ILPP1/443-450/10-2/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-450/10-2/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2010 r. (data wpływu 20 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie fakturowania sprzedaży o charakterze ciągłym oraz zakupu paliw - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie fakturowania sprzedaży o charakterze ciągłym oraz zakupu paliw.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie leasingu środków trwałych, w szczególności w zakresie środków transportu. Spółka dokonuje następujących transakcji leasingu:

1.

dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT (dalej "leasing operacyjny");

2.

dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 4 w powiązaniu z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT (dalej "leasing finansowy").

W związku z planowanym rozszerzeniem działalności i zwiększeniem zakresu oferowanych produktów, Spółka zamierza wzbogacić o dodatkową paletę produktów, która uatrakcyjni a w szczególności uprości rozliczenia finansowe swoich klientów.

Spółka zamierza podpisać umowę o współpracy i dostawie towarów oraz świadczeniu usług z koncernem paliwowym. W ramach umowy o współpracy:

* koncern paliwowy wystawi karty paliwowe, przypisane poprzez numer rejestracyjny do konkretnego pojazdu użytkowanego przez kontrahenta Spółki; karty paliwowe będą przekazywane przez koncern paliwowy do Spółki i dystrybuowane przez Spółkę do jej kontrahentów - konkretnych użytkowników pojazdów; karty paliwowe umożliwiają użytkownikom bezgotówkowe rozliczanie zakupów paliw, płynów eksploatacyjnych i usług na stacjach benzynowych koncernu paliwowego;

* Spółka będzie nabywać towary w postaci paliwa (benzyna, olej napędowy) oraz płynów eksploatacyjnych (olej silnikowy, płyn hamulcowy, płyn do spryskiwaczy itp.) oraz usługi (myjnia, sprzątanie samochodu itp.), w celu ich dalszej odprzedaży swoim kontrahentom, tj. korzystającym użytkującym pojazdy na podstawie zawartej ze Spółką umowy leasingu. Zakup ww. towarów oraz usług będzie rozliczany w miesięcznych okresach rozliczeniowych.

Spółka w żadnym wypadku nie będzie fizycznie nabywać oferowanych produktów i nie będzie ich ostatecznym odbiorcą. Klienci Spółki będący jednocześnie użytkownikami pojazdów na podstawie zawartych ze Spółką umów leasingu, poprzez użycie indywidualnej karty paliwowej, nabędą produkty koncernu paliwowego i zużyją je według własnych potrzeb. Karta paliwowa umożliwia koncernowi paliwowemu przypisanie sprzedaży produktów do konkretnego pojazdu. Koncern paliwowy obciąży Spółkę zbiorczo kosztami produktów nabytych przez kontrahentów Spółki w danym miesiącu, z jednoczesnym przypisaniem rodzaju i wartości nabytych produktów do konkretnego pojazdu, a tym samym do konkretnego użytkownika pojazdu. W oparciu o otrzymane z koncernu paliwowego zestawienia Spółka obciąży swojego kontrahenta kosztami zakupów z użyciem karty paliwowej dokonanych przez niego w danym miesiącu, przy czym do ceny zakupu towarów i usług od koncernu paliwowego Spółka doliczy swoją marżę.

Głównym zamierzeniem Spółki jest jeszcze silniejsze związane klientów ze Spółką poprzez zaoferowanie atrakcyjnego i kompletnego produktu, który przede wszystkim ułatwi oraz uprości rozliczenia finansowe klientów w całkowitej zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa. Spółka podpisując umowę z koncernem paliwowym, z jednej strony będzie gwarantem dokonywanych płatności za nabywane produkty a z drugiej strony umożliwi i zagwarantuje swoim klientom ciągłą i nieustanną możliwość skorzystania z gamy produktów, oferowanych w ramach karty paliwowej przez koncern paliwowy.

Karta paliwowa zostanie skierowana do klientów Spółki, którzy wyrażą taką chęć i podpiszą w ramach umowy leasingowej, dodatkową umowę:

* zobowiązującą Spółkę do zapewnienia ciągłości dostępu do produktów koncernu paliwowego w postaci dostawy towarów (benzyna, olej napędowy, płyny eksploatacyjne itp.) oraz świadczenia usług okołopaliwowych (myjnia, sprzątanie samochodu, itp.) czyli produktów oferowanych przez koncern paliwowy w związku z umową zawartą przez Spółkę z koncernem paliwowym,

* zobowiązującą klientów do zapłaty na rzecz Spółki za produkty i usługi nabyte na stacjach paliwowych koncernu z użyciem kart paliwowych.

Na podstawie umowy zawartej z koncernem paliwowym Spółka otrzyma jedną zbiorczą fakturę VAT za każdy miesiąc rozliczeniowy, która zawierać będzie wszystkie nabyte w danym miesiącu kalendarzowym przez posiadaczy kart paliwowych towary oraz wykonane usługi. Faktura ta zostanie wystawiona przez koncern paliwowy zgodnie z zasadami, które określa rozporządzenie fakturowe dla sprzedaży o charakterze ciągłym, tj. faktura zostanie wystawiona z datą sprzedaży z określeniem tylko miesiąca i roku, w którym dokonały się nabycia, natomiast data wystawienia zostanie określona w ciągu 7 dni, zgodnie z zapisami ustawy o VAT oraz rozporządzenia fakturowego, czyli w następnym miesiącu kalendarzowym. Spółka fizycznie otrzyma fakturę od koncernu paliwowego po dacie jej wystawienia w ciągu kilku dni, czyli zasadniczo w pierwszych dniach miesiąca przypadającego bezpośrednio po danym miesięcznym okresie rozliczeniowym, który taka faktura obejmuje.

Do faktury koncern paliwowy przedstawi w formie załącznika szczegółowe zestawienie, na którym zostaną wymienione z podziałem na grupy towarowe w układzie chronologicznym wszelkie nabyte przez klientów Spółki z udziałem kart paliwowych towary oraz usługi. W związku z tym, że Spółka otrzyma fakturę wraz z załącznikiem dopiero po zakończeniu każdego miesiąca rozliczeniowego, sama nie będzie w stanie fizycznie wcześniej powziąć informacji o szczegółowych terminach dokonanych zakupów, wykonanych i zrealizowanych tylko i wyłącznie przez klientów Spółki. Z tych powodów, Spółka będzie mogła wystawić faktury VAT dla klientów dokonujących zakupów z użyciem kart paliwowych w pierwszych dniach danego miesiąca kalendarzowego w odniesieniu do zakupów dokonanych w poprzednim miesiącu kalendarzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółka, dokonywane na rzecz leasingobiorców dostawy paliwa (m.in. benzyna, olej napędowy) oraz towarów i usług okołopaliwowych nabytych uprzednio od koncernu paliwowego (myjnia, sprzątanie, płyny eksploatacyjne itp.), może uznać w świetle rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) § 5 ust. 1 pkt 4, za sprzedaż o charakterze ciągłym, co spowoduje, że Spółka będzie mogła umieścić na fakturze: datę sprzedaży w formie miesiąc i rok oraz datę wystawienia, w formie dzień, miesiąc, rok.

2.

Czy powinność, określona w rozporządzeniu fakturowym § 5 ust. 5, może zostać spełniona przez Spółkę w drodze każdorazowego załączenia do wystawionej faktury specyfikacji, na której będą wymienione szczegółowo dokonane dostawy paliwa (benzyna, olej napędowy) na rzecz leasingobiorców wraz z podanym numerem rejestracyjnym pojazdu, do którego paliwa te były wlewane.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, wypełni wymogi określone w art. 106 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz w § 5 ust. 1 pkt 4 i ust. 5 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem fakturowym, a tym samym czynności wykonywane przez Spółkę w ramach produktu "karta paliwowa" będą mogły zostać uznane w świetle przedmiotowych przepisów za sprzedaż o charakterze ciągłym.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, "podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem (...)".

Zgodnie z ust. 8 pkt 1 powołanego artykułu ustawy o VAT, "Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania".

W rozporządzeniu w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, Minister Finansów określił szczegółowe zasady wystawiania faktur. I tak w świetle składanego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej:

1.

§ 5 ust. 1 pkt 4 - "faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej: (...) w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury";

2.

§ 5 ust. 5 - "faktury dokumentujące sprzedaż paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu, wlewanych do baku samochodu i innych pojazdów samochodowych, powinny zawierać numer rejestracyjny tego samochodu".

Zgodnie z § 9 ust. 1 powołanego wyżej rozporządzenia: "Fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru (...)". W odniesieniu natomiast do sprzedaży o charakterze ciągłym, w tym samym przepisie ust. 2 ustawodawca określił, iż: "fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży. Obowiązki określone w cytowanym rozporządzeniu zgodne są z art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur zostały określone w ww. rozporządzeniu fakturowym, wydanym na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT. Określona w § 5 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia fakturowego możliwość podania na fakturze tylko miesiąca i roku dokonanej sprzedaży, w powiązaniu z koniecznością podania daty wystawienia faktury w formacie dzień - miesiąc - rok, związana jest z wykonywaniem sprzedaży o charakterze ciągłym.

Przytoczone powyżej przepisy rozporządzenia dopuszczają określenie na fakturze VAT miesiąca i roku dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym, nie definiując jednak tego pojęcia.

Przyjmując jednak definicję sprzedaży zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT - przez sprzedaż należy rozumieć m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast, jeśli chodzi o pojęcie "ciągłości" sprzedaży, ustawodawca nie określił w przepisach podatkowych, co rozumie pod pojęciem "sprzedaży o charakterze ciągłym". Niezbędne jest więc odwołanie się do definicji słownikowej oraz regulacji poczynionych na gruncie prawa cywilnego.

Zgodnie z "Uniwersalnym słownikiem języka polskiego" dostępnym na stronie internetowej Wydawnictwa Naukowego PWN pod pojęciem "ciągły" rozumie się:

1.

trwający bez przerwy,

2.

powtarzający się stale,

3.

ciągnący się nieprzerwanie w przestrzeni.

Zgodnie z zasadami prawa cywilnego pojęcie to można rozumieć, odnosząc je do pojęcia zobowiązania o charakterze ciągłym. Zobowiązanie to wytwarza taki stosunek prawny, który może choć nie musi być oznaczonym terminem (dostawa, najem, dzierżawa, leasing itp.). Charakter tego stosunku jest trwały i mogą z niego wypływać obowiązki bądź ciągłe, bądź okresowe. Tym samym sprzedaż towarów o charakterze ciągłym, obejmuje wynikające ze zobowiązania o charakterze ciągłym - świadczenie polegające na stałym i powtarzalnym zachowaniu strony zobowiązanej do świadczenia, np. umowa dostawy towarów, umowa najmu, umowa leasingu itp.

W interpretacji o sygn. 1473/WV/443/375/224/2005/AG z dnia 5 stycznia 2006 r. wydanej przez Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu wywiedziono m.in., że: "wobec braku legalnej definicji «ciągłości sprzedaży» w przepisach prawa podatkowego, pod pojęciem sprzedaży o charakterze ciągłym, (...), należy rozumieć wynikające ze zobowiązania o charakterze ciągłym, świadczenie polegające na stałym i powtarzalnym (trwałym) zachowaniu strony zobowiązanej do świadczenia".

Spółka zobowiązuje się wobec swoich klientów, że na podstawie podpisanej umowy, w sposób trwały i nieprzerwany umożliwi swoim klientom nabywanie produktów i usług oferowanych przez koncern paliwowy z zastosowaniem rozliczenia w formie karty paliwowej.

Z kolei z interpretacji dokonanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie wynika m.in., iż: "dla uznania świadczenia za «ciągłe» wystarcza, iż składa się ono z pewnych następujących po sobie aktów (czynności), o ile tworzą razem funkcjonalną całość, która ma to do siebie, że trwa w czasie, że czas jest jej miernikiem, i że interes jednej strony jest zaspokojony właśnie dlatego, że odpowiednie zachowanie się drugiej strony ma charakter trwały (pismo nr IS.II/2-443/268/06 z dnia 12 marca 2007 r.).

Wynikająca z rozporządzenia fakturowego powinność w postaci umieszczenia na fakturze numeru rejestracyjnego tankowanego pojazdu zdaniem Spółki może zostać spełniona poprzez każdorazowe dołączenie do wystawionej faktury załącznika, który będzie zawierał wymagany numer rejestracyjny.

Natomiast, jak wywnioskował w wydanej interpretacji Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu (pismo o sygn. US.VI/443-58/05 z dnia 9 listopada 2005 r.): "Żaden przepis rozporządzenia nie nakłada obowiązku wystawienia faktury VAT na każdy tankowany samochód odrębnie, z podaniem jego numeru rejestracyjnego". Dalej czytamy m.in., że: "Biorąc powyższe pod uwagę, jeśli wystawiona (...) zbiorcza faktura VAT, której integralną częścią, (...), jest załącznik zawierający szczegółowe rozliczenie ilości zakupionego paliwa i numery rejestracyjne pojazdów (a więc jest to część faktury a nie odrębny dokument), zawiera co najmniej dane wymagane przepisami (...) rozporządzenia, (...), iż wystawiona w powyższy sposób faktura VAT, spełnia wymogi określone stosownymi przepisami dotyczącymi zasad wystawiania faktur VAT - jest prawidłowe".

Podobnie również wypowiedział się Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęczycy w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14 sierpnia 2007 r., sygn. akt USIlI/443-7/2007): "Żaden przepis rozporządzenia nie nakłada obowiązku wystawienia faktury VAT na każdy tankowany samochód odrębnie, z podaniem jego numeru rejestracyjnego. Przepisy ww. rozporządzenia nie określają wzoru faktury VAT (tym samym jej objętości, bądź ilości stron), a jedynie stanowią o elementach, które taka faktura powinna koniecznie zawierać. W przypadku sprzedaży usług ciągłych istnieje możliwość wystawienia zbiorczej faktury VAT, obejmującej całość sprzedaży w danym miesiącu, z jednoczesnym wyszczególnieniem numerów rejestracyjnych wszystkich tankujących paliwo pojazdów. Załącznik jest integralną częścią faktury (zgodnie z zapisem umiejscowionym na fakturze). W załączniku wyszczególniono numery rejestracyjne pojazdów samochodowych oraz ilość i wartość zakupionego do nich paliwa".

Tożsame zdanie wyraził również Minister Finansów w wydanej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 19 września 2008 r. sygn. ITPP1/443-546/08/AJ, autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Na zadane przez podatnika pytanie: "Czy pomimo faktu, że numery rejestracyjne pojazdów znajdują się w treści załącznika do faktury, który stanowi jej integralną część (strona 3 i 4 dokumentu) spełniony jest warunek zawarty w § 9 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, nakazujący, aby faktury dokumentujące sprzedaż paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu, wlewanych do baku samochodu i innych pojazdów samochodowych, zawierały numer rejestracyjny tego samochodu (...)" została wydana interpretacja potwierdzająca stanowisko podatnika.

Z uzasadnienia: "Przepisy powołanego rozporządzenia nie nakładają obowiązku wystawienia faktury VAT na każdy tankowany samochód odrębnie, z podaniem jego numeru rejestracyjnego. Nie określają też wzoru faktury VAT, jej objętości, bądź ilości stron. Wymogi jakie powinna spełniać faktura zostały określone dla całego dokumentu, a nie jego poszczególnych stron. Powołane przepisy stanowią zatem o elementach, które taka faktura powinna zawierać jednak bez wskazania ich umiejscowienia, pozostawiając tym samym podatnikom możliwości dostosowania prowadzonej dokumentacji do potrzeb wynikających z charakteru wykonywanej działalności, pod warunkiem jednak, że wystawiane dokumenty będą odpowiadać wymogom określonym w tych przepisach. Odnosząc przedstawiony w złożonym wniosku opis stanu faktycznego do powołanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że otrzymywane przez Wnioskodawcę faktury VAT, dokumentujące zakup paliwa, o ile wraz z załącznikami zawierają wszystkie niezbędne elementy określone przepisami prawa, są wystawione poprawnie."

Przede wszystkim na uwadze należy mieć interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 stycznia 2010, sygn. akt ILPP1/443-1304/09-4/AI gdzie w identycznej sytuacji jaką opisuje we wniosku Spółka, potwierdzono w pełni stanowisko podatnika, odstępując od uzasadnienia prawnego przedstawionego we wniosku.

Wystawienie jednej zbiorczej faktury VAT na dokonane w ciągu miesiąca kalendarzowego dostawy paliwa do silnika samochodowego w przypadku określenia tylko miesiąca oraz roku sprzedaży przy sprzedaży o charakterze ciągłym umożliwiają wskazanie tylko w jednej pozycji ilości sprzedanego paliwa a w załączniku nastąpi uszczegółowienie tej pozycji poprzez podanie chronologicznie na podstawie dat dokonanych nabyć ilości zakupionego paliwa wraz z wymaganym numerem rejestracyjnym tankowanego pojazdu. W zgodzie z tym zapisem rozporządzenia fakturowego, Spółka w powiązaniu z koncernem paliwowym, oferować będzie spersonalizowane karty identyfikujące nabywcę po numerze rejestracyjnym tankowanego pojazdu. Spółka stoi przy tym na stanowisku, iż dyspozycja określona w § 5 ust. 5 rozporządzenia fakturowego może zostać wypełniona poprzez wskazanie numeru rejestracyjnego, o którym mowa w tym przepisie w załączniku stanowiącym integralną część faktury. Warto bowiem podkreślić, iż Minister Finansów nie określił jednolitego wzoru faktury. Z tego też względu, na podstawie wyżej cytowanych interpretacji i postanowień, zdaniem Spółki, można podać numer rejestracyjny tankowanego pojazdu poprzez wskazanie go w załączniku (specyfikacji), który stanowi integralną część wystawionej faktury VAT.

Przedstawiona przez Spółkę w zdarzeniu przyszłym procedura nabywania towarów od koncernu paliwowego i ich dalszej odsprzedaży na rzecz klientów Spółki pozwala wnioskować, iż zobowiązanie wykonywane na podstawie umowy pomiędzy Spółką a klientem Spółki będzie miało również charakter ciągły. W związku z tym zastosowanie będzie miał przepis rozporządzenia fakturowego, który stanowi, że podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży towarów o charakterze ciągłym.

Dokonywane przez Spółkę cyklicznie transakcje nabycia i sprzedaży w okresach miesięcznych będą nosiły znamiona i będą zbliżone do tzw. refakturowania, gdyż nabyte przez Spółkę towary i usługi zostaną bezpośrednio zużyte na potrzeby i zgodnie z wolą klientów Spółki, bez jej fizycznego pośrednictwa w zakresie czystej technicznie czynności nabycia na stacjach paliw koncernu paliwowego. Pomimo braku legalnej definicji pojęcia "refakturowanie", w praktyce za taką czynność uznaje się również m.in. dokonanie odsprzedaży na jej finalnego odbiorcę i wystawienie na niego faktury VAT z uwzględnieniem tej samej stawki VAT, która została zastosowana w fakturze pierwotnej wystawionej na Spółkę oraz odsprzedaż bez nakładania jakiejkolwiek marży. W przypadku karty paliwowej mamy jednak do czynienia z uzyskaniem przez Spółkę rabatu liczonego jako% od sumy wartości nabytego w okresie miesiąca paliwa (benzyna, olej napędowy) i odpowiednim zmniejszeniu o ten iloczyn wartości faktury. Klienci Spółki otrzymają natomiast fakturę VAT z podaną wartością za nabyte paliwo po cenie, jaka obowiązywała w momencie dokonania zakupu na stacji paliw. Spółka odsprzeda więc klientowi taką samą ilość paliwa jaką nabył w ciągu miesiąca kalendarzowego poprzez skorzystanie z karty paliwowej, jednakże cena ta będzie zgodna z sumą jednostkowych nabyć, bez rabatu przysługującego Spółce jako stronie umowy w stosunku do koncernu paliwowego.

Na podstawie umowy zawartej z koncernem paliwowym Spółka otrzyma jedną zbiorczą fakturę VAT za każdy miesiąc rozliczeniowy, która zawierać będzie wszystkie nabyte w danym miesiącu kalendarzowym towary oraz wykonane usługi na rzecz klientów Spółki. Spółka fizycznie otrzyma fakturę od koncernu paliwowego po dacie jej wystawienia w przeciągu kilku dni, czyli zasadniczo w pierwszych dniach miesiąca przypadającego bezpośrednio po danym miesięcznym okresie rozliczeniowym, który taka faktura obejmuje.

Spółka jest przy tym zdania, że otrzymując fakturę od koncernu paliwowego będzie posiadać prawo do odliczenia całego VAT naliczonego, wykazanego na takiej fakturze. Jako że Spółka nie będzie ostatecznym beneficjentem zakupionych produktów i usług to dokona dalszej odsprzedaży, w świetle art. 7 ust. 8 ustawy VAT: "W przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach". Oznacza to, że Spółce będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury wystawionej przez koncern paliwowy. Jak zauważył Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku w wydanej interpretacji prawa podatkowego o sygn. PI/005-2480/04/CIP/06 z dnia 28 grudnia 2004 r.: " (...) w przedstawionym stanie faktycznym Podatnik może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z faktury VAT wystawionej przez stację paliw na zasadach ogólnych, określonych w cyt. ustawie o podatku od towarów i usług. Natomiast rzeczywisty użytkownik (najemca) ww. samochodu osobowego nie może już dokonać odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktury (refakturowanie) wystawionej przez Podatnika. W przypadku przyjęcia innej interpretacji art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy doszłoby do podwójnego opodatkowania podatkiem od towarów i usług tego samego obrotu". Podobnie wypowiedział się Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w piśmie o sygn. 1473/WV/443/427/286/2005/MK z dnia 28 lutego 2006 r. Naczelnik stwierdził m.in. że: "Wnioskodawca nabywa więc paliwo do napędu tych samochodów, ale jako towar handlowy, który odsprzedawany jest dalej klientom użytkującym te samochody na podstawie umów dzierżawy. Wobec powyższego Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu tego paliwa na zasadach ogólnych. Ograniczenia w odliczeniu podatku naliczonego, wynikające z ww. przepisów, będą dotyczyć klientów użytkujących te samochody, którzy będą otrzymywać faktury zakupu paliwa wystawiane przez Spółkę".

Jeśliby nawet przyjąć, że transakcje dostawy towaru i świadczenia usług na linii Spółka - klienci Spółki nie będą nosiły znamion sprzedaży o charakterze ciągłym w świetle ustawy o VAT oraz uregulowań na gruncie prawa cywilnego, to Spółka nie będzie posiadać fizycznej możliwości na odmienne zafakturowanie niż ta, którą przedstawia w niniejszym wniosku. Z momentem wystawienia faktury i otrzymania jej przez Spółkę koncern paliwowy, który dokonuje w świetle rozporządzenia fakturowego sprzedaży o charakterze ciągłym, przekazuje Spółce w formie załącznika do faktury listę transakcji wraz z podaniem fizycznej daty sprzedaży, ceny sprzedaży, rodzajem określonej usługi lub towaru wraz z wymaganym w przypadku paliw do samochodów podanym numerem rejestracyjnym tankowanego pojazdu. Spółka nie ma więc możliwości wystawienia faktury obejmującej dalszą odsprzedaż zakupionych produktów koncernu paliwowego na rzecz swoich klientów wcześniej niż sama otrzyma fakturę oraz ww. załącznik.

Spółka otrzymując w danym miesiącu fakturę za zakupione produkty i realizując z niej prawo do możliwości zwiększenia podatku naliczonego o kwotę wykazaną na fakturze, w tym samym miesiącu dokona dostawy towarów i świadczenia usług na rzecz klientów, którzy fizycznie nabyli i zużyli zakupione produkty. Będzie to czynność zgodna z zapisami zawartymi pomiędzy Spółką a jej klientami a także wynikającymi z ustawy o VAT wraz z rozporządzeniem fakturowym.

Konkludując, Spółka jest zdania, że wykonane dostawy towarów oraz świadczenie usług, produktów oferowanych przez koncern paliwowy, uprzednio nabyte przez Spółkę a dalej odsprzedane na rzecz klientów Spółki, w zgodzie z zapisami ustawy o VAT wraz z rozporządzeniem fakturowym będą spełniać przesłanki do uznania ich za sprzedaż o charakterze ciągłym.

Warunek ten będzie spełniony poprzez zobowiązanie się Spółki wobec swoich klientów, że na podstawie podpisanej umowy, w sposób trwały i nieprzerwany umożliwi swoim klientom na skorzystanie z karty paliwowej, która umożliwi nabycie produktów oferowanych przez koncern paliwowy. Dodatkowo zauważyć należy, że Spółka sama nabędzie towary i usługi określone jako sprzedaż o charakterze ciągłym. Spółka nie będzie przy tym posiadać technicznej i fizycznej możliwości wcześniejszego zafakturowania swoich klientów niż na moment otrzymania faktury VAT od koncernu paliwowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Nadmienić należy, iż stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do zadanego pytania tut. Organ uznaje za prawidłowe. Natomiast pozostałe kwestie podniesione w opisie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji, ponieważ nie dotyczą pytań sformułowanych w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl