy nieodpłatnie przekazane towary w ogóle podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT należy w pierwszej kolejności należy określić czy przekazywany towar ma wartość użytkową (konsumpcyjną) z punktu widzenia nabywcy. Jeżeli przekazywany nieodpłatnie towar nie miałby dla nabywcy żadnej wartości użytkowej (konsumpcyjnej) to wówczas przekazanie takiego towaru nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W tym miejscu należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia wartości użytkowej (konsumpcyjnej). Zgodnie ze słownikową definicją (według Internetowego Słownika Języka Polskiego - http://www.sjp.pwn.pl) - "wartość" to "ile coś jest warte pod względem materialnym; cecha tego, co jest dobre pod jakimś względem".

Z kolei "użytkowy" (według Internetowego Słownika Języka Polskiego - http://www.sjp.pl) to: "mający praktyczne zastosowanie, przeznaczony do użytku (np. drewno użytkowe)", "konsumpcja" to "wykorzystywanie dóbr i usług do zaspokojenia potrzeb".

Zatem, wartość użytkowa (konsumpcyjna) towaru oznacza zdolność danego towaru do zaspokojenia potrzeb jego nabywcy.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera również definicji "drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych". Stąd też zasadnym w takiej sytuacji jest posłużenie się definicjami słownikowymi i potocznym rozumieniem pojęć. Według Internetowego Słownika Języka Polskiego (http://www.sjp.pwn.pl) reklama to: 1 "działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług", 2. "plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi"; informacja to m.in. "wiadomość o czymś lub zakomunikowanie czegoś"; natomiast drukować oznacza: 1. "odbijać litery, tekst, rysunki na papierze za pomocą różnych technik i maszyn drukarskich", 2. "oddawać do druku, publikować", 3. "wytłaczać deseń na tkaninie". Ponadto wg definicji pochodzącej z leksykonu PWN przez drukowane materiały reklamowe i informacyjne rozumie się wszelkiego rodzaju cenniki, foldery, broszury, prospekty, itp. przygotowane w drodze procesu technologicznego polegającego na nadrukowaniu informacji na nośniku. Powyższa definicja pozostaje w zgodzie z wyżej zdefiniowanymi pojęciami: reklama, informacja, drukować. Celem ww. materiałów jest informacja o sprzedawanym asortymencie, co w efekcie ma prowadzić do zwiększenia obrotów.

W świetle powołanych wyżej norm prawnych oraz opisu sprawy należy stwierdzić, że wymienione we wniosku materiały oraz gazetki nieodpłatnie przekazywane kontrahentom/pracownikom nie mają dla nabywcy wartości użytkowej, gdyż nie mają one waloru konsumpcyjnego dla nabywcy. Ww. materiały mają przede wszystkim charakter informacyjny i stanowią nośnik informacji handlowej o produktach oferowanych przez Spółkę. Natomiast rolą wydawanych przez Wnioskodawcę gazetek jest informowanie pracowników o tym, co dzieje się w Spółce, budowanie wśród pracowników pozytywnej relacji z Wnioskodawcą, jako ich pracodawcą.

W konsekwencji uznać należy, że przekazanie przez Spółkę powyższych towarów nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy.

Reasumując, nieodpłatne przekazanie materiałów oraz gazetek nie podlega/nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy.

Informuje się ponadto, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania materiałów i gazetek. Natomiast kwestia dotycząca prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem materiałów i gazetek została załatwiona w interpretacji nr ILPP1/443-471/13-3/AI z dnia 23 sierpnia 2013 r.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl