ILPP1/443-419/08-5/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-419/08-5/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku (data wpływu 21 kwietnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 maja 2008 r. (data wpływu 26 maja 2008 r.) oraz uzupełnionym pismem z dnia 12 czerwca 2008 r. (data wpływu 19 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT. Powyższy wniosek uzupełniono pismami: z dnia 19 maja 2008 r. oraz z dnia 12 czerwca 2008 r. o brakujący podpis i symbol PKWiU, pod jakim Wnioskodawca świadczy usługi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wykonał prace budowlano-montażowe polegające na wykonaniu instalacji klimatyzacji w lokalu mieszkalnym, w budynku wielomieszkaniowym, w nowo wybudowanym obiekcie budownictwa mieszkalnego, sklasyfikowanym w dziale 11. Na podstawie art. 2 ust. 12, art. 41 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wystawiono fakturę VAT ze stawką podatku VAT w wysokości 7%.

Z dodatkowych informacji - przesłanych przez Wnioskodawcę - wynika, iż symbol świadczonych usług mieści się w grupowaniu 45.33.12 jako roboty związane z instalacją wentylacyjną i klimatyzacyjną.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy stawka podatku od towarów i usług na wykonanie prac budowlano-mntażowych polegających na wykonaniu instalacji klimatyzacji w lokalach mieszkalnych, w obiekcie budownictwa mieszkalnego sklasyfikowanym w dziale PKOB 11, wynosi 7%.

2.

Czy stawkę w wysokości 7% można zastosować także dla obiektów o powierzchni powyżej 150 m#178;.

3.

Czy wskazane przepisy zostały poprawnie zinterpretowane.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 2 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Budynek, w którym znajduje się lokal mieszkalny jest nowo wybudowanym budynkiem wielomieszkaniowym, określonym w dziale 11 PKOB.

Przepis zawarty w § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług obniża stawkę podatku VAT do wysokości 7% na roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne dotyczące obiektów budownictwa mieszkalnego z wyłączeniem lokali użytkowych. Do zakresu robót budowlano-montażowych zalicza się montaż instalacji i urządzeń klimatyzacyjnych.

Na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r. zmieniającego brzmienie § 5 ust. 1a rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, możliwe jest stosowanie 7% podatku VAT do robót budowlano-montażowych w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m#178;.

Według Wnioskodawcy, stosowanie obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 7% dla usług instalacji klimatyzacji w lokalu mieszkalnym jest zgodne z przepisami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę, w myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%. Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jaki i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. Stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Natomiast w myśl art. 41 ust. 12 i ust. 12a ww. ustawy stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r.).

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Na podstawie zapisu art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Ponadto, stosownie do art. 41 ust. 12c ww. ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W oparciu o dodany od 1 stycznia 2008 r. § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem. W związku z tym, powierzchnia obiektów mieszkalnych nie rozstrzyga kwestii stosowania 7% stawki podatku VAT.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

Mając na uwadze przytoczone wyżej przepisy, należy stwierdzić, iż fakt zaklasyfikowania przedmiotowego budynku jako mieszkalnego nie stanowi jednoznacznej przesłanki do zastosowania od dnia 1 stycznia 2008 r. 7% stawki podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z cyt. powyżej przepisami art. 41 ust. 12 i ust. 12a ustawy o VAT oraz § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stawką 7% nie są objęte lokale użytkowe.

Z danych zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca wykonał prace budowlano-montażowe polegające na wykonaniu instalacji klimatyzacji w nowobudowanym obiekcie budownictwa mieszkalnego. W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany poinformował, iż wykonuje usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 45.33.12, jako roboty związane z instalacją wentylacyjną i klimatyzacyjną. W świetle przywołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, iż prace te podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7%.

Z opisu zawartego we wniosku nie wynika natomiast, czy wykonanie przedmiotowych prac budowlano-montażowych połączone było z dostawą materiałów niezbędnych do wykonania tych prac, czy inwestor sam zakupił materiał. Dla opodatkowania usługi wraz z materiałami budowlanymi jako całości (z czym wiąże się również zastosowanie jednolitej stawki podatku VAT) istotne znaczenie ma przedmiot umowy zawartej z inwestorem. Jeżeli przedmiotem transakcji określonym w umowie cywilno - prawnej jest robota budowlana wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych kosztów, jakimi są np. robocizna oraz koszt materiałów (jeśli są własnością wykonawcy) do odrębnej sprzedaży. W takim przypadku na fakturze nie należy dokonywać specyfikacji poszczególnych składników usług. Natomiast, w sytuacji gdy umowa z odbiorcą określa odrębnie świadczoną usługę i odrębnie dostawę materiałów, wówczas należy osobno opodatkować każdą pozycję wymienioną na fakturze, według stawek przewidzianych dla tego rodzaju towarów i usług.

Reasumując, stwierdzić należy, iż:

Ad. 1

Prace budowlano-montażowe - zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 45.33.12, polegające na wykonaniu instalacji klimatyzacji w lokalach mieszkalnych, w nowo wybudowanym obiekcie budownictwa mieszkalnego (PKOB 11) podlegają opodatkowaniu według 7% stawki podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT oraz § 5 ust. 1a pkt 1 ww. rozporządzenia.

Ad. 2

Obniżoną, 7% stawkę podatku, Wnioskodawca może zastosować zarówno w odniesieniu do lokali o powierzchni do 150 m 2, jak i do lokali przekraczających ten limit, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT oraz § 5 ust. 1a pkt 1 ww. rozporządzenia.

Ad. 3

Stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę jest zatem prawidłowe.

Zaznaczyć należy, że tut. Organ nie weryfikował zasadności zaklasyfikowania wskazanych przez Wnioskodawcę usług do odpowiedniego grupowania PKWiU. Nie weryfikowano również prawidłowości zaklasyfikowania obiektów, w których wykonuje Zainteresowany opisane we wniosku czynności. Nadmienia się, iż tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikowania usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy), co oznacza, że udzielona odpowiedź jest poprawna pod warunkiem prawidłowego wskazania klasyfikacji statystycznej świadczonych usług, do której uprawniony jest właściwy organ statystyczny. Odpowiedzialność za prawidłowe klasyfikowanie wyrobów i usług określają przepisy o statystyce publicznej. W przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu właściwego grupowania należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93 -176 Łódź.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl