ILPP1/443-451/12-4/AWa

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-451/12-4/AWa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2012 r. (data wpływu 17 maja 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2012 r. (data wpływu 10 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pn. " (...)"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pn. " (...)". Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 lipca 2012 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą prawną partycypującą w programie PROW, który współfinansowany jest z funduszy UE, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT, nie jest podatnikiem VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Środki pochodzące z dotacji wykorzystane zostaną do działalności organizacji. W ramach realizowanych zakupów, które wiążą się z ponoszeniem kosztów refundowanych z funduszy UE występuje podatek VAT m.in. na zakup materiałów biurowych, zakup pucharów i drobnych nagród rzeczowych - sprzętu sportowego, zakup produktów spożywczych czy zakup usług. Wszystkie zakupione materiały i usługi służą wyłącznie do działalności organizacji.

W piśmie z dnia 3 lipca 2012 r. Wnioskodawca informuje, że:

1.

Stowarzyszenie otrzyma dofinansowanie na realizację projektu pn. " (...)". Zadanie polega na zorganizowaniu imprezy sportowo - rekreacyjnej - wyścigu rowerowego z podziałem na płeć i kategorie wiekowe (łącznie 13 kategorii).

2.

Towary i usługi nabyte w ramach realizowanej operacji zostają zużyte do przeprowadzenia imprezy sportowej, zatem Wnioskodawca nie będzie wykonywał dalszych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W ramach realizowanych zakupów kupione zostaną: materiały papierniczo-biurowe (do wykonania dyplomów dla zwycięzców, ogłoszeń o imprezie, oznakowania trasy, numerów startowych dla wszystkich uczestników), nagrody rzeczowe w postaci drobnego sprzętu sportowego i artykułów spożywczych oraz puchary (wszystkie te produkty zostaną rozdane nieodpłatnie uczestnikom crossu). Z otrzymanych środków finansowych pokryte zostaną również koszty promocji imprezy (faktura za reklamę w lokalnym radiu i gazecie) oraz opłacone honorarium dla osoby prowadzącej imprezę, opieki medycznej i obsługi technicznej trasy wyścigu.

3.

Operacja pn. " (...)" realizowana jest ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, oś. 4 LEADER, działanie 4.1/413 - Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, tj. na operacje, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, tzw. "małych projektów".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z opisanym stanem faktycznym istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w inny sposób niż zakwalifikowanie go do kosztów kwalifikowanych i tym samym sfinansowanie środkami unijnymi wydatków poniesionych na wyżej wymienione zadania w wartości brutto 12.128,97 PLN.

Zdaniem Wnioskodawcy, organizacja, która nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, realizując powyższą operację, nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT z powodu nieposiadania statusu podatnika zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy określa, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Ponadto, stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne m.in. w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Nadmienia się, iż zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż Stowarzyszenie ubiega się o dofinansowanie z funduszy unijnych na realizację projektu pn. " (...)" realizowanego w ramach programu PROW na lata 2007-2013, oś. 4 LEADER, działanie 4.1/413 - Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Zadanie polega na zorganizowaniu imprezy sportowo-rekreacyjnej - wyścigu rowerowego z podziałem na płeć i kategorie wiekowe (łącznie 13 kategorii). Środki pochodzące z dotacji wykorzystane zostaną do działalności organizacji. W ramach realizowanych zakupów kupione zostaną: materiały papierniczo-biurowe (do wykonania dyplomów dla zwycięzców, ogłoszeń o imprezie, oznakowania trasy, numerów startowych dla wszystkich uczestników), nagrody rzeczowe w postaci drobnego sprzętu sportowego i artykułów spożywczych oraz puchary. Wszystkie te produkty zostaną rozdane nieodpłatnie uczestnikom crossu. Z otrzymanych środków finansowych pokryte zostaną również koszty promocji imprezy (faktura za reklamę w lokalnym radiu i gazecie) oraz opłacone honorarium dla osoby prowadzącej imprezę, opieki medycznej i obsługi technicznej trasy wyścigu. Wszystkie zakupione materiały i usługi służą wyłącznie do działalności organizacji. Zatem, Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w ramach przedmiotowej operacji nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji zadania, będącego przedmiotem pytania.

W zakresie przedmiotowego działania Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, nie spełnia tych warunków i nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizowanej operacji pn. " (...)" w ramach działania 4.1/413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług.

Należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Zainteresowanemu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pn. " (...)". Natomiast, w kwestii dotyczącej kosztów kwalifikowanych zostało wydane postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania z dnia 6 sierpnia 2012 r. nr ILPP1/443-451/12-5/AWa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl