ILPP1/443-445/11-4/NS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-445/11-4/NS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2011 r. (data wpływu 1 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania uzupełnienia wkładu budowlanego, z którego sfinansowana została budowa miejsc postojowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania uzupełnienia wkładu budowlanego, z którego sfinansowana została budowa miejsc postojowych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 maja 2011 r. (data wpływu 1 czerwca 2011 r.) o informacje doprecyzowujące przedstawiony stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: Spółdzielnia) zawarł w roku 1999 ze swoimi członkami umowy o budowę miejsc postojowych przy ul. X. W latach 2003-2006 Spółdzielnia podpisała umowy o ustanowieniu spółdzielczych własnościowych praw do miejsc postojowych przy ul. X. Umowy te, z nielicznymi wyjątkami, zostały podpisane przed dniem 1 maja 2004 r. Określono w nich koszty realizacji inwestycji przypadające na jedno miejsce postojowe oraz zaznaczono, iż ostateczna wysokość wkładu budowlanego zostanie ustalona po dokonaniu całkowitego rozliczenia inwestycji, zgodnie z art. 226 § 1 i § 3 Prawa Spółdzielczego.

Zgodnie z Uchwałą nr A Zarządu Spółdzielni, dokonano rozliczenia kosztów budowy przy ul. X, po czym w oparciu o ww. uchwałę wysłano indywidualne informacje do osób, którym wówczas przysługiwały prawa do miejsc postojowych - o ewentualnej nadpłacie, czy niedopłacie wkładu budowlanego.

W roku 2006 rozliczono inwestycję niedokończoną (brak pozwolenia na użytkowanie miejsc postojowych w hali garażowej).

W latach 2008-2010 Spółdzielnia dokończyła budowę miejsc postojowych przy ul. X.

Jednocześnie Uchwałą nr B Zarządu Spółdzielni z dnia 19 grudnia 2008 r. postanowiono podzielić koszty związane z dokończeniem tej budowy pomiędzy osoby, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali znajdujących się w ww. budynku - proporcjonalnie do powierzchni użytkowej zajmowanych przez te osoby lokali mieszkalnych.

Koszty poniesione na dokończenie budowy stanowiły uzupełnienie wkładu budowlanego, a wzajemne rozliczenia w tej kwestii właścicieli lokali ze Spółdzielnią, następują z nadpłat wkładu budowlanego przedłożonego Członkom Spółdzielni - z rozliczenia inwestycji z roku 2006, bądź poprzez uregulowanie przez nich zobowiązania w banku.

Spółdzielnia nadmieniła, iż nie doliczała podatku od towarów i usług wynikającego z faktur związanych z budową ww. miejsc postojowych w latach budowy 1999-2006, a także 2008-2010, a przy rozliczaniu kosztów z Członkami Spółdzielni - nie naliczała podatku VAT (w odniesieniu do umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.).

Ze złożonego w dniu 1 czerwca 2011 r. uzupełnienia do wniosku wynika, iż:

1.

Miejsca postojowe dla inwestycji przy ul. X zostały wybudowane przed dniem 1 maja 2004 r., jednak Spółdzielnia nie otrzymała pozwolenia na użytkowanie tych lokali ze względu na niedokończenie tarasu usytuowanego nad halą garażową. Trwające później prace dotyczyły wyłącznie tarasu. Wykończenie przedmiotowego tarasu nastąpiło w roku 2010. Za cały okres trwania budowy Spółdzielnia nie doliczała podatku VAT z faktur związanych z budową.

2.

Budowa hali garażowej została zakończona przed dniem 1 maja 2004 r. Po tej dacie prowadzone były wyłącznie prace wykończeniowe na tarasie.

Prawa do miejsc postojowych zostały ustanowione na podstawie umów z Członkami Spółdzielni, w większości zawartymi przed dniem 1 maja 2004 r. Przed tą datą, większość członków wniosła wkład budowlany, wynikający z umowy o budowę danego miejsca postojowego oraz otrzymała przydział na miejsce postojowe z równoczesnym ustanowieniem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. W umowach o ustanowienie tego prawa znalazł się następujący zapis: "Spółdzielnia oświadcza, że miejsce postojowe zostało wybudowane, jednak w dniu zawarcia niniejszej umowy nie ma pozwolenia na jego użytkowanie. W związku z tym wydanie przedmiotowego miejsca postojowego członkowi spółdzielni w posiadanie nastąpi w terminie 7 dni od otrzymania ostatecznej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie tego miejsca postojowego". Miejsca postojowe zostały przekazane Członkom Spółdzielni w roku 2006. Do chwili obecnej Spółdzielnia nie posiada pozwolenia na ich użytkowanie, ponieważ na ukończeniu są roboty w zakresie ochrony przeciwpożarowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku ustanowienia przed dniem 1 maja 2004 r. spółdzielczych własnościowych praw do miejsc postojowych, uzupełnienie wkładu budowlanego, z którego sfinansowana została budowa ww. miejsc postojowych, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pod pojęciem dostawy towarów rozumie się, zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług, przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, w tym również m.in. ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu.

W tych przypadkach obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z przepisem art. 19 ust. 13 pkt 10 ww. ustawy, tj. w momencie otrzymania całości lub części wkładu budowlanego lub mieszkaniowego, nie później jednak niż z chwilą m.in. ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, lub ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu.

Jeżeli zatem ustanowienie wspomnianych wyżej praw nastąpiło przed otrzymaniem całości lub części wkładu budowlanego lub mieszkaniowego, obowiązek podatkowy powstał w momencie ustanowienia tych praw.

W niniejszym stanie faktycznym ustanowienie spółdzielczych własnościowych praw do miejsc postojowych nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r., a zatem obowiązek podatkowy od tych czynności powstał przed tym dniem. W okresie przed dniem 1 maja 2004 r. czynności takie nie podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dokonywane obecnie dopłaty tytułem uzupełnienia wkładów budowlanych z tytułu już posiadanych spółdzielczych własnościowych praw do miejsc postojowych, stanowią wyłącznie podwyższenie ceny pierwotnej, dotyczącej czynności, która nie podlegała opodatkowaniu.

Podsumowując Spółdzielnia stwierdziła, iż wpłaty tytułem uzupełnienia wkładu budowlanego w odniesieniu do spółdzielczych własnościowych praw do miejsc postojowych, które zostały ustanowione przed dniem 1 maja 2004 r., nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl