ILPP1/443-460/11-4/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-460/11-4/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2011 r. (data wpływu: 17 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 czerwca 2011 r. (data wpływu: 6 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zbycia nieruchomości gruntowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zbycia nieruchomości gruntowej.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 czerwca 2011 r. (data wpływu: 6 czerwca 2011 r.) o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka planuje sprzedaż nieruchomości X w miejscowości Y.

W skład zbywanej nieruchomości gruntowej wchodzą:

1)

Prawo wieczystego użytkowania gruntu nr 80/64 o powierzchni 2083 m 2.

Prawo to poprzednik prawny Spółki nabył nieodpłatnie w drodze decyzji administracyjnej z dnia 25 maja 1999 r. nr (...) z mocą obowiązywania od dnia 5 grudnia 1990 r. (nabyte prawo dotyczyło działki nr 80/33 o pow. 11 200 m 2).

W dniu 16 maja 2006 r. decyzją nr (...) działka 80/53 o pow. 9.781 m 2 została podzielona, a w wyniku tego podziału powstały działki nr 80/64 o pow. 2. 083 m 2 oraz nr 80/65 o pow. 7.698 m 2. Nabycie prawa wieczystego użytkowania nastąpiło nieodpłatnie przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z tym Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającej z tej transakcji.

2)

Budynek murowany.

Nabycie na własność (nieodpłatnie) budynku murowanego (wybudowanego ze środków własnych poprzednika prawnego Spółki, który był zarządcą tego terenu), w którym mieściły się warsztaty i garaże o powierzchni 74.4 m 2 nastąpiło w drodze decyzji uwłaszczeniowej.

Budynek ten w dniu 31 grudnia 1998 r. został zmodernizowany w taki sposób, że na parterze znajdują się pomieszczenia zaplecza technicznego, a na piętrze powstały pokoje gościnne, które były przedmiotem krótkotrwałego zakwaterowania.

Część pomieszczeń mieszczących się na parterze wykorzystywana była do przechowywania np. środków chemicznych, kosiarek i innych narzędzi do utrzymania obiektu, w garażach parkowały samochody służbowe. W wyniku przebudowy obiekt zwiększył swoją powierzchnię do 228.15 m e.

Spółka miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych nakładów na modernizację - dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia.

3)

Budowle:

a.

drewniana altanka - wybudowana w roku 1998, traktowana jest jak ruchomość. Przy budowie przysługiwało Spółce prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od kwoty podatku należnego;

b.

grill murowany - wybudowany w roku 1998, traktowana jest jak nieruchomość. Przy budowie przysługiwało Spółce prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od kwoty podatku należnego - dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia.

4)

Ogrodzenie.

Nabyte nieodpłatnie na mocy decyzji uwłaszczeniowej (wybudowane ze środków własnych poprzednika prawnego Spółki, który był zarządcą tego terenu) - ulepszenie środka trwałego nastąpiło w 1998 r. Od nakładów na ulepszenie Spółce przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od kwoty podatku należnego - dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia.

5)

Place i drogi

Wybudowane zostały w roku 1998. Spółce przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od kwoty podatku należnego z tytułu nakładów poniesionych na ten cel. Droga otrzymana w wyniku decyzji uwłaszczeniowej (nieodpłatnie) dotyczy całej otrzymanej nieruchomości. Obiekt od roku 1998 służył i nadal służy działalności socjalnej, ponieważ świadczone są tam usługi krótkotrwałego zakwaterowania.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca doprecyzował opisane zdarzenie przyszłe o następujące informacje:

1.

w pierwotnym wniosku wskazano że droga otrzymana nieodpłatnie dotyczy całej otrzymanej nieruchomości przed dokonanymi podziałami nieruchomości. Natomiast przedmiotowa droga została wybudowana w roku 1998 (w związku z powodzią w 1997 r.). Nowo wybudowana droga została przyjęta jako środek trwały w księgach rachunkowych;

2.

Spółce z tytułu wydatków związanych z wybudowaniem drogi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego;

3.

w trakcie użytkowania drogi (tj. od roku 1998) nie ponoszono nakładów na jej ulepszenie w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

4.

poniesione w 1998 r. wydatki na ulepszenie budynku murowanego przekroczyły 30% jego wartości początkowej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

5.

grill murowany został wybudowany w roku 1998 i nie ponoszono żadnych nakładów na jego ulepszenie w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

6.

w wyniku podziału otrzymanej działki (w tym ogrodzenia) poniesiono nakłady na rozbudowę ogrodzenia i dostosowanie do potrzeb wydzielonej działki. Nakłady poniesione na rozbudowę przekroczyły 30% jego wartości początkowej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

7.

budynek murowany i budowle były wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych od momentu zakończenia modernizacji, tj. od roku 1998 (usługi krótkotrwałego zakwaterowania);

8.

zarówno altankę jak i grill murowany wybudowała Spółka.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w związku z tym, że przedmiotem zbycia będzie dostawa nieruchomości zabudowanej, obejmującej dla potrzeb podatku VAT dostawę budynku i budowli wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntów, transakcja będzie zwolniona od podatku VAT. Czy sprzedaż ta będzie podlegała opodatkowaniu stawką podstawową w roku 2011, tj. 23%.

2.

Jaką stawkę podatku należy zastosować przy sprzedaży nieruchomości w odniesieniu do altanki i grilla.

Zdaniem Wnioskodawcy, z dniem 1 stycznia 2009 r. w ustawie o podatku od towarów i usług jako zasadę - z określonymi wyjątkami - przyjęto zwolnienie od podatku dostawy wszystkich obiektów budownictwa. Przewidziano jednak wyłączenia ze zwolnienia obligatoryjne (art. 43 ust. 10 i 11) ustawy. Zatem należałoby ustalić, czy zachodzą przesłanki zastosowania zwolnienia (z prawem rezygnacji) przewidzianego przy dostawie budynku lub budowli dokonywanej w okresie nie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Jako pierwsze zasiedlenie - jak wskazuje Wnioskodawca - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej (art. 2 pkt 14 ustawy).

Jeśli przesłanki tego zwolnienia nie zachodzą, należałoby ustalić, czy zachodzą przesłanki zwolnienia dla używanych nieruchomości. Zwolnienie to natomiast znajduje zastosowanie jeśli:

* w stosunku do obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

* dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Drugiego z wymienionych warunków nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).

Zdaniem Spółki w odniesieniu do budynku technicznego (...) oraz ogrodzenia, dostawa będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, gdyż wzniesione one zostały przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług. W 1998 r. poniesione zostały nakłady na ich ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej, a Spółka miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Budynek i ogrodzenie w stanie ulepszania były wykorzystywane do czynności opodatkowanych przez Spółkę ponad 5 lat. Mimo, że dostawa będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, to dostawa budynku technicznego (...) oraz ogrodzenia będzie korzystać ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 7a w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b) ustawy o VAT.

Dostawa drogi będzie opodatkowana stawką podstawową (23%), gdyż została wybudowana w 1998 r., a Spółka miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dostawa będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia.

Jak wyjaśnia Wnioskodawca w odniesieniu do budowli:

a.

drewnianej altany wybudowanej w roku 1998 - w związku z tym, że altana nie jest trwale związana z gruntem traktowana jest jako rzecz ruchoma, z punktu widzenia prawa cywilnego. Przez towar używany, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (art. 43 ust. 2). Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z budowy tej budowli, co wyklucza skorzystanie ze zwolnienia tej transakcji na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. W związku z powyższym dostawa tej altany winna być opodatkowana stawką podstawową, tj. 23%,

b.

murowanego grilla wybudowanego w roku 1998 - grill ten jest trwale z gruntem związany, stąd traktowany jest jako nieruchomość. Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z budowy tej budowli. Nie był on oddawany w celu wykonywania czynności opodatkowanych (nie był przedmiotem najmu, dzierżawy ani innej umowie o podobnym charakterze), nie podlegał również inwestycjom ulepszającym, które przekraczały 30% jego wartości początkowej. W związku z powyższym dostawa tej budowli będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia i opodatkowana stawką podstawową 23%.

W odniesieniu do gruntu znajdują zastosowanie przepisy § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl których, zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu w przypadku dostawy budynków lub budowli, trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części zwolnione są od podatku. Wobec tego prawo wieczystego użytkowania gruntu podlega opodatkowaniu analogicznie jak związany z tym gruntem budynek.

Alokacja wartości gruntu, zdaniem Spółki, może odbyć się przy użyciu klucza wartościowego lub powierzchniowego.

Grunt pod murowanym grillem i drogą opodatkowany będzie - w ocenie Wnioskodawcy - stawką podatku w wysokości 23%, gdyż budowle te również opodatkowane są analogiczną stawką podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Definicja towaru zawarta w art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionego treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), od dnia 1 stycznia 2011 r. dodano do ustawy przepis art. 146a ustawy, zgodnie z którym w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

I tak na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (art. 43 ust. 2 ustawy).

Ponadto, w świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z treści ww. przepisu wynika, iż dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku lub budowli kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b) - zgodnie z zapisem art. 43 ust. 7a ustawy - nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Stąd też, dla rozstrzygnięcia, czy możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy ważne jest, czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Literalne brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy wskazuje bowiem, że jednym z warunków skorzystania ze zwolnienia jest to, by w stosunku do dostawy danego obiektu nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy podkreślić, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - możliwość zrezygnowania ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, iż w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z dwóch podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, iż stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik jest uprawniony do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W myśl art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. A zatem grunty zabudowane - co do zasady - podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla budynku lub budowli, które się na nim znajdują.

Jednocześnie na mocy § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Powyższy przepis, w identycznym brzmieniu, do dnia 5 kwietnia 2011 r. uregulowany był w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.).

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Spółka planuje sprzedaż prawa wieczystego użytkowania nieruchomości M. w miejscowości W. W skład zbywanej nieruchomości gruntowej wchodzą: prawo wieczystego użytkowania gruntu nr 80/64 o powierzchni 2083 m 2, budynek murowany, drewniana altanka, grill murowany, ogrodzenie oraz place i droga.

Na mocy przepisu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Natomiast, stosownie do art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane, pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany nie będący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz odnosząc się do opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że sprzedaż prawa wieczystego użytkowania opisanej nieruchomości w części dotyczącej:

* budynku murowanego i ogrodzenia - nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Sprzedaż ta będzie natomiast korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ponieważ przy ich nabyciu Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zaś pomiędzy ostatnim ulepszeniem przekraczającym 30% wartości początkowej (1998 r.) a dostawą upłynie okres dłuższy niż 5 lat.

* altanki drewnianej - będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, według podstawowej stawki podatku w wysokości 23%. Altanka będąca rzeczą ruchomą nie spełnia definicji towaru używanego, o którym mowa w art. 43 ust. 2 ustawy (Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z jej wybudowaniem).

* grilla murowanego - nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Sprzedaż ta nie będzie korzystała również ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy (Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z jego wybudowaniem), a zatem będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, według stawki podatku w wysokości 23%.

* drogi - nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Sprzedaż ta nie będzie korzystała również ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy (Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z jej wybudowaniem), a zatem będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, według stawki podatku w wysokości 23%.

Reasumując, skoro na opisanej nieruchomości gruntowej znajdują się zarówno budynki i budowle, których sprzedaż będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jak i takie, których sprzedaż będzie zwolniona od tego podatku, dokonując zbycia prawa wieczystego użytkowania tego gruntu zabudowanego, należy określić jaka część danego gruntu związana jest z obiektami opodatkowanymi podatkiem VAT, a jaka ze zwolnionymi od podatku.

Jak już wcześniej wskazano co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży (w tym zbycie użytkowania wieczystego) podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu (w tym zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu) korzysta ze zwolnienia od podatku.

W tym miejscu wyjaśnić należy, iż przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają zapisu dotyczącego sposobu podziału nieruchomości gruntowej i wyliczenia części opodatkowanej bądź zwolnionej od podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy na gruncie tym posadowione są zarówno budynki (budowle), których dostawa jest opodatkowana stawką podstawową podatku VAT oraz budynki (budowle), których sprzedaż korzysta z preferencyjnej stawki VAT lub ze zwolnienia. Ww. przepisy nie wskazują też, iż działka gruntu dla potrzeb podatku VAT nie może być dzielona.

Z uwagi na powyższe dopuszcza się, iż w celu wyliczenia tych części można przyjąć różne rozwiązania, np. wg klucza wartościowego, tj. proporcjonalnie do wartości sprzedawanych budynków i budowli przypisać do nich odpowiednio udział gruntu i zastosować właściwe stawki, lub wg klucza powierzchniowego, tj. podzielić powierzchnię gruntu proporcjonalnie do powierzchni zajmowanych przez poszczególne budynki i budowle.

Tym samym każda metoda, czy to oparta na kluczu wartościowym, czy też kluczu powierzchniowym jest właściwa, o ile w sposób wiarygodny odzwierciedla rzeczywisty stan faktyczny.

Wskazuje się ponadto, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl