ILPP1/443-421/13-3/HW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-421/13-3/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2013 r. (data wpływu 17 maja 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lipca 2013 r. (data wpływu 5 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. " (...)"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. " (...)". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 lipca 2013 r. o doprecyzowanie opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego, pytania oraz stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane pismem z dnia 4 lipca 2013 r.).

Spółka z o.o. w związku z ubieganiem się o dofinansowanie projektu pn. " (...)" złożonego w odpowiedzi na konkurs z Działania III.2 Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw Oś priorytetowa III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość Regionalny Program Operacyjny Województwa X na lata 2007 - 2013 zobowiązana jest do przedłożenia interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku VAT w niniejszym projekcie.

Wnioskodawca jest płatnikiem ostatecznym podatku od towarów i usług i nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków inwestycyjnych objętych dofinansowaniem.

Działalność Spółki w ramach PKD 86.22.Z Praktyka lekarska specjalistyczna, mieści się w klasyfikacji PKWiU ex. 85 i na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z czynnościami zwolnionymi.

Podstawowym i zasadniczym celem realizacji projektu jest chęć wdrożenia nowych i udoskonalonych usług na rynek zarówno lokalny (gminny i powiatowy), regionalny (wojewódzki), krajowy w zakresie poszczególnych kategorii opisanych w biznes planie usług. W krótkim horyzoncie czasowym ciężar inwestycji będzie ukierunkowany na badania medyczne z wykorzystaniem rezonansu, w wieloletnim Wnioskodawca planuje nadal rozwijać usługi związane z tele-wideokonsultacjami oraz archiwizacją danych w systemie centralnego PACS. Wnioskodawca w ramach projektu planuje: prace budowlane, zakup sprzętu medycznego, środków trwałych i oprogramowania związanych tylko i wyłącznie ze świadczeniami usług medycznych zwolnionych przedmiotowo od podatku VAT.

Podsumowując Wnioskodawca prowadząc działalność leczniczą korzysta ze zwolnienia od podatku, w związku z tym Spółka uważa, iż realizując inwestycję związaną z usługami medycznymi, podatek VAT stanowi wydatek kwalifikowany w ramach ww. projektu.

Ponadto, Spółka jest zarejestrowana, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, gdyż oprócz sprzedaży usług medycznych, zajmuje się również sprzedażą, dzierżawą i serwisem sprzętu medycznego i IT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane pismem z dnia 4 lipca 2013 r.).

Czy podatek VAT zapłacony w związku z wydatkami (prace budowlane, sprzęt medyczny, środki trwałe oraz oprogramowanie) poniesionymi w ramach projektu pn. " (...)" (Działanie III.2 Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw Oś priorytetowa III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość, Regionalny Program Operacyjny Województwa X na lata 2007 - 2013), służącego/przeznaczonego do świadczenia usług medycznych, będzie podlegał odliczeniu od VAT należnego.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane pismem z dnia 4 lipca 2013 r.), podatek VAT od zakupów (prace budowlane, sprzęt medyczny, środki trwale oraz oprogramowanie) w ramach wspomnianego programu unijnego, nie podlega odliczeniu. Wnioskodawca nie może go wykazać w deklaracji jako podatek podlegający odliczeniu i wykazuje go jako koszt podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wśród tych wyjątków należy wskazać art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, na podstawie którego nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Natomiast według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W związku z powyższym, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług ubiega się o dofinansowanie projektu pn. " (...)" złożonego w odpowiedzi na konkurs z Działania III.2 Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw Oś priorytetowa III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość Regionalny Program Operacyjny Województwa X na lata 2007- 2013. Działalność Spółki w ramach PKD 86.22.Z Praktyka lekarska specjalistyczna, mieści się w klasyfikacji PKWiU ex. 85 i na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z czynnościami korzystającymi ze zwolnienia od podatku. Podstawowym i zasadniczym celem realizacji projektu jest chęć wdrożenia nowych i udoskonalonych usług na rynek zarówno lokalny (gminny i powiatowy), regionalny (wojewódzki), krajowy w zakresie poszczególnych kategorii opisanych w biznes planie usług. W krótkim horyzoncie czasowym ciężar inwestycji będzie ukierunkowany na badania medyczne z wykorzystaniem rezonansu, w wieloletnim Wnioskodawca planuje nadal rozwijać usługi związane z tele-wideokonsultacjami oraz archiwizacją danych w systemie centralnego PACS. Wnioskodawca w ramach projektu planuje: prace budowlane, zakup sprzętu medycznego, środków trwałych i oprogramowania związanych tylko i wyłącznie ze świadczeniami usług medycznych zwolnionych przedmiotowo od podatku VAT. Spółka jest zarejestrowana, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, gdyż oprócz sprzedaży usług medycznych, zajmuje się również sprzedażą, dzierżawą i serwisem sprzętu medycznego i IT.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z wydatkami (prace budowlane, sprzęt medyczny, środki trwałe oraz oprogramowanie) - brak związku przedmiotowych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Nabywane towary i usługi, jak twierdzi Wnioskodawca, są związane ze świadczeniem usług medycznych zwolnionych przedmiotowo od podatku VAT. Tym samym, Spółce nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. " (...)".

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zapłacony w związku z wydatkami (prace budowlane, sprzęt medyczny, środki trwałe oraz oprogramowanie) poniesionymi w ramach projektu pn. " (...)".

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych przez Wnioskodawcę usług medycznych.

Należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl