ILPP1/443-466/07-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-466/07-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2007 r. (data wpływu 6 grudnia 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 lutego 2008 r. (data wpływu 3 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy działki budowlanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy działki budowlanej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca posiada gospodarstwo rolne nabyte w drodze postępowania spadkowego. W związku z nabyciem (zapisem) sporządzono w roku 1984 akt notarialny. Na wymienionym gruncie Wnioskodawca prowadził działalność rolniczą jako rolnik ryczałtowy.

Aktualnie Wnioskodawca prowadzi "Gospodarstwo Rolne Agroturystyczne". W związku z prowadzoną działalnością w dniu 1 kwietnia 2006 r. Wnioskodawca zarejestrował się jako czynny podatnik VAT.

Część gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy została objęta planem zagospodarowania przestrzennego Urzędu Miasta i Gminy X. Wskutek podjęcia Uchwały Rady Miejskiej w dniu 28 września 2006 r. znak LX (...), posiadana przez Wnioskodawcę działka nr XX została przeznaczona pod zabudowę jednorodzinną.

Zmianę przeznaczenia gruntu opublikowano w Dzienniku Województwa Wielkopolskiego z dnia 21 listopada 2006 r. Nr 177, poz. 4140. Przedmiotowa nieruchomość została podzielona na sześć działek budowlanych przeznaczonych pod zabudowę jednorodzinną.

Wnioskodawca w październiku 2007 r. dokonał zbycia jednej działki budowlanej o numerze 3 (...).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od transakcji zbycia jednej działki budowlanej Wnioskodawca winien był uiścić podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, iż posiadana nieruchomość została nabyta w drodze zapisu (w roku 1984) stanowi w tej sytuacji majątek osobisty. Wnioskodawca uważa, że nie ma obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej, a dokonana sprzedaż miała charakter sporadyczny.

Wnioskodawca powołuje się na przeczytany artykuł prasowy dotyczący wyroku sądu w składzie siedmiu sędziów w zakresie dostawy gruntów. Ponadto Wnioskodawca uważa, że nie spełnia przesłanek zdefiniowanych w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 2 pkt 15 ww. ustawy, przez działalność rolniczą - rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą (...) a także świadczenie usług rolniczych.

Stosownie do treści art. 2 pkt 19 wymienionej ustawy o VAT, rolnikiem ryczałtowym jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 20 ustawy o VAT, przez produkty rolne - rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Zgodnie również z art. 2 pkt 21 cyt. ustawy, pod pojęciem usług rolniczych - rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadził działalność rolniczą jako rolnik ryczałtowy. Obecnie od 1 kwietnia 2006 r. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność rolniczą w formie gospodarstwa rolnego agroturystycznego.

Uwzględniając zatem treść art. 15 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy oraz fakty podane we wniosku, stwierdzić należy, iż prowadzone przez Wnioskodawcę gospodarstwo agroturystyczne, pozwala zaklasyfikować je do działalności gospodarczej. W świetle bowiem art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług za osoby prowadzące działalność gospodarczą uznaje się m.in. rolników.

W konsekwencji zarówno prowadzone przez Wnioskodawcę przed rokiem 2006 gospodarstwo rolne (w charakterze rolnika ryczałtowego) jak i aktualnie gospodarstwo agroturystyczne (skutkujące rejestracją Wnioskodawcy jako czynnego podatnika VAT) jest uznawane przez ustawę o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. za działalność gospodarczą.

Zatem uznać należy, że transakcja sprzedaży przedmiotowej działki budowlanej wydzielonej z gruntu rolnego ma związek z działalnością gospodarczą, jest to bowiem sprzedaż majątku wykorzystywanego w prowadzonej działalności rolniczej. W tej sytuacji Wnioskodawca sprzedając omawiany grunt, nie zbywa majątku osobistego, ale majątek wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej.

Czynność polegająca na dostawie gruntu mieści się w definicji działalności gospodarczej wynikającej z art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, wobec powyższego dostawa gruntu podlega regulacjom zawartym w ustawie o VAT.

W efekcie, dostawę przedmiotowej nieruchomości gruntowej należy uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, zdefiniowaną w art. 15 ust. 2, a sprzedaż należy traktować jako dostawę towaru, która w oparciu o regulację zawartą w art. 5 ust. 1 ww. ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż zbywaną nieruchomość przeznaczono pod budownictwo mieszkaniowe. Nowy status gruntu został ustalony Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 28 września 2006 r. - znak LX (...) - będącą miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (opublikowano w Dzienniku Województwa Wielkopolskiego z dnia 21 listopada 2006 r. Nr 177, poz. 4140).

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawa nieruchomości budowlanych lub przeznaczonych pod zabudowę wiąże się z opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, dostawa wydzielonych z gruntu nabytego w drodze spadku działek budowlanych przez Wnioskodawcę będącego rolnikiem ryczałtowym, a następnie rolnikiem zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedmiocie powołanego przez Wnioskodawcę wyroku, tut. Organ podkreśla, iż wyrok ten zastosowanie ma w konkretnej sprawie i tylko do niej się odnosi - nie będąc wykładnią powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl