ILPP1/443-461/07-2/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-461/07-2/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2007 r. (data wpływu: 3 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży samochodów używanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży samochodów używanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest dealerem samochodowym, zajmującym się między innymi obrotem samochodami używanymi. Działalność w zakresie sprzedaży samochodów podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, jak też stosowane są przepisy w zakresie opodatkowania marży na warunkach określonych ustawowo. Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

Sprzedaż samochodów używanych Podatnik dokumentuje fakturą VAT "marża" w sytuacji, gdy nabycie samochodu następuje od:

* osoby nie będącej podatnikiem VAT lub podatku od wartości dodanej (umowa kupna sprzedaży),

* od podatników VAT, jeżeli dostawa była zwolniona z VAT niezależnie od podstawy zwolnienia (a więc zarówno na podstawie art. 43 ust. 1 cyt. ustawy, jak i na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług),

* od podatników, jeżeli dostawa była opodatkowana na podstawie marży art. 120 ust. 4,

* od podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa była zwolniona (z innych krajów),

* od podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa była opodatkowana na podstawie marży, a spółka posiada dokumenty potwierdzające tę formę nabycia (z innych krajów).

Sposób postępowania Wnioskodawca oparł na postanowieniu wydanym przez III Mazowiecki Urząd Skarbowy 1473/WV/443/268/186/2005/SK z dnia 5 października 2005 r. na indywidualny wniosek innego dealera samochodowego w takiej samej sprawie.

Jednakże literalne brzmienie art. 120 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, wzbudza wątpliwości co do możliwości zastosowania opodatkowania marży przy sprzedaży samochodów, które przy zakupie korzystały ze zwolnienia z VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 cyt. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Podatnik złożył wniosek o wydanie interpretacji do właściwego Urzędu Skarbowego, z którego otrzymał odpowiedź, iż jego sposób postępowania jest nieprawidłowy (postanowienie nr PPII/...).

Wnioskodawca wyraża ponadto swój pogląd, zgodnie z którym w takiej sytuacji działalność dealerów samochodowych, polegająca na obrocie używanymi samochodami osobowymi, kupowanymi od firm, które nabyły te auta po dniu 1 maja 2004 r. - stałaby się nieopłacalna.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przepisy art. 120 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży towarów używanych można stosować do sprzedaży samochodów osobowych odkupionych uprzednio od podatników, którzy stosownie do przepisów § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, odsprzedali je jako zwolnione od podatku, mimo, że przy ich zakupie skorzystali z prawa do odliczenia podatku naliczonego na warunkach wynikających z art. 86 ust. 3 ustawy VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, za samochody osobowe używane dla celów stosowania art. 120 ustawy o podatku od towarów i usług należy przyjmować samochody spełniające poniższe warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, od podatku zwalnia się dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10 pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary używane rozumie się budynki i budowle lub ich części, jeżeli, od końca roku w którym zakończono budowę tych obiektów minęło co najmniej 5 lat, pozostałe towary z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku. Ponadto w § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku do towarów i usług zwolniono od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż zwolnienie przedmiotowe z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, jest uwarunkowane spełnieniem łącznie dwóch przesłanek:

* samochód musi posiadać status towaru używanego, tj. musi być użytkowany co najmniej pół roku przez sprzedawcę,

* z tytułu jego zakupu, nabywcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, lub też przysługiwało na zasadach określonych w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Literalnie stosując brzmienie ww. artykułu, Podatnikowi nabywającemu "towar używany" od podmiotu, który dokonał odliczenia podatku naliczonego w części przy jego nabyciu, nie przysługiwałoby prawo do określenia podstawy opodatkowania metodą "marży", ponieważ nie zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 120 ust. 10 pkt 4 ustawy o podatku od towarów.

Jednakże biorąc pod uwagę przesłanki wynikające z art. 82 ust. 3 pkt 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji zapisy § 8 ust. 1 pkt 5 cyt. rozporządzenia, Podatnik uważa, że w sytuacji przedstawionej we wniosku w przypadku skupu i sprzedaży pojazdów, prawidłowe jest zastosowanie zasad określonych w art. 120 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Uzasadnione jest to tym, że z tytułu nabycia pojazdów nie przysługuje Podatnikowi (nabywcy) prawo do odliczania podatku naliczonego, bowiem dostawa zwolniona jest od podatku VAT na mocy § 8 ust. 1 pkt 5 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych (...) nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

W myśl definicji zawartej w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie (...) - czyli także samochody osobowe.

Natomiast uregulowanie zawarte w art. 120 ust. 10 ww. ustawy stanowi, że przepisy ust. 4 i ust. 5 dotyczą dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od:

1.

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem podatku od towarów i usług, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2.

podatników podatku od towarów i usług, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3.

podatników, jeśli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i ust. 5;

4.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadającym regulacjom zawartym w ust. 4 i ust. 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary używane w myśl art. 43 ust. 2 ww. ustawy, rozumie się:

* budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat,

* pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

W art. 82 ust. 3 powołanej ustawy, zawarto delegację, zgodnie z którą Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia wprowadzić inne niż określone art. 43 - 81 zwolnienia od podatku, a także określić szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień, uwzględniając:

1.

specyfikę wykonywania niektórych czynności oraz uwarunkowania obrotu gospodarczego niektórymi towarami;

2.

przebieg realizacji budżetu państwa;

3.

potrzebę uzyskania dostatecznej informacji o towarach będących przedmiotem zwolnienia;

4.

przepisy Wspólnoty Europejskiej.

W oparciu o wyżej powołaną delegację, na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwolniono od podatku dostawę samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i ust. 5 ustawy VAT, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy (warunek używalności towaru przez okres co najmniej pół roku).

Należy wskazać, że § 8 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, zawiera dodatkowy katalog czynności zwolnionych od podatku, a nie rozwinięcie czynności określonych już w art. 43 ustawy, na który powołuje się art. 120 ust. 10.

Z przestawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonuje zakupu samochodów używanych od podmiotów gospodarczych, zarejestrowanych dla potrzeb podatku od towarów i usług, którzy przy ich sprzedaży korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia z 27 kwietnia 2004. Zatem biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy, Podatnikowi nabywającemu towar używany (w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy), od podmiotu, który dokonał odliczenia podatku naliczonego w części przy jego nabyciu, a przy sprzedaży skorzystał ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, nie przysługuje prawo do określenia podstawy opodatkowania metodą marży, gdyż nie zostały spełnione przesłanki, o których mowa w przepisie art. 120 ust. 10 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl