ILPP1/443-41/08-2/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-41/08-2/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2007 r. (data wpływu: 2 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udzielania premii pieniężnych uzależnionych od wielkości obrotów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udzielania premii pieniężnych uzależnionych od wielkości obrotów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca sprzedaje swoje wyroby na bardzo dużą skalę kontrahentowi prowadzącemu działalność gospodarczą polegającą na handlu detalicznym towarami konsumpcyjnymi.

W miesiącu dochodzi do kilkudziesięciu transakcji. W celu zachęcenia kontrahenta do kupna wyrobów Wnioskodawcy umowa przewiduje wypłaty premii pieniężnych (bonusów), których wysokość zależy od wartości zakupionych towarów. Premia pieniężna jest wypłacana za każdy kwartał danego roku do końca następnego miesiąca. Im większy jest zakup towarów przez kontrahenta, tym większa jest wartość wypłaconej premii pieniężnej za okres rozliczeniowy.

Dotychczas nabywca towarów wystawiał faktury VAT, na podstawie których Wnioskodawca wypłacał premie pieniężne z tytułu osiągniętego obrotu.

Takie dokumentowanie wypłat premii pieniężnych było podyktowane treścią pisma Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. nr PP3/812-1222/2004/AP/4026, stanowiącego urzędową interpretację przepisów wydaną w trybie art. 14 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynność polegająca na wypłacie przez dostawcę premii pieniężnej nabywcy towarów z tytułu osiągniętych obrotów określonych w umowie dostawy podlega podatkowi VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynność polegająca na wypłacie premii pieniężnej kontrahentowi z tytułu osiągnięcia określonej wielkości obrotów nie podlega opodatkowaniu VAT. Według Wnioskodawcy osiągnięcie przez nabywcę towarów określonej w umowie wielkości obrotów (zakupów) z danym sprzedawcą nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 353 z późn. zm.), a zatem wypłacana nabywcy towarów przez sprzedawcę premia pieniężna (bonus) za uzyskanie określonego poziomu obrotów - nie stanowi odpłatności (wynagrodzenia) za świadczenie usług. W opinii Wnioskodawcy pojęcie świadczenia usług, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ma wprawdzie bardzo szeroki zakres, jednak nie może wystąpić taka sytuacja faktyczna, która stanowiłaby zarówno dostawę towarów, jak i świadczenie usług. Z treści przywołanego przepisu wynika, że usługą jest świadczenie, które nie stanowi dostawy towaru. Ponieważ dokonywanie zakupów oraz zapłata za zakupy mieści się w zakresie opodatkowania VAT w postaci dostawy towarów, nie można uznać, że kontrahent, który realizuje określony z góry poziom obrotów, kupując wyroby Wnioskodawcy, świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługi. Na określony pułap obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży - dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ww. ustawy. Opodatkowanie VAT - jako usługi świadczonej przez nabywcę towarów - nabycia określonej ilości towaru będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynności: pierwszy raz jako sprzedaży (dostawy towaru), drugi raz jako zakupu (świadczenia usługi) przez nabywcę tego samego towaru, w ramach tej samej transakcji. Wnioskodawca oparł swoje stanowisko na wyroku NSA z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06 (a nie jak podał Wnioskodawca I FSK 96/06). W ocenie Wnioskodawcy z treści uzasadnienia przytoczonego wyroku jednoznacznie wynika, że takie samo rozwiązanie prawne funkcjonuje na gruncie VI Dyrektywy Rady Unii Europejskiej z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. L 145 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów - stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Według art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W myśl art. 29 ust. 4 cyt. ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podatnicy podejmują różnorodne działania zmierzające do intensyfikacji sprzedaży towarów. Sprzedawcy z różnych przyczyn (np. dokonania zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostaw udzielają nabywcom premii pieniężnych polegających na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych. Różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do ich wypłacenia sprawia, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych nabywcom premii pieniężnych należy ustalać w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u indywidualnego podatnika z uwzględnieniem wszystkich okoliczności wiążących się z dokonaniem wypłat.

Skutki podatkowe odnoszące się do wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy - wszystkich dostaw w określonym czasie.

Premia pieniężna, która ma związek z konkretną dostawą (dostawami), powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ ma wpływ na wartość dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Natomiast przy bonusie, czyli premii pieniężnej, której sprzedawca udziela nabywcy z tytułu regularności lub wielkości (wartości) zakupów bądź terminowości lub formy zapłaty, można dostrzec związek między premią pieniężną a określonym zachowaniem nabywcy - świadczeniem usług, które podlega opodatkowaniu VAT.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wypłaca nabywcy po osiągnięciu określonej w umowie wielkości (wartości) obrotów premie pieniężne, które nie są związane z żadną konkretną dostawą towarów i nie mają charakteru dobrowolnego. Udzielenie premii pieniężnych zależy bowiem od osiągnięcia określonego w umowie poziomu obrotów.

Reasumując, premia pieniężna udzielana przez Wnioskodawcę nabywcy towarów, uzależniona od konkretnego zachowania nabywcy, tj. osiągnięcia określonej w umowie wielkości (wartości) obrotów, stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegające opodatkowaniu VAT.

Ponadto należy stwierdzić, że przywołany przez Wnioskodawcę wyrok NSA z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06 jest rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie osadzonej w określonym stanie faktycznym i nie ma mocy powszechnie obowiązującej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl