ILPP1/443-468/13-4/HW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-468/13-4/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2013 r. (data wpływu 31 maja 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 sierpnia 2013 r. (data wpływu 27 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z zakupem lokalu mieszkalnego i wyposażenia oraz przeprowadzanymi pracami modernizacyjnymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z zakupem lokalu mieszkalnego i wyposażenia oraz przeprowadzanymi pracami modernizacyjnymi. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 sierpnia 2013 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest radcą prawnym prowadzącym jednoosobowo własną kancelarię z siedzibą w miejscu zamieszkania. Z tytułu działalności gospodarczej jest opodatkowana podatkiem liniowym i jest jednocześnie czynnym podatnikiem podatku VAT. Aktualnie Wnioskodawczyni zamierza nabyć lokal mieszkalny, który zostanie przeznaczony w całości na biuro działalności gospodarczej, jednak bez zmiany zasadniczego przeznaczenia lokalu. Zakup lokalu zostanie sfinansowany częściowo z kredytu bankowego udzielonego Wnioskodawczyni, jako osobie fizycznej, lecz niejako przedsiębiorcy (ze względu na bardziej korzystne warunki).

Przy nabyciu lokalu Zainteresowana uzyska fakturę VAT wystawioną na Jej osobę.

Lokal będzie pełnił wyłącznie funkcje typowo kancelaryjne (biurowe), gdyż miejsce zamieszkania Wnioskodawczyni pozostanie bez zmian. Zainteresowana planuje bezpośrednio po zakupie lub później przeprowadzić w lokalu prace modernizacyjne zwiększające jego wartość, a także dokonać zakupu wyposażenia lokalu. Po wniesieniu lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawczyni planuje poddać go amortyzacji.

Jest jednocześnie prawdopodobne, że przed upływem 5 lat od dnia nabycia Wnioskodawczyni wycofa lokal z działalności gospodarczej, zaś po upływie 5 lub więcej lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości dokona jego zbycia.

Pismem z dnia 23 sierpnia 2013 r. Wnioskodawczyni poinformowała, że według Jej planów na dzień 23 sierpnia 2013 r. wydatki poniesione na zakup lokalu mieszkalnego, jego wyposażenie oraz prace modernizacyjne będą wykorzystywane przez Nią wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupionego lokalu oraz od wydatków na towary i usługi wykorzystane w celu wykończenia oraz wyposażenia lokalu.

Zdaniem Wnioskodawczyni, będzie Ona uprawniona do odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupionego lokalu oraz od wydatków na towary i usługi wykorzystane w celu jego wykończenia oraz wyposażenia.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej: ustawa VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z zastrzeżeniami).

Wnioskodawczyni będzie wykorzystywała nabyty lokal w prowadzonej działalności gospodarczej na cele biurowe (kancelaria) - świadcząc usługi prawne opodatkowane VAT stawką podstawową. W związku z powyższym, spełniony będzie warunek wykorzystywania lokalu do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym Wnioskodawczyni będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu lokalu. Podobnie będzie w przypadku zakupu towarów i usług związanych z jego wykończeniem oraz wyposażeniem, gdyż wystąpi związek pomiędzy tymi towarami i usługami a wykonywaniem przez Wnioskodawczynię czynności opodatkowanych.

Zainteresowana zwróciła uwagę, że powyższe stanowisko potwierdzają interpretacje indywidualne wydane w analogicznych sprawach, m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 czerwca 2012 r., sygn. IPPP1/443-320/12-2/JL.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ponadto podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, iż formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. "niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego". Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Należy również podkreślić, że możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. Trybunał zwracał uwagę, że właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją dokonującego określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni jest radcą prawnym prowadzącym jednoosobowo własną kancelarię z siedzibą w miejscu zamieszkania. Zainteresowana jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Aktualnie Wnioskodawczyni zamierza nabyć lokal mieszkalny, który zostanie przeznaczony w całości na biuro działalności gospodarczej, jednak bez zmiany zasadniczego przeznaczenia lokalu. Zakup lokalu zostanie sfinansowany częściowo z kredytu bankowego udzielonego Wnioskodawczyni, jako osobie fizycznej, lecz niejako przedsiębiorcy (ze względu na bardziej korzystne warunki). Przy nabyciu lokalu Zainteresowana uzyska fakturę VAT wystawioną na Jej osobę. Lokal będzie pełnił wyłącznie funkcje typowo kancelaryjne (biurowe), gdyż miejsce zamieszkania Wnioskodawczyni pozostanie bez zmian. Zainteresowana planuje bezpośrednio po zakupie lub później przeprowadzić w lokalu prace modernizacyjne zwiększające jego wartość, a także dokonać zakupu wyposażenia lokalu. Według planów Zainteresowanej wydatki poniesione na zakup lokalu mieszkalnego, jego wyposażenia oraz prac modernizacyjnych będą wykorzystywane przez Nią wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia zostaną spełnione, gdyż nabyty lokal, jego wyposażenie oraz prace modernizacyjne będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawczyni będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowego lokalu oraz od wydatków na towary i usługi wykorzystane w celu wykończenia oraz wyposażenia lokalu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawne, a także mając na uwadze zasadę neutralności podatku VAT, należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych z tytułu zakupu przedmiotowego lokalu oraz od wydatków na towary i usługi wykorzystane w celu wykończenia oraz wyposażenia lokalu bowiem nabycie lokalu, jego wyposażenia oraz prace modernizacyjne będą związane z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Powyższe prawo do odliczenia przysługuje na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, a także o ile nie wystąpią negatywne przesłanki, o których mowa w art. 88 ustawy.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z zakupem lokalu mieszkalnego i wyposażenia oraz przeprowadzanymi pracami modernizacyjnymi. Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, został załatwiony odrębnym pismem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl