ILPP1/443-458/10-5/MK - VAT w zakresie opodatkowania sprzedaży działek.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-458/10-5/MK VAT w zakresie opodatkowania sprzedaży działek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2010 r. (data wpływu 22 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia - bez daty - (data wpływu 26 maja 2010 r.) oraz z dnia 10 czerwca 2010 r. (data wpływu 10 czerwca 2010 r. i 11 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek. W dniach 26 maja 2010 r. oraz 10 i 11 czerwca 2010 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz dowód uiszczenia opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na mocy aktu notarialnego Rep. (...) - umowy darowizny - Wnioskodawca nabył w dniu 27 listopada 2001 r. do majątku osobistego nieruchomość gruntową o powierzchni 6028 m 2 oznaczoną nr 234 i położoną w miejscowości "B", Gmina. W roku 2007 Zainteresowany dokonał podziału niniejszej nieruchomości na 8 działek i drogę. Dokonany podział jest zgodny z ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego Gminy, tj. 8 działek z przeznaczeniem podstawowym terenu pod zabudowę zagrodową i mieszkalną jednorodzinną, 1 działka z przeznaczeniem podstawowym pod drogę niepubliczną wewnętrzną.

Aktualnie Zainteresowany zamierza sprzedać kilka działek oraz planuje przenieść prawo własności jednej z nich na rzecz córki - w drodze darowizny.

Dnia 26 maja 2010 r. Zainteresowany uzupełnił opis zdarzenia przyszłego wskazując, iż jest rolnikiem nie prowadzącym działalności. Posiadana ziemia nie była przeznaczona do produkcji płodów rolnych. Wskazana nieruchomość nigdy nie była wykorzystywana do działalności gospodarczej, rolnej lub pozarolniczej. Ponadto nieruchomość nie była udostępniana osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych (dzierżawy, najmu, użyczenia). Zainteresowany potwierdził, iż nieruchomość została podzielona na 8 działek oraz drogę, których uzbrojenia w media nie dokonywał. Wnioskodawca potwierdził także istnienie planu zagospodarowania przestrzennego dla przedmiotowej nieruchomości. W roku 2004 Wnioskodawca dokonał sprzedaży gruntów rolnych stanowiących odrębną nieruchomość. Zainteresowany wskazał także, iż nie pobierał żadnych dopłat unijnych związanych z opisanymi gruntami.

W dniach 10 i 11 czerwca 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek wyjaśniając, iż nie jest rolnikiem ryczałtowym i nie prowadził żadnej działalności oraz powołał się na definicję gospodarstwa rolnego zawartą w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż ww. działek spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako osoba fizyczna dokonująca sprzedaży poza działalnością gospodarczą nie będzie płacił podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Aby zatem dostawę towarów (nawet jednorazową) uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik działając w charakterze producenta, handlowca lub usługodawcy, miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca na mocy aktu notarialnego Rep. (...) - umowy darowizny - nabył w dniu 27 listopada 2001 r. do majątku osobistego nieruchomość gruntową o powierzchni 6028 m 2 oznaczoną nr 234 i położoną w miejscowości "B", Gmina. Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym oraz nie prowadzi działalności rolniczej. Posiadana ziemia nie była przeznaczona do produkcji płodów rolnych a także nigdy nie była wykorzystywana do działalności gospodarczej, rolnej lub pozarolniczej. Zainteresowany nie pobierał żadnych dopłat unijnych związanych z opisanymi gruntami. Ponadto nieruchomość nie była udostępniana osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych (dzierżawy, najmu, użyczenia). W roku 2007 Zainteresowany dokonał podziału niniejszej nieruchomości na 8 działek i drogę. Dokonany podział jest zgodny z ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego Gminy, tj. 8 działek z przeznaczeniem podstawowym terenu pod zabudowę zagrodową i mieszkalną jednorodzinną, oraz 1 działka z przeznaczeniem podstawowym pod drogę niepubliczną wewnętrzną. Zainteresowany nie dokonał uzbrojenia działek w media. W roku 2004 Wnioskodawca dokonał sprzedaży gruntów rolnych stanowiących odrębną nieruchomość. Aktualnie Zainteresowany zamierza sprzedać kilka działek oraz planuje przenieść prawo własności jednej z nich na rzecz córki - w drodze darowizny.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie brak jest przesłanek pozwalających uznać, że dokonując dostawy opisanych działek Wnioskodawca wystąpi w charakterze podatnika. Zainteresowany nie wykorzystywał nieruchomości w działalności gospodarczej oraz rolniczej, a także nie użyczał gruntu osobom trzecim. Uwzględniając ponadto fakt otrzymania gruntu w drodze darowizny oraz blisko 10 letni okres posiadania stwierdzić należy, iż nic nie wskazuje na to aby nabyciu nieruchomości towarzyszył zamiar jej późniejszego zbycia oraz wykorzystywania w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem Zainteresowany sprzedając działki gruntu korzysta z przysługującego prawa do rozporządzania własnym majątkiem, co nie jest wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Brak tego statusu pozbawia Wnioskodawcę cech podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, a dostawę działek cech czynności opodatkowanej, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca w związku z planowaną sprzedażą działek nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku VAT.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie załatwiona odrębnym pismem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl