ILPP1/443-406/07-3/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-406/07-3/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego w G. działającego w imieniu Powiatu G., przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2007 r. (data wpływu: 16 listopada 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 lutego 2008 r. (data wpływu: 7 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu Priorytet 2 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu Priorytet 2.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Powiat G. jest jednostką samorządu terytorialnego i ubiegał się o środki w ramach Priorytetu 2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006.

W ramach Priorytetu 2 ZPORR zostały zawarte umowy na następujące projekty:

1.

Działanie 2.1

Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie; projekt pn.: Szkoła - praktyka - praca; okres realizacji od 1 maja 2006 r. do 30 października 2006 r.; data zawarcia umowy z instytucją wdrażającą 21 lipca 2006 r. (Województwo D.).

2.

Działanie 2.2

Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne; projekty pn.:

* Uczniowski Program Stypendialny Powiatu G.; okres realizacji od 2 listopada 2004 r. do 28 lutego 2006 r.; data zawarcia umowy z instytucją wdrażającą 16 grudnia 2004 r. (Samorząd Województwa D.).

* II Uczniowski Program Stypendialny Powiatu G.; okres realizacji od 29 kwietnia 2005 r. do 1 marca 2007 r.; data zawarcia umowy z instytucją wdrażającą 7 października 2005 r. (Samorząd Województwa D.).

* III Uczniowski Program Stypendialny Powiatu G.; okres realizacji od 7 lipca 2006 r. do 30 października 2007 r.; data zawarcia umowy z instytucją wdrażającą 17 listopada 2006 r. (Samorząd Województwa D.).

3.

Działanie 2.6

Regionalne Strategie Innowacji i Transfer Wiedzy; projekt pn.: Rozwój społeczeństwa informacyjnego w Powiecie G. w oparciu o założenia Regionalnej Strategii Innowacji; okres realizacji od 1 lipca 2006 r. do 31 grudnia 2006 r.; data zawarcia umowy z instytucją wdrażająca 26 lipca 2006 r. (Samorząd Województwa D.).

Realizacja projektów odbywa się w oparciu o zawartą umowę oraz zatwierdzony wniosek o dofinansowanie. W ramach projektów finansowane są trzy kategorie wydatków:

1.

Kategoria Wydatki dotyczące Beneficjentów Ostatecznych:

- Działanie 2.1 wypłata dodatków do praktyk, refundacja biletów miesięcznych i kosztów badań lekarskich.

- Działanie 2.2 wypłata stypendium.

- Działanie 2.6 nie dotyczy.

2.

Kategoria Wydatki związane z personelem:

- Działanie 2.1 wynagrodzenie pracownika zatrudnionego na podstawie umowy zlecenie pomiędzy Starostwem i pracownikiem szkoły, której uczniowie odbywali praktyki oraz pracownikiem przedsiębiorstwa, w którym odbywały się praktyki.

- Działanie 2.2 wynagrodzenie pracowników zatrudnionych na umowy cywilno-prawne przez starostwo powiatowe lub przez dyrektorów szkół, w których realizowany był projekt (założenia działania 2.2 umożliwiały częściową realizację przez szkoły).

- Działania 2.6 nie dotyczy.

3.

Kategoria Inne Wydatki:

- Działanie 2.1, Działanie 2.2, Działanie 2.6 wydatki na promocję projektu, zakup sprzętu biurowego, zakup materiałów biurowych, przeprowadzenie audytu zewnętrznego, koszty przeprowadzenia konferencji, koszty strony internetowej.

Działanie 2.1 i Działanie 2.6 w całości rozliczone zostało przez Starostwo Powiatowe w G. Działanie 2.2 rozliczone było w części wypłaty stypendium oraz wynagrodzenia dla personelu szkoły przez jednostki podległe. Natomiast koszty innych wydatków rozliczane były przez Starostwo.

Dokonywane zakupy nie mają związku z wykonywanymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca będąc podatnikiem VAT nie może obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Realizując powyższe projekty Wnioskodawca nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT, rozliczane koszty projektu określone zostały w kwocie brutto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Starostwo Powiatowe w G., będące podatnikiem VAT, działające w imieniu Powiatu G. może obniżyć kwotę podatku należnego o podatek naliczony.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując ww. projekty nie można odzyskać w części lub całości poniesionego kosztu podatku VAT zapłaconego przy nabyciu towarów w ramach wymienionych programów. Zakupy finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego służą realizacji zadań własnych Powiatu czyli wykonywaniu czynności zwolnionych od podatku VAT i nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej, a także przeciwdziałanie bezrobociu oraz aktywizacja lokalnego rynku pracy (art. 4 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 17 cyt. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Powiat G. w ramach zadań własnych realizuje projekt Priorytet 2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Zatem w myśl powołanych wyżej przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją projektu, nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowego zadania.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 6 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 12 cyt. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl