ILPP1/443-435/10-2/MK - Prawo powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w postaci wymiany wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania wraz z modernizacją węzła cieplnego w budynku zespołu szkół ponadgimnazjalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-435/10-2/MK Prawo powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w postaci wymiany wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania wraz z modernizacją węzła cieplnego w budynku zespołu szkół ponadgimnazjalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2010 r. (data wpływu 16 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "Wymiana wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania wraz z modernizacją węzła cieplnego w budynku Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "Wymiana wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania wraz z modernizacją węzła cieplnego w budynku Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych ".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika - Powiatu - w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powiat realizując swoje zadania na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 13 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), a mianowicie określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej oraz ochrony środowiska i przyrody wystąpił o umorzenie pożyczki uzyskanej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Kwota uzyskana z umorzenia przeznaczona zostanie na zadanie pn. "Wymiana wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania wraz z modernizacją węzła cieplnego w budynku Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych ". Aby podatek VAT stanowił koszt kwalifikowany konieczne jest m.in. zapewnienie, że Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z faktur dotyczących poczynionych nakładów na ww. zadanie.

Zgodnie z naczelną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatnik może dokonać odliczenia tej części podatku naliczonego, która związana jest z transakcjami opodatkowanymi, takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego i powstanie zobowiązania podatkowego. W wyniku realizacji zadania otrzymany zostanie efekt rzeczowy polegający na wymianie wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania, zmodernizowany węzeł cieplny poprawi warunki nauczania zarówno uczniów jak i personelu nauczycielskiego, ponadto zostaną obniżone koszty utrzymania budynku.

Powyższa inwestycja nie służy odsprzedaży, stanowi realizację zadania nałożonego przepisami prawa, dla których wypełnienia Powiat został powołany. Budynek Szkoły stanowi mienie Powiatu. Dysponuje nim jednostka organizacyjna Powiatu jakim jest Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych - jednostka oświatowa, która realizuje zadanie statutowe edukacji publicznej. Szkoła wykonując czynności w zakresie edukacji, które na podstawie załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług PKWiU - 80 "usługi w zakresie edukacji", są zwolnione od podatku VAT. Ponadto, Powiat przystępując do realizacji ww. zadania wykonuje następne zadanie statutowe - ochrona środowiska i przyrody. Efektem ekologicznym zadania jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Ostatecznie Powiat jak również Szkoła wykonując czynności w zakresie edukacji, usług zwolnionych od podatku VAT, nie ma możliwości dokonywania odliczenia podatku od zakupów towarów i usług dokonywanych w celu realizacji zadania, które nie będzie wykorzystywane do świadczenia czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat może odzyskać podatek VAT naliczony od zakupów towarów i usług, dokonywanych w celu realizacji zadania pn. "Wymiana wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania wraz z modernizacją węzła cieplnego w budynku Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych ".

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat realizując zadanie "Wymiana wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania wraz z modernizacją węzła cieplnego w budynku Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych " nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług dokonywanych w celu realizacji ww. zadania.

Inwestycja w budynku szkoły przyczyni się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń. W budynku szkolnym dalej świadczone będą usługi w zakresie edukacji, zwolnione od podatku od towarów i usług. Powiat nie będzie posiadał prawa do odzyskania podatku VAT od zakupów dokonywanych w celu realizacji zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 87 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy, natomiast wyłączenia w art. 88.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania w zakresie:

* edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy),

* ochrony środowiska oraz przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować zadanie o nazwie "Wymiana wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania wraz z modernizacją węzła cieplnego w budynku Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych ". Inwestycja związana jest z zadaniami własnymi Powiatu określonymi w art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym. W związku z powyższym zadaniem Wnioskodawca zamierza wystąpić o umorzenie pożyczki uzyskanej od Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Kwota uzyskana z umorzenia przeznaczona zostanie na ww. zadanie. Jak wskazał Zainteresowany powyższa inwestycja nie będzie służyć odsprzedaży bowiem budynek Szkoły stanowi mienie Powiatu a dysponuje nim jednostka organizacyjna jakim jest Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych. Szkoła wykonuje czynności w zakresie edukacji, które na podstawie załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług (PKWiU - 80 "usługi w zakresie edukacji"), są zwolnione od podatku VAT. Ponadto, Powiat przystępując do realizacji ww. zadania wykonuje zadanie statutowe tj. ochrona środowiska i przyrody. W konsekwencji - jak wskazał Wnioskodawca - nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do świadczenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Wnioskodawcy w związku z realizacją ww. projektu nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT. W przedmiotowej sprawie brak bowiem obligatoryjnej przesłanki, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. związku pomiędzy nabywanymi towarami i usługami a czynnościami opodatkowanymi. Przedmiotowe przedsięwzięcie jest inwestycją należącą do zadań własnych Powiatu uregulowanych w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, i służyć będzie placówce oświaty wykonującej czynności zwolnione od podatku. W konsekwencji brak podstaw do odliczenia podatku od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. "Wymiana wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania wraz z modernizacją węzła cieplnego w budynku Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych ".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl