ILPP1/443-431/09-2/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-431/09-2/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 6 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "Budowa (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "Budowa (...)".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z ubieganiem się przez Gminę, będącą zarejestrowanym w Urzędzie Skarbowym czynnym podatnikiem podatku VAT, o dofinansowanie projektu pn. "Budowa (...)" w ramach Osi Priorytetowej II Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, Działanie II.1 Gospodarka wodno-ściekowa Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013, niezbędna jest indywidualna interpretacja w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu. Interpretacja indywidualna jest wymaganym przez Urząd Marszałkowski załącznikiem do wniosku o dofinansowanie projektu.

Gmina przeprowadza wszystkie procedury związane z przygotowaniem inwestycji z zakresu gospodarki wodno-ściekowej objętej projektem, tj. przygotowuje projekt techniczny, przeprowadza procedury przetargowe na wykonawstwo inwestycji, a także będzie nadzorować jej realizację oraz ponosić koszty inwestycyjne wybudowania sieci kanalizacyjnej, które będą udokumentowane przez wykonawcę fakturami VAT. Infrastruktura wybudowana w ramach tych projektów stanie się własnością Gminy i będzie stanowić część jej majątku.

Po zakończeniu prac budowlanych, odbiorze inwestycji oraz przekazaniu obiektu do użytku, Gmina na podstawie uchwały Rady Gminy przekaże infrastrukturę sieci kanalizacji sanitarnej w nieodpłatne użytkowanie Przedsiębiorstwu Komunalnemu Spółka z o.o., na którym spoczywa obowiązek utrzymania prawidłowego funkcjonowania tejże infrastruktury. Natomiast obowiązek zarządzania projektem unijnym w okresie co najmniej 5 lat od chwili zakończenia inwestycji będzie spoczywał na Wnioskodawcy.

Wszelkie nakłady inwestycyjne nawet w przypadku już istniejących środków trwałych, w zakresie modernizacji, przebudowy, rozbudowy itp. poniesie Gmina, natomiast Przedsiębiorstwo Komunalne będzie pobierać opłaty za odprowadzenie ścieków komunalnych.

Opłaty te będą stanowić dochód Przedsiębiorstwa Komunalnego. Wysokość tych opłat zatwierdza uchwałą Rada Gminy, a wykonanie uchwały powierza Prezesowi Zarządu Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka z o.o.

Ponadto, Gmina uznała, że kosztami kwalifikowanymi projektu pn. "Budowa (...)" będą następujące kategorie kosztów: budowa sieci kanalizacji sanitarnej, przepompowni ścieków wraz z przyłączami energetycznymi i ogrodzeniem, odtworzenie nawierzchni drogi w zakresie wynikającym z zezwolenia na zajęcie pasa, odtworzenie nawierzchni drogi poza pasem prowadzonych robót w zakresie wynikającym z zezwolenia na zajęcie pasa oraz podatek VAT od tych kategorii kosztów, gdyż ta infrastruktura będzie po wybudowaniu stanowić własność Gminy.

Natomiast kategoria kosztów związana z budową przyłączy kanalizacyjnych nie będzie stanowić kosztu kwalifikowanego, gdyż budowa przyłączy kanalizacyjnych będzie spoczywać na właścicielach nieruchomości. Tym samym Gmina nie będzie miała żadnych możliwości odzyskania podatku VAT. Powstałe w wyniku inwestycji mienie będzie przekazane Przedsiębiorstwu Komunalnemu w nieodpłatne użytkowanie. Zakład ten jest powołany m.in. do realizacji obowiązków Gminy wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu w żadnym zakresie nie będzie miało związku z czynnościami opodatkowanymi.

W dniu 26 lutego 1998 r. Rada Gminy podjęła uchwałę nr X (...) w sprawie utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą "Przedsiębiorstwo Komunalne" Sp. z o.o. Spółka ta została zawiązana z dniem 1 kwietnia 1998 r. Wg aktu założycielskiego spółki założycielem Przedsiębiorstwa Komunalnego Sp. z o.o. jest Gmina, która posiada wszystkie udziały w kapitale zakładowym - udziały są niepodzielne. Czas trwania spółki jest nieograniczony. Działa ona w oparciu o zapisy kodeksu spółek handlowych oraz ustawy o gospodarce komunalnej. Spółka może prowadzić działalność wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej. Wszystkie udziały w kapitale zakładowym pokryła Gmina w formie aportu i wkładu pieniężnego. Władzami spółki są: Zarząd spółki, Rada Nadzorcza, Zgromadzenie Wspólników.

W skład Zarządu spółki wchodzą dwie osoby, w tym Prezes, zatrudnione na podstawie umowy o pracę. Do Zarządu spółki należą wszelkie sprawy, których kodeks spółek handlowych, ustawa lub spółka nie zastrzega dla innych organów. Do wykonywania czynności prawnych w imieniu spółki, w tym oświadczeń i podpisywania, upoważnieni są dwaj członkowie Zarządu spółki. Rada Nadzorcza składa się z trzech członków, Zgromadzenie Wspólników wybiera członków Rady Nadzorczej.

Rada Nadzorcza wybiera ze swojego grona przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego. Do kompetencji Rady Nadzorczej należy:

a.

sprawowanie stałej kontroli nad działalnością spółki we wszystkich gałęziach jej przedsiębiorstwa,

b.

coroczne badanie sprawozdania Zarządu spółki, bilansu oraz rachunku zysku i pokrycia strat,

c.

rozpatrywanie i opiniowanie wniosków Zgromadzenia Wspólników corocznego pisemnego sprawozdania wyników z badania rachunków oraz przeprowadzonych kontroli,

d.

stawianie wniosków na Zgromadzeniu Wspólników o udzielenie Zarządowi Spółki pokwitowania,

e.

rozpatrywanie sporów między wspólnikami związanych z wykonaniem umowy spółki oraz sporów między Zarządem spółki a wspólnikami. Wspólnicy zachowują indywidualne prawo kontroli spółki.

Funkcję Zgromadzenia Wspólników wykonuje w imieniu jedynego wspólnika, tj. Gminy, Wójt Gminy - organ wykonawczy Gminy. Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników zwołuje Zarząd spółki w terminie 6 miesięcy po upływie każdego roku obrachunkowego. Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników zwołuje Zarząd spółki z własnej inicjatywy albo na żądanie Rady Nadzorczej. Zgromadzenie Wspólników odbywa się w siedzibie spółki lub w innym miejscu wskazanym przez Zarząd spółki.

Do wyłącznej kompetencji Zgromadzenia Wspólników należy:

1.

rozpatrywanie i zatwierdzenie sprawozdania Zarządu spółki, bilansu oraz rachunków zysków i strat za ubiegły rok obrachunkowy,

2.

podjęcie uchwały w sprawie podziału zysku lub o sposobie pokrycia strat,

3.

udzielenie władzom spółki pokwitowania z wykonania przez nie obowiązków,

4.

wybór i odwołanie członków Rady Nadzorczej,

5.

decydowanie o przystąpieniu do innej spółki, organizacji gospodarczej lub organizacji społecznej oraz o wystąpieniu z niej,

6.

zatwierdzenie regulaminu przedsiębiorstwa spółki oraz zatwierdzenie regulaminu Zarządu spółki i uchylenie regulaminu Rady Nadzorczej i regulaminu Zarządzenia Wspólników, II emisji obligacji,

7.

postanowienie co do dalszego istnienia spółki w przypadku, gdy straty przewyższyły sumę kapitału zapasowego i kapitałów rezerwowych oraz połowę kapitału zakładowego,

8.

tworzenie funduszy celowych,

9.

zbycie lub nabycie nieruchomości,

10.

określenie zasad wynagrodzenia członków Zarządu spółki oraz Rady Nadzorczej,

11.

zbycie lub wydzierżawienie przedsiębiorstwa oraz ustanowienie na nim prawa użytkowania,

12.

podwyższenie lub obniżenie kapitału zakładowego,

13.

każda zmiana umowy spółki,

14.

połączenie lub rozwiązanie spółki oraz utworzenie nowej spółki,

15.

nawiązywanie stosunków pracy z członkami Zarządu spółki.

Zgromadzenie Wspólników może także rozpatrywać inne sprawy wniesione przez Zarząd spółki, Radę Nadzorczą lub wspólnika. Spółka prowadzi działalność gospodarczą na podstawie samodzielnie ustalonych planów wieloletnich i rocznych. Rok obrachunkowy spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym, również pierwszy rok obrachunkowy zakończył się 31 grudnia.

Zarząd spółki w ciągu od trzech miesięcy od chwili zakończenia roku obrachunkowego sporządza bilans, rachunek zysków i strat oraz pisemne sprawozdania. Dokumenty te Zarząd spółki przedkłada Radzie Nadzorczej oraz udostępnia wspólnikom. Spółka tworzy z zysku kapitał zapasowy przeznaczony na pokrycie strat bilansowych. Spółka może tworzyć z zysku kapitały rezerwowe i inne fundusze celowe. Część zysku spółki pozostałą po opłaceniu podatków i innych świadczeń publiczno-prawych oraz zasileniu funduszy spółki, dzieli się między wspólników, chyba że uchwała Zgromadzenia Wspólników postanowi inaczej.

Wypłata podzielonego zysku wspólników następuje w terminie oznaczonym uchwałą Zgromadzenia Wspólników nie później niż przed upływem trzech miesięcy od podjęcia uchwały o podziale zysków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina w związku z realizacją ww. projektu ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją ww. zadania ze względu na fakt, iż nie wystąpią po stronie Gminy jako podatnika VAT czynności opodatkowane, do których wykorzystywana byłaby wybudowana infrastruktura kanalizacyjna.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Ponadto na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań tych należą sprawy dotyczące m.in. kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych (art. 7 ust. 1 pkt 3).

W konsekwencji, biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane usługi związane z realizacją zadania opisanego w niniejszym wniosku nie będą służyły w przyszłości czynnościom opodatkowanym, wykonywanym przez Gminę jako podatnika VAT, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciach związanych z realizacją zadania.

Dodatkowo rozpatrując przepis art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), Gmina nie ma również możliwości zaliczenia nieodliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów celem skompensowania go poprzez zmniejszenie swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, ponieważ zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. z 2001 r., Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Gmina w ramach zadań własnych zamierza wykonać inwestycję pod nazwą "Budowa (...)" w ramach Osi Priorytetowej II Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, Działanie II.1 Gospodarka wodno-ściekowa Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013. Po zakończeniu prac budowlanych, odbiorze inwestycji oraz przekazaniu obiektu do użytku, Gmina na podstawie uchwały Rady Gminy przekaże infrastrukturę sieci kanalizacji sanitarnej w nieodpłatne użytkowanie Przedsiębiorstwu Komunalnemu Spółka z o.o., na którym spoczywa obowiązek utrzymania prawidłowego funkcjonowania tejże infrastruktury oraz pobierania opłat za odprowadzenie ścieków komunalnych. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu - jak wskazuje Wnioskodawca - nie będzie miało związku z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie do użytkowania majątku wytworzonego w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania odbędzie się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, zwolnionych od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).

Zatem, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu, bowiem nie zostanie spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy wskazać, że powołany przez Wnioskodawcę przepis § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) przestał obowiązywać z dniem 30 listopada 2008 r. Od dnia 1 grudnia 2008 r. obowiązuje przepis § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

W zakresie przedmiotowego projektu Gmina nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Ponadto, stosownie do postanowień art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Gmina zatem nie może również zaliczyć nieodliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku.

Reasumując, Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT, z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedmiotowej inwestycji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl