ILPP1/443-462/10-2/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-462/10-2/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2010 r. (data wpływu 23 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca Spółka z o.o. świadczy usługi w zakresie dostawy wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków. Usługi powyższe rozlicza w okresach rozliczeniowych na podstawie wystawionych faktur VAT dla osób fizycznych oraz prawnych.

Rada Miasta na podstawie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzania ścieków, uchwaliła dopłaty dla jednej grupy odbiorców, tj. dla mieszkańca (osób fizycznych) w celu zmniejszenia skutków podwyżek cen. Na tej podstawie w związku z wykonywaniem działalności w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków Spółka z o.o. obciąża odbiorców indywidualnych wg ceny obniżonej o dopłatę, różnicę za każdy okres rozliczeniowy dopłaca Miasto w formie dopłaty za każdy m 3 sprzedanej wody oraz odprowadzonych i oczyszczonych ścieków dla odbiorcy indywidualnego na podstawie faktury zgodnie z treścią podjętej uchwały przez Radę Miasta. Zgodnie z Uchwałą Rady Miasta za każdy okres rozliczeniowy Spółka ma obowiązek wystawić fakturę na dopłaty i tylko na tej podstawie otrzymuje ww. dopłatę. Ceny jakie obowiązują w Spółce wynikają z taryfy, która jest ustalana zgodnie z przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzanie ścieków. Spółka nie ma wpływu na fakt uchwalenia dopłat przez Radę Miasta. Dopłaty mogą być w każdej chwili zniesione stosowną uchwałą Rady Miasta, a ceny ustalone w taryfie obowiązują przez okres jednego roku zgodnie z ww. ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków.

Zgodnie z art. 19 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z terminem płatności dla usług dostawy wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków. Z uwagi na to, iż w ustawie o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy w zakresie dopłat subwencji, dotacji występuje w momencie otrzymania zapłaty, dla celów podatku VAT obowiązek podatkowy Spółka wykazuje zgodnie z datą otrzymania powyższych dopłat na rachunek bankowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z tym, iż inny jest moment obowiązku podatkowego w ustawie o podatku VAT dla usług świadczonych przez Spółkę, tj. zgodnie z terminem płatności jaki jest prawidłowy moment obowiązku podatkowego dopłat w świetle przedstawionych faktów dla celów podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie podatku VAT Spółka uznaje, iż moment podatkowy z tytułu VAT należnego powstaje w momencie otrzymania środków na rachunek bankowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy - należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze - art. 29 ust. 2 ustawy.

Zasady dotyczące ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego w związku z dostawą towarów i świadczeniem usług określone zostały w art. 19 ust. 1 ustawy.

I tak, zgodnie z tym przepisem obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Natomiast jak stanowi art. 19 ust. 4 ustawy, z art. 19 ust. 4 ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. W myśl art. 19 ust. 11 ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Z kolei, stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu:

a.

dostaw energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego,

b.

świadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 18,

c.

świadczenia usług wymienionych w poz. 138 i poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy, tj. usług w zakresie rozprowadzania wody i usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych.

Przy czym zgodnie z art. 19 ust. 21 obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie dostawy wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków. Usługi powyższe rozlicza w okresach rozliczeniowych na podstawie wystawionych faktur VAT dla osób fizycznych oraz prawnych.

Rada Miasta na podstawie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzania ścieków, uchwaliła dopłaty dla jednej grupy odbiorców, tj. dla mieszkańca (osób fizycznych) w celu zmniejszenia skutków podwyżek cen. Na tej podstawie w związku z wykonywaniem działalności w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków Spółka z o.o. obciąża odbiorców indywidualnych wg ceny obniżonej o dopłatę, różnicę za każdy okres rozliczeniowy dopłaca Miasto w formie dopłaty za każdy m 3 sprzedanej wody oraz odprowadzonych i oczyszczonych ścieków dla odbiorcy indywidualnego na podstawie faktury zgodnie z treścią podjętej uchwały przez Radę Miasta. Zgodnie z Uchwałą Rady Miasta za każdy okres rozliczeniowy Spółka ma obowiązek wystawić fakturę na dopłaty i tylko na tej podstawie otrzymuje ww. dopłatę. Ceny jakie obowiązują w Spółce wynikają z taryfy, która jest ustalana zgodnie z przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzanie ścieków. Spółka nie ma wpływu na fakt uchwalenia dopłat przez Radę Miasta. Dopłaty mogą być w każdej chwili zniesione stosowną uchwałą Rady Miasta, a ceny ustalone w taryfie obowiązują przez okres jednego roku zgodnie z ww. ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków.

Z powyższego wynika więc, iż otrzymana dopłata ma bezpośredni wpływ na cenę usługi świadczonej przez Wnioskodawcę. Tym samym, obowiązek podatkowy z tego tytułu, zgodnie z art. 19 ust. 21 ustawy, powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz stan prawny stwierdzić należy, iż obowiązek podatkowy z tytułu VAT należnego od dopłat powstaje w momencie uznania otrzymanymi środkami rachunku bankowego Wnioskodawcy stosownie do treści art. 19 ust. 21 ustawy o podatku od towarów usług.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego. Natomiast, kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie przychodów z tytułu dopłat do dostaw wody dla osób fizycznych zostanie załatwiona odrębnym pismem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl