ILPP1/443-47/09-2/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-47/09-2/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka Sportu i Rekreacji, przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2009 r. (data wpływu: 12 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Ośrodek Sportu i Rekreacji jest zakładem budżetowym gminy - Miasta - w rozumieniu art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej. Wnioskodawca prowadzi działalność między innymi w zakresie sportu i rekreacji. Posiada w tym celu basen kryty, hale sportowe, boiska itp. Na cele prowadzonej działalności Wnioskodawca otrzymuje dotacje z gminy - Miasta. Zgodnie z uchwałą Rady Miasta z dnia 16 grudnia 2008 r., Miasto przekazuje Ośrodkowi dotację do prowadzonej działalności. Wysokość otrzymanej dotacji wskazana jest jako stawka do 1 m 2 powierzchni poszczególnych obiektów. Zatem otrzymana dotacja nie będzie mieć bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.

W chwili obecnej obiekty do których przyznawana jest dotacja funkcjonują, z tym, że z uwagi na ich przeznaczenie niektóre z nich są wykorzystywane jedynie okresowo (kąpielisko, boiska).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od otrzymanych dotacji do powierzchni obiektów sportowych, należy odprowadzić podatek od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie w tej sprawie znajduje przepis art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z treści przepisu wynika, że otrzymane dotacje nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jeśli nie mają one bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.

Wnioskodawca uważa, że od otrzymanych kwot dotacji w całym zakresie, to znaczy w zakresie dotyczącym wszystkich posiadanych obiektów, nie powinien być odprowadzany podatek od towarów i usług. Za tego rodzaju interpretacją przemawia fakt, że otrzymane dotacje nie mają bezpośredniego wpływu na cenę usług.

Istotnym dla oceny sprawy jest to, że w odniesieniu do kąpieliska żadnego rodzaju usługi nie są sprzedawane, ponieważ kąpielisko to nie osiąga żadnych przychodów, poza wskazaną wyżej dotacją.

Analogiczne stanowisko zawarte jest w piśmie Ministerstwa Finansów - Podsekretarza Stanu z dnia 30 grudnia 2004 r. - PP3-812-1341/2004/BL (publikowane na stronie internetowej www.mf.gov.pl oraz w Biuletynie Skarbowym 2005/1, str.19).

Treść tego pisma brzmi: "W związku ze zgłoszonymi przez podatników i organy podatkowe pytaniami dotyczącymi interpretacji przepisów art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w zakresie opodatkowania dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) uprzejmie wyjaśniam: zgodnie z art. 29 ust. 1 zd. czwarte ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Przepis ten oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Podstawą zatem oceny opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze jest stwierdzenie, czy są one dokonywane w celu sfinansowania, czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. Tym samym otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze niemająca bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług".

W ocenie Wnioskodawcy, zarówno dyspozycja przepisu art. 19 ust. 1, jak i interpretacja tego przepisu wyrażona w cytowanym wyżej piśmie Ministerstwa Finansów, pozwalają na jednoznaczne przyjęcie, że w przedmiotowej sprawie dotacje nie podlegają opodatkowaniu.

Wnioskodawca powołał się na wydaną w podobnej sprawie interpretację indywidualną nr ILPP2/443-165/08-2/MN.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ponadto stosownie do art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem art. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca, jako zakład budżetowy gminy - Miasta, prowadzący działalność między innymi w zakresie sportu i rekreacji, otrzymuje dotacje do prowadzonej działalności, których wysokość jest wskazana jako stawka do 1 m 2 powierzchni poszczególnych obiektów. Jak wynika z wniosku, otrzymane dotacje nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, że otrzymywana dotacja ma charakter ogólny, a jej celem jest dotowanie prowadzonej działalności Wnioskodawcy. Tym samym dotacja ta nie stanowi dopłaty do ceny usługi, a co za tym idzie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie zawiera się bowiem w ustawowej definicji obrotu, będącego podstawą opodatkowania, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl