ILPP1/443-407/10-2/NS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-407/10-2/NS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Lokalnej Grupy Działania, przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji w zakresie działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji w zakresie działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Szczegółowy rodzaj działalności prowadzonej przez Lokalną Grupę Działania (dalej LGD) jest wymieniony w § 7 statutu, który został załączony do niniejszego wniosku. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, a jedynie statutową. Realizacja operacji w zakresie działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" jest wykonywana w ramach działalności statutowej. Cele przedsięwzięcia są następujące: zapewnienie sprawnej pracy LGD, zapewnienie informacji o działalności LGD i obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju (powiat X), zachęcanie lokalnej społeczności do zaangażowania się na rzecz rozwoju obszaru. Ww. cele są realizowane poprzez: prowadzenie biura (zatrudnienie pracowników, zakup sprzętu komputerowego, mebli, podróże służbowe itp.), działania informacyjne (spotkania, ulotki, szkolenia, doradztwo, strona www), szkolenia pracowników, działania promocyjne (organizacja festynów, wydawanie publikacji, organizacja konkursów, zakup gadżetów promocyjnych). Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowej operacji nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Efekty przedmiotowej operacji są i będą udostępniane nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów dotyczących dotacji przy realizacji operacji w zakresie działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczania podatku VAT naliczonego od poniesionych kosztów ponieważ jego przychody (w tym przypadku dotacja) są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 10 w załączniku nr 4 do ustawy, gdzie wymieniono usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe). Środki przyznane na realizację operacji w zakresie działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" zostaną wykorzystane do realizacji celów statutowych Stowarzyszenia. Ponadto Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej, a efekty przedmiotowej dotacji będą udostępniane nieodpłatnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie natomiast do treści art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z tym zastrzeżeniem, w świetle art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, a jedynie statutową. Realizacja operacji w zakresie działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" jest wykonywana w ramach działalności statutowej. Cele przedsięwzięcia są następujące: zapewnienie sprawnej pracy LGD, zapewnienie informacji o działalności LGD i obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju (powiat X), zachęcanie lokalnej społeczności do zaangażowania się na rzecz rozwoju obszaru. Ww. cele są realizowane poprzez: prowadzenie biura (zatrudnienie pracowników, zakup sprzętu komputerowego, mebli, podróże służbowe itp.), działania informacyjne (spotkania, ulotki, szkolenia, doradztwo, strona www), szkolenia pracowników, działania promocyjne (organizacja festynów, wydawanie publikacji, organizacja konkursów, zakup gadżetów promocyjnych). Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowej operacji nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Efekty przedmiotowej operacji są i będą udostępniane nieodpłatnie.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. w omawianej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż towary i usługi zakupione w ramach realizacji operacji - jak oświadczył Wnioskodawca - nie służą czynnościom opodatkowanym.

Reasumując, Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w związku z realizacją operacji w zakresie działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

Należy podkreślić, że stanowisko Zainteresowanego w przedmiotowej sprawie tut. Organ uznał za prawidłowe, jednakże w oparciu o inne uzasadnienie prawne.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). w związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl