ILPP1/443-434/10-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-434/10-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2010 r. (data wpływu 16 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania fakturą należnego oprocentowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania fakturą należnego oprocentowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Starostwo Powiatowe sprzedało nieruchomość gruntową na podstawie aktu notarialnego, na rzecz dotychczasowego użytkownika wieczystego, którym jest Wnioskodawca. Wartość rynkową nieruchomości gruntowej określono na kwotę 393.126,00 zł, a wartość rynkową prawa użytkowania wieczystego na 244.000,00 zł. Cenę działek strony ustaliły na kwotę np. 417.811,01 zł. Na podstawie art. 69 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, wartość prawa użytkowania wieczystego przedmiotowych działek w kwocie 244.000,00 zł zaliczono na poczet ceny.

W związku z tym Spółka ma obowiązek dopłaty kwoty 173.811,01 zł (417.811,01 zł - 244.000,00 zł). Kwota dopłaty zgodnie z art. 70 § 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, została rozłożona na 10 rat rocznych, przy czym pierwszą ratę w wysokości 17.382,01 zł zapłacono przed podpisaniem aktu notarialnego. Pozostałe raty (9 rat x 17.381,00 zł) będą płacone przez 9 lat, począwszy od roku 2010 w terminie do dnia 31 marca każdego roku. Rozłożona na raty niespłacona część ceny, tj. 156.429,00 zł (173.811,01 zł - 17.382,01 zł) podlega oprocentowaniu przy zastosowaniu stopy procentowej, równej stopie redyskonta weksli, stosowanej przez NBP.

Udokumentowanie faktów:

1.

W dniu x 2009 r., tj. w dniu zapłacenia przez Spółkę pierwszej raty, Starostwo wystawiło fakturę VAT za nabycie prawa własności nieruchomości gruntowej

* netto 14.247,55 zł

* VAT 22% 3.134,46 zł

* brutto 17 382,01 zł

2.

W dniu podpisania aktu notarialnego, tj. x 2009 r. na pozostałą kwotę, która podlega spłacie w 9 ratach, wystawiono fakturę VAT

* netto 128.220,49 zł

* VAT 22% 28.208,51 zł

* brutto 156.429,00 zł

* Razem: 17.382,01 zł + 156.429,00 zł = 173.811,01 zł

3.

W dniu x 2009 r. przekazano na konto Starostwa 28.208,51 zł (równowartość VAT).Do zapłaty pozostało 128.220,49 zł (9 x 14.246,72 zł).

4.

W dniu x 2010 r. Spółka otrzymała pismo od Starostwa z wyliczeniem należnego oprocentowania za okres od dnia x 2009 r. - do dnia x 2010 r. w wysokości 2.719,44 zł, co zostało udokumentowane fakturą VAT wystawioną w dniu 4 marca 2010 r.

* netto 2.229,05 zł

* VAT 22% 490,39 zł

* brutto 2.719,44 zł

Kwotę powyższą przekazano na konto Starostwa w dniu x 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zasadne było wystawienie faktury VAT w dniu x 2010 r. na kwotę 2.719,44 zł metodą "w stu", w treści której podano: "VAT od odsetek przy 2 racie za nabycie prawa własności nieruchomości gruntowej".

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawą do księgowania oprocentowania (kwoty należnej) winno być pismo z dnia x 2010 r. na kwotę 2.719,44 zł, stanowiącą całkowity koszt operacyjny firmy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatkiem od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy, wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług - w myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W związku z powyższym do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy wykonywanego świadczenia, beneficjenta danej czynności i występowanie bezpośredniego związku między usługą i otrzymywanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym.

Wskazać ponadto należy, iż zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, ust. 4 i ust. 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy, w rozporządzeniu z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwanym dalej rozporządzeniem, Minister Finansów określił szczegółowo zasady wystawiania faktur, dane które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania.

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Elementy, jakie co najmniej powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, zostały określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia i są to:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży: w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwa (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miara i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

W myśl § 9 ust. 1 rozporządzenia, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12.

Stosowanie do art. 70 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), cena nieruchomości sprzedawanej w drodze bezprzetargowej lub w drodze rokowań, o których mowa w art. 37 ust. 2 i 3 oraz w art. 39 ust. 2, może zostać rozłożona na raty, na czas nie dłuższy niż 10 lat. Wierzytelność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego w stosunku do nabywcy z tego tytułu podlega zabezpieczeniu, w szczególności przez ustanowienie hipoteki. Pierwsza rata podlega zapłacie nie później niż do dnia zawarcia umowy przenoszącej własność nieruchomości, a następne raty wraz z oprocentowaniem podlegają zapłacie w terminach ustalonych przez strony w umowie.

Zgodnie z ust. 3 wskazanego artykułu, rozłożona na raty niespłacona część ceny podlega oprocentowaniu przy zastosowaniu stopy procentowej równej stopie redyskonta weksli stosowanej przez Narodowy Bank Polski.

Jak stanowi art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli zatem wykonanie usługi - w świetle powołanego powyżej przepisu art. 106 ustawy - powinno być potwierdzone fakturą, to w myśl art. 19 ust. 4 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z treści wniosku wynika, iż Starostwo Powiatowe sprzedało nieruchomość gruntową na podstawie aktu notarialnego, na rzecz dotychczasowego użytkownika wieczystego, którym jest Wnioskodawca. Cenę działek strony ustaliły na kwotę np. 417.811,01 zł. Wartość prawa użytkowania wieczystego przedmiotowych działek w kwocie 244.000,00 zł zaliczono na poczet ceny.

W związku z tym Spółka ma obowiązek dopłaty kwoty 173.811,01 zł, która zostanie rozłożona na 10 rat rocznych, przy czym pierwszą ratę zapłacono przed podpisaniem aktu notarialnego. Pozostałe raty będą płacone przez 9 lat, począwszy od roku 2010 w terminie do dnia 31 marca każdego roku. Rozłożona na raty niespłacona część ceny, podlega oprocentowaniu przy zastosowaniu stopy procentowej, równej stopie redyskonta weksli, stosowanej przez NBP.

W dniu x 2010 r. Spółka otrzymała pismo od Starostwa z wyliczeniem należnego oprocentowania za okres od dnia x 2009 r. - do dnia x 2010 r. w wysokości 2.719,44 zł, co zostało udokumentowane fakturą VAT wystawioną w dniu x 2010 r.

* netto 2.229,05 zł

* VAT 22% 490,39 zł

* brutto 2.719,44 zł

W kontekście powyższego należy zauważyć, iż w przedmiotowej sprawie odsetki pobierane przez Starostwo Powiatowe są ściśle związane z uzyskaniem korzyści przez wpłacającego (nabywcę nieruchomości gruntowej) w postaci rozłożenia na raty zapłaty należnej kwoty - ceny sprzedaży. Tym samym pobierane przez dostawcę gruntu odsetki są wynagrodzeniem za ww. świadczenie wykonywane na rzecz nabywcy przedmiotowej nieruchomości. W związku z powyższym należy uznać, iż mamy do czynienia - w świetle regulacji zawartych w powołanym wyżej art. 8 ust. 1 ustawy - z odpłatnym świadczeniem usług.

Należy również stwierdzić, że ponieważ odsetki są naliczane po dokonaniu sprzedaży (po sporządzeniu aktu notarialnego) nie powiększają podstawy opodatkowania wartości prawa własności nieruchomości gruntowej. Zatem należne odsetki stanowią część ceny dostawy prawa własności nieruchomości gruntowej, co skutkowałoby opodatkowaniem ich w momencie dokonania transakcji sprzedaży, "łącznie z należnością główną". Otrzymując kolejne raty należności wraz z odsetkami Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawiania faktur korygujących do faktury dokumentującej dostawę prawa własności nieruchomości gruntowej.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, ustawodawca zwolnił od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, w poz. 3 wymieniono usługi pośrednictwa finansowego - sklasyfikowane według PKWiU w sekcji J ex (65-67) - z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez bank,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20,-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż w sytuacji zaklasyfikowania czynności polegającej na rozłożeniu na raty zapłaty należności z tytułu dostawy nieruchomości gruntowej do grupowania PKWiU pod symbolem 65-67, usługa ta będzie zwolniona od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tym samym nie zachodzi konieczność naliczenia i odprowadzenia z tego tytułu podatku.

Jednocześnie należy zauważyć, iż w odniesieniu do ww. czynności obowiązek podatkowy powstaje z momentem wykonania usługi, tzn. zapłaty należnych odsetek lub z upływem terminu zapłaty należnych odsetek. Obowiązek ten będzie powstawał częściowo z momentem zapłaty każdej kwoty odsetek lub z upływem każdego terminu zapłaty odsetek. Jeżeli natomiast wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu licząc od dnia wykonania usługi (zapłaty odsetek lub upływu terminu zapłaty odsetek).

Reasumując, w analizowanej sprawie należy stwierdzić, iż zapłata odsetek z tytułu płatności w ratach należności pieniężnych za zakup nieruchomości gruntowej jest wypłatą wynagrodzenia za świadczenie wykonane przez Starostwo Powiatowe. Tym samym ww. czynność, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, powinna zostać udokumentowana fakturą VAT, zawierającą niezbędne elementy określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia. Zatem mogła zostać wystawiona w dniu x 2010 r. faktura VAT pod warunkiem, iż z umowy Stron wynika taki termin płatności należnych odsetek. Należy ponadto wskazać, iż kwota należnych odsetek będzie zarówno kwotą brutto, jak i netto, przy założeniu, że usługi te są zaklasyfikowane do grupowania PKWiU pod symbolem 65-67 i korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Należy zauważyć, że tut. Organ nie jest uprawniony do dokonywania klasyfikacji statystycznej usług. Obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa na wykonawcy usługi, czyli na świadczącym usługę. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania usług. W przypadku wątpliwości co do prawidłowego sklasyfikowania usługi polegającej na rozłożeniu na raty należności, Wnioskodawca może zwrócić się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl