ILPP1/443-412/10-2/HW

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-412/10-2/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2010 r. (data wpływu 8 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą świadcząc usługi dla instytucji i firm, zarówno prywatnych, jak i budżetowych, w zakresie opisanym poniżej:

1.

Porządkowanie i archiwizacja dokumentów, obejmujące następujące czynności:

* sporządzanie instrukcji kancelaryjnych z rzeczowym wykazem akt,

* sporządzanie instrukcji obsługi składnic zakładowych (zwyczajowo nazywanych archiwami zakładowymi),

* dokonywanie klasyfikacji archiwalnej dokumentów i pism wytworzonych przez Zleceniodawcę wg Rzeczowego Wykazu Akt,

* porządkowanie sklasyfikowanych dokumentów zgodnie z przepisami,

* zakupienie i dostarczenie do miejsca wykonywanej usługi materiałów pomocniczych,

* sporządzanie dokumentacji wykonanej usługi.

Ww. usługi wykonywane są w siedzibie Zleceniodawcy lub miejscu przez niego wskazanym.

2.

Niszczenie dokumentów, obejmujące następujące czynności:

* spakowanie i wywiezienie do zniszczenia wydzielonych dokumentów i innych nośników informacji, na podstawie pisemnej zgody Zleceniodawcy, w którego posiadaniu są wymienione nośniki informacji papierowej i elektronicznej,

* zniszczenie ww. nośników.

3.

Administrowanie dokumentami powierzonymi, obejmujące następujące czynności:

* przyjęcie w czasowy depozyt dokumentów Zleceniodawcy,

* przechowywanie przejętej dokumentacji zgodnie z wszelkimi wymogami prawnymi,

* wypożyczanie/udostępnianie przejętej na przechowanie dokumentacji ich właścicielom,

* udostępnianie przechowywanych dokumentów instytucjom do tego uprawnionym, np. Urzędy Skarbowe, ZUS, sądy czy prokuratury (dla instytucji/firm istniejących - za zgodą właściciela dokumentów, dla instytucji/firm zlikwidowanych na podstawie prawomocnych decyzji).

4.

Digitalizację akt obejmującą:

* skanowanie dokumentów papierowych wraz z ich zapisywaniem w formacie cyfrowym,

* przechowywanie skanów dokumentów,

* prowadzenie i nadzór nad bazami danych.

Powołując się na interpretację Głównego Urzędu Statystycznego w zakresie prawidłowej klasyfikacji działalności spółki zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD 2007), która obowiązuje od dnia 1 stycznia 2010 r. oraz w oparciu o klucze powiązań opracowane przez GUS Wnioskodawca uważa, iż usługi świadczone przez Spółkę mieszczą się w następujących grupowaniach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z roku 1997:

Usługi opisane w punktach 1, 3, 4 świadczone oddzielnie lub 1-4 świadczone kompleksowo:

PKD 2007: 82.19.Z "wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura"

PKWiU 1997: 74.83.15.0 "usługi obsługi biurowej, pozostałe".

Usługi opisane w punkcie 2, świadczone na osobne zlecenie:

PKD 2007: 81.29.Z "pozostałe sprzątanie"

PKWiU 1997: 74.70.16.0 "usługi sprzątania i czyszczenia obiektów, pozostałe".

Nowa Polska Klasyfikacja Działalności (PKD 2007) precyzuje, iż podklasa 91.01.8 "Działalność archiwów" dotyczy tylko i wyłącznie działalności archiwów publicznych świadczących usługi dla ogółu społeczeństwa lub specjalnych grup odbiorców takich jak: studenci, naukowcy, nauczyciele, członkowie oraz działalność archiwów rządowych.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę wykonywane są tylko i wyłącznie na rzecz i dla firm oraz instytucji, które zawarły ze Spółką stosowne umowy o współpracy, a zasoby aktowe dostępne są tylko i wyłącznie dla właścicieli tychże akt. Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, działalności Spółki nie można traktować jako działalności publicznej świadczonej dla ogółu społeczeństwa lub grup specjalnych.

Zainteresowany nadmienia, iż zgodnie z nomenklaturą branżową nazwa archiwum zarezerwowana jest dla jednostek organizacyjnych, w których przechowywane są materiały archiwalne, które jak określono w art. 3 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 673 z późn. zm.) "... przechowuje się wieczyście", a takiej dokumentacji z mocy ustawy firmy takie jak Wnioskodawca przechowywać nie mogą. Wszystkie inne jednostki organizacyjne, które przechowują dokumentację o czasowym okresie przechowywania nazywane są składnicami akt.

Wnioskodawca podkreśla, iż już w samej ustawie (art. 51a) działalność jaką prowadzi Spółka określa się mianem działalności gospodarczej regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.) Ponadto, działalność, o której mowa może być prowadzona wyłącznie w formie spółki kapitałowej (art. 51a pkt 3 ustawy), która podlega przepisom Kodeksu spółek handlowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaki jest zakres i sposób stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając powyższe na uwadze, wszystkie usługi świadczone przez Spółkę, wymienione i opisane powyżej objęte są 22% stawką VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla czynności, których przedmiotem są poszczególne usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Wskazać należy, iż na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Podstawowa stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki.

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, zgodnie z art. 41 ust. 2 stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Pod pozycją 157 tego załącznika stanowiącego wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% zostały wymienione usługi objęte symbolem ex 92.5, tj. "usługi świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą".

Natomiast, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod pozycją 11 zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Użycie przez ustawodawcę"ex" przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku VAT lub obniżonej stawki podatku oznacza, że zwolnienie lub obniżona stawka podatku dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Zainteresowany świadczy usługi:

1.

Porządkowanie i archiwizacja dokumentów, obejmujące następujące czynności:

* sporządzanie instrukcji kancelaryjnych z rzeczowym wykazem akt,

* sporządzanie instrukcji obsługi składnic zakładowych (zwyczajowo nazywanych archiwami zakładowymi),

* dokonywanie klasyfikacji archiwalnej dokumentów i pism wytworzonych przez Zleceniodawcę wg Rzeczowego Wykazu Akt,

* porządkowanie sklasyfikowanych dokumentów zgodnie z przepisami,

* zakupienie i dostarczenie do miejsca wykonywanej usługi materiałów pomocniczych,

* sporządzanie dokumentacji wykonanej usługi.

Ww. usługi wykonywane są w siedzibie Zleceniodawcy lub miejscu przez niego wskazanym.

2.

Niszczenie dokumentów, obejmujące następujące czynności:

* spakowanie i wywiezienie do zniszczenia wydzielonych dokumentów i innych nośników informacji, na podstawie pisemnej zgody Zleceniodawcy, w którego posiadaniu są wymienione nośniki informacji papierowej i elektronicznej,

* zniszczenie ww. nośników.

3.

Administrowanie dokumentami powierzonymi, obejmujące następujące czynności:

* przyjęcie w czasowy depozyt dokumentów Zleceniodawcy,

* przechowywanie przejętej dokumentacji zgodnie z wszelkimi wymogami prawnymi,

* wypożyczanie/udostępnianie przejętej na przechowanie dokumentacji ich właścicielom,

* udostępnianie przechowywanych dokumentów instytucjom do tego uprawnionym, np. Urzędy Skarbowe, ZUS, sądy czy prokuratury (dla instytucji/firm istniejących - za zgodą właściciela dokumentów, dla instytucji/firm zlikwidowanych na podstawie prawomocnych decyzji).

4.

Digitalizację akt obejmującą:

* skanowanie dokumentów papierowych wraz z ich zapisywaniem w formacie cyfrowym,

* przechowywanie skanów dokumentów,

* prowadzenie i nadzór nad bazami danych.

Usługi opisane w punktach 1,3,4 świadczone oddzielnie lub 1-4 świadczone kompleksowo są zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 74.83.15.0 "usługi obsługi biurowej, pozostałe". Natomiast usługi opisane w punkcie 2, świadczone na osobne zlecenie zaklasyfikowane są do grupowania PKWiU 74.70.16.0 "usługi sprzątania i czyszczenia obiektów, pozostałe". Usługi świadczone przez Wnioskodawcę świadczone są tytko i wyłącznie na rzecz i dla firm i instytucji, które zawarły ze Spółką stosowne umowy o współpracy, a zasoby aktowe dostępne są tylko i wyłącznie dla właścicieli tychże akt. Działalność Spółki zgodnie z ustawą o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach nie może mieć związku z materiałami przechowywanymi wieczyście.

Zatem - jak wskazał Wnioskodawca - przedmiotowe usługi nie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.5 zawierającym "usługi świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą".

W związku z powyższym, stwierdzić należy iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 74.83.15.0 "usługi obsługi biurowej, pozostałe" oraz 74.70.16.0 "usługi sprzątania i czyszczenia obiektów, pozostałe", które nie zostały wymienione w ustawie, jak również w przepisach wykonawczych jako usługi korzystające ze zwolnienia od podatku od towarów i usług lub korzystające z preferencyjnej stawki podatku VAT, podlegają opodatkowaniu podstawową 22% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług, jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź. Opinie są wydawane na wniosek zainteresowanego podmiotu.

Należy zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o grupowania statystyczne wskazane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego i traci ona swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Dodatkowo, tut. Organ wyjaśnia, iż wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej rozpatrywane są w terminie, o którym mowa w art. 14d ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), tj. bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosków. Ponadto, wszystkie wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej załatwiane są z zachowaniem kolejności wpływu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl