ILPP1/443-469/08-6/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-469/08-6/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2008 r. (data wpływu 8 maja 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 czerwca 2008 r. (data wpływu 3 czerwca 2008 r.) oraz pismem z dnia 4 sierpnia 2008 r. (data wpływu 5 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 czerwca 2008 r. o podpis drugiego członka zarządu wraz z aktualnym odpisem KRS oraz pismem z dnia 4 sierpnia 2008 r. o doprecyzowanie własnego stanowiska Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się produkcją tektury i opakowań z tektury. W ramach prowadzonej działalności Spółka zawarła z niektórymi dostawcami towarów porozumienia, na mocy których otrzymuje ona od dostawców premie pieniężne (bonusy). Premie przysługują za osiągnięcie w wyznaczonym okresie rozliczeniowym określonego poziomu obrotu oraz dokonanie terminowych płatności.

Część dostawców udzieloną premię pieniężną odnosi do konkretnych dostaw, dokonując obniżenia obrotu w oparciu o faktury korygujące. W tym przypadku zastosowanie ma przepis § 16 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

W sytuacji, gdy udzielana premia pieniężna nie jest odnoszona do konkretnych dostaw, lecz do ich sumy w wyznaczonym okresie rozliczeniowym, zgodnie z interpretacją Ministra Finansów przedstawionym w piśmie z dnia 30 grudnia 2004 r. PT3-812/1222/2004/AP/4026 w takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy otrzymującego premię, a zatem ze świadczeniem usługi przez nabywcę otrzymującego taką premię, która to usługa podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych tj. w oparciu o art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). W tym przypadku Spółka wystawia fakturę dla kontrahenta (dostawcy) udzielającego premii pieniężnej.

Po zmianach z dniem 1 stycznia 2008 r. treści art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz wyrokach NSA z dnia 6 lutego 2007 r. sygn. akt IFSK 94/06 i z dnia 28 sierpnia 2007 r. sygn. akt I FSK 1109/06 jeden ze znaczących dostawców Spółki, udzielający premii pieniężnej w stosunku do sumy dostaw w danym okresie rozliczeniowym, w obawie przed zakwestionowaniem podatku naliczonego, który wynika z wystawianej przez Wnioskodawcę faktury dotyczącej premii, udzielony bonus udokumentował wystawiając notę uznaniową, jednocześnie przekazał środki pieniężne na rachunek bankowy Spółki. Ponadto w porozumieniu określającym zasady współpracy wprowadzono dodatkowy zapis, że odbiorca nie świadczy żadnej usługi opodatkowanej podatkiem od towarów i usług wobec dostawcy, a bonusy zostaną wypłacone w formie noty wystawionej przez sprzedającego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przekazane Spółce środki pieniężne z tytułu premii finansowej (bonus) w odniesieniu do sumy dostaw w danym okresie rozliczeniowym powinny być traktowane jako czynność nie podlegająca podatkowi od towarów i usług, jeśli strony zgodnie oświadczyły, że otrzymujący premię nie świadczy żadnej usługi wobec dostawcy.

2.

Czy nota uznaniowa dostawcy dokumentująca bonus pomniejsza podstawę podatku należnego od towarów i usług po stronie dostawcy i podatku naliczonego po stronie odbiorcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązujących obecnie przepisów prawnych możliwe jest zastosowanie różnych rozwiązań podatkowych w odniesieniu do otrzymywanych premii pieniężnych z tytułu dostaw towarów. O zastosowaniu konkretnego rozwiązania decyduje każdorazowo analiza indywidualnego przypadku:

1.

Udzielana premia pieniężna jest odniesiona do konkretnych dostaw. Dostawca udziela rabatu dokonując obniżenia obrotu w oparciu o faktury korygujące.

2.

Udzielona premia odnosi się do sumy dostaw w określonym okresie rozliczeniowym oraz strony nie sprecyzowały wzajemnych relacji na gruncie możliwych do uzyskania bonusów z tytułu dokonania określonej wysokości zakupów - zachowanie odbiorcy może być traktowane jako usługa gdyż dostawca zobowiązał się do wypłaty premii w zamian za oczekiwane, określone zachowanie odbiorcy (relacje mają charakter świadczeń wzajemnych), w tym przypadku świadczenie usługi podlega opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust, 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

3.

Udzielona premia odnosi się do sumy dostaw w określonym okresie rozliczeniowym oraz strony jasno określiły, że ewentualna premia nie wiąże się z jakimkolwiek świadczeniem usług (sposobem zachowania się) przez odbiorcę a bonus wynika wyłącznie z osiągnięcia wyznaczonego pułapu obrotu. Premia nie jest formą zachęty dla odbiorcy, a rezultatem niższych kosztów stałych po stronie sprzedającego. Dostawca udziela premii w oparciu o notę uznaniową na rzecz odbiorcy towaru. Sytuacja ta jest neutralna wobec podatku od towarów i usług.

W ocenie Wnioskodawcy, jeżeli nie zmienia się pierwotnej faktury poprzez fakturę korygującą - zgodnie z przepisami ustawy, to premie pieniężne winny być rozliczane notą księgową i nie podlegają ustawie o podatku o VAT. A jeżeli jest to nota księgowa, która nie podlega ustawie o VAT, to również nie pomniejsza podstawy podatku należnego u dostawcy i naliczonego u odbiorcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Za dostawę towarów - stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy - uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Według art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Obrót - na mocy art. 29 ust. 4 cyt. ustawy - zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Stosownie do przepisu art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15 ust. 1 tejże ustawy, czyli osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, są obowiązane wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej te elementy, które zostały wymienione w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

W przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z przepisem § 16 cyt. rozporządzenia, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Dotyczy to także przypadków, kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych. Różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do ich wypłacenia sprawia, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych nabywcom premii pieniężnych powinny być ustalane w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z dokonaniem tych wypłat.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

Natomiast w sytuacjach, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. zakupów określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób oraz premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą uznaje się, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca zawarł ze swoim kontrahentem umowę, na mocy której otrzymywać będzie premie pieniężne w zamian ze osiągnięcie w wyznaczonym okresie rozliczeniowym określonego poziomu obrotów oraz dokonywanie terminowych płatności. Ponadto w umowie tej strony ustaliły, że: "odbiorca nie świadczy żadnej usługi opodatkowanej podatkiem od towarów i usług wobec dostawcy, a bonusy zostaną wypłacone w formie noty wystawionej przez sprzedającego".

W rozpatrywanej sprawie wypłata premii nie jest związana z żadną konkretną dostawą towarów i nie będzie miała charakteru dobrowolnego, będzie bowiem uzależniona od osiągnięcia pewnego poziomu zakupów, a więc konkretnego zachowania nabywcy (Spółki).

W oparciu o przedstawiony wyżej stan prawny należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie:

Ad. 1. Premia pieniężna stanowi rodzaj wynagrodzenia dla Wnioskodawcy za świadczone na rzecz dostawcy usługi. Jest to relacja zobowiązaniowa, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, podlegające - zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy - opodatkowaniu podatkiem VAT.

W tym miejscu należy podkreślić, że fakt iż Wnioskodawca zawarł z kontrahentem w umowie zapis stwierdzający, że wypłata premii pieniężnej (bonusu) nie jest usługą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, nie może przesądzać, że czynność ta nie podlega ustawie o VAT. Umowy cywilnoprawne zawierane między podatnikami nie mogą bowiem zmieniać obowiązków, jakie wynikają z prawa podatkowego.

Ad. 2. Jak dowiedziono wyżej, na gruncie podatku od towarów i usług premia pieniężna, którą Wnioskodawca otrzymuje od swojego kontrahenta, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Otrzymanie premii pieniężnej w myśl art. 106 ust. 1 ww. ustawy, powinno zatem zostać udokumentowane fakturą VAT spełniającą wymogi, o których mowa w § 9 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów dnia 25 maja 2005 r.

Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, dokumentami potwierdzającymi obrót, czyli transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika są faktury VAT. W przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ww. ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, o czym stanowi § 16 ust. 1 w powołanego rozporządzeniu. Zgodnie z § 17 ust. 1 ww. rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. wyżej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że dokumentami, które powodują zwiększenie lub zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług są faktury korygujące, o których mowa w § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia.

W świetle powyższego, tut. Organ podziela stanowisko Wnioskodawcy, w tym zakresie, że nota księgowa (nota uznaniowa) "nie pomniejsza podstawy podatku należnego u dostawcy i podatku naliczonego u odbiorcy". Jednakże - jak wskazano wyżej - nota uznaniowa nie może dokumentować wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl