ILPP1/443-426/07-2/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-426/07-2/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2007 r. (data wpływu 19 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części z tytułu realizowanych projektów inwestycyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części z tytułu realizowanych projektów inwestycyjnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizuje projekty w ramach działania 1 i 3 ZPORR - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Unii Europejskiej:

1)

"Budowa (...) Etap I-III", (w wyniku realizacji 3 projektów w ramach działania 1.2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR):

a)

Budowa systemu kanalizacji w gminie - etap I,

b)

Budowa systemu kanalizacji w gminie - etap II,

c)

Budowa systemu kanalizacji w gminie - etap III.

Wybudowany zostanie system kanalizacji dla 9 miejscowości gminy wraz z nową oczyszczalnią ścieków w B. i rozbudową oczyszczalni w K.

Długość planowanej dobudowy sieci kanalizacyjnej wynosi 81km. Inwestycja obejmuje swoim zasięgiem ok. 4850 mieszkańców, co stanowi 65% wszystkich mieszkańców Gminy.

Inwestycja ta wpłynie na poprawę stanu środowiska, poprzez rozbudowę infrastruktury odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz zwiększy atrakcyjność inwestycyjną Gminy.

2)

"Uzbrojenie (...)".

Centrum powstanie na niezagospodarowanym 9ha terenie po byłym PGR i obejmować będzie kilka powiązanych ze sobą siecią ścieżek rowerowych i pieszych, elementów:

a)

blok edukacyjny: szkołę podstawową i gimnazjum, wraz ze schroniskiem młodzieżowym,

b)

basen,

c)

kompleks otwartych obiektów sportowych,

d)

Centrum Kultury.

Łącznie obiekty te, poza wykorzystaniem przez społeczność gminy i powiatu milickiego, tworzyć będą infrastrukturę umożliwiającą wielodniowe pobyty zorganizowanych grup młodzieży ze szkół wrocławskich, czy szerzej - dolnośląskich, oraz pobyty weekendowe osób zainteresowanych aktywnym wypoczynkiem w środowisku Parku Krajobrazowego Doliny Baryczy.

Realizacja projektu jest rozłożona w czasie na lata 2006-2010.

Centrum (...), zlokalizowane w północnej części województwa dolnośląskiego, wpisuje się doskonale w założenia Strategii (...) oraz Program (...), czego potwierdzeniem jest przyznanie przez Zarząd Województwa środków na dofinansowanie dwóch etapów tej inwestycji.

Ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa w ramach działania 3.2 ZPORR realizowane są:

* adaptacja budynku na Centrum Kultury w ramach Centrum (...),

* uzbrojenie terenu dla potrzeb budowy Centrum (...).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanych projektów istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, która jako organ władzy publicznej (art. 15 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), nie jest uznawana za podatnika w zakresie realizowanych zadań, nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla których zostały one powołane. Realizując powyższe projekty, Gmina zaspokaja tym samym zbiorowe potrzeby wspólnoty, dla których została powołana i które należą do zadań własnych gminy (art. 7 pkt 1 ust. 3 i 10 ustawy o samorządzie gminnym Dz. U. Nr 142 poz. 1591).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. z 2001 r., Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania obejmujące sprawy z zakresu:

* wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy),

* edukacji publicznej oraz kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 9 cyt. ustawy),

* kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy).

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że środki pieniężne otrzymane w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Unii Europejskiej będą stanowiły dofinansowanie na realizację inwestycji gminnych. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, ponieważ Gmina jest tylko inwestorem przedmiotowych inwestycji, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektów nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowych projektów bowiem Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Reasumując, należy stwierdzić, iż Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT, z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedmiotowych inwestycji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl