ILPP1/443-4/11-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-4/11-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2010 r. (data wpływu 30 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 marca 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na sprzedaż worków na odpady - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na sprzedaż worków na odpady. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 marca 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.) o symbol PKWiU świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. prowadzi działalność, której głównym przedmiotem jest świadczenie usług w zakresie wywozu i zagospodarowania odpadów. Usługa ta wykonywana jest w sposób ciągły tzn. świadczenie usług odbywa się wielokrotnie. W ramach umowy zobowiązuje się do:

* postępowania w gospodarce odpadami zgodnie z obowiązującym prawem określającym gospodarowanie odpadami,

* dostarczenia kontenerów (pojemników) do gromadzenia odpadów,

* odbioru odpadów w określonym terminie liczonym od chwili otrzymania zgłoszenia potrzeby wywozu lub zgodnie z harmonogramem wywozów.

Cena za usługę oparta jest na następujących elementach składowych:

* wywóz odpadów i ich zagospodarowanie - w przypadku wywozów na zlecenie Klienta opłata ta naliczana jest za każdy zrealizowany faktycznie wywóz. W przypadku wywozów wg harmonogramu opłata naliczana jest również w przypadku niezrealizowania usługi z winy zleceniodawcy (np. niewystawienie pojemnika przed posesję, niezapełniony pojemnik itp.) lub z przyczyn niezależnych od (np. brak możliwości dojazdu z powodu zaśnieżenia).

* eksploatacja pojemnika (kontenera, urządzenia) zależna od rodzaju pojemnika i ilości przekazanych sztuk. Wydanie pojemnika zleceniodawcy (odbiorcy usługi) odbywa się za pokwitowaniem, pod warunkiem podpisania przez odbiorcę usług umowy na świadczenie całości usługi odbioru odpadów. W przypadku kradzieży, zaginięcia. zniszczenia lub przedwczesnego (wynikającego z niewłaściwego użytkowania) zużycia pojemnika zleceniodawca (odbiorca usługi) obciążany jest kosztami zakupu lub naprawy pojemnika. Rozwiązanie umowy na odbiór odpadów skutkuje odebraniem pojemnika za pokwitowaniem.

W przypadku umów, w których wywóz odpadów realizowany jest na zgłoszenie zleceniodawcy, a nie wg harmonogramu, opłata za eksploatację pojemnika naliczana co miesiąc bez względu na fakt, czy usługa wywozu odpadów była w danym miesiącu zrealizowana.

Prowadzi ponadto usługę polegającą na sprzedaży worków z przeznaczeniem na odpady tzw. komunalne lub odpady bio (np. odpady powstające po koszeniu trawników). Zapotrzebowanie na worki pojawia się w sytuacjach, gdy zleceniodawca (odbiorca usługi) zgromadził odpady w ilości przekraczającej pojemność pojemnika, z którego korzysta, a częstotliwość takich sytuacji jest niewielka, co powoduje, że niekorzystna byłaby zmiana pojemnika na większy. Zapełniony odpadami worek zleceniodawca może umieścić obok pojemnika, wówczas odbiera go przy okazji wywozu odpadów z pojemnika. Worki są oznaczone marką i danymi adresowymi oraz przyporządkowane do danego rodzaju odpadów wg koloru worka.

Cena za worek jest skalkulowana w oparciu o elementy:

* koszt zakupu worka,

* koszt wywozu i zagospodarowania odpadów.

Spółka naliczając co miesiąc opłaty w przypadku wywozów na zlecenie (nie wg harmonogramu):

a.

w miesiącu, w którym zrealizowano wywóz, stosuje stawkę VAT 7% na usługę wywozu oraz na eksploatację pojemnika,

b.

w miesiącu, w którym nie zlecono żadnego wywozu odpadów, na eksploatację pojemników stosuje stawkę 22%. Przy sprzedaży worków przeznaczonych na odpady stosuje stawkę podstawową 22%.

Ww. usługi klasyfikowane są wg PKWiU 2004 w grupie 90.02.1 jako "usługi w zakresie gromadzenia i wywozu odpadów", a wg PKWiU 2008 w grupie 38.1 "usługi związane ze zbieraniem odpadów". W załączeniu do niniejszego wniosku Wnioskodawca przedstawił zapytanie skierowane przez do Urzędu Statystycznego o nadanie symbolu klasyfikacyjnego do ww. usług oraz opinię Urzędu Statystycznego w tej sprawie z dnia 8 listopada 2010 r.

Pismem z dnia 15 marca 2011 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku Zainteresowany doprecyzował opisany stan faktyczny wskazując, iż do dnia 31 grudnia 2010 r. dla celów podatku VAT stosowana była w Spółce klasyfikacja kodów PKWiU 1997 wg której usługi wywozu i zagospodarowania śmieci i odpadów oznaczane były kodem 90.00.2. Podawane we wniosku kody PKWiU 2004 i 2008 zastosowano jedynie zamiennie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę VAT należy stosować w przypadku sprzedaży worków przeznaczonych na odpady.

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien stosować stawkę VAT zgodną z art. 41 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wg art. 41 pkt 2 ww. ustawy w przypadku usług wymienionych w załączniku nr 3 ustawy - stosuje się 7%.

Sprzedaż worków przeznaczonych na odpady mieści się w grupie PKWiU 2004 90.00.2 "usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania odpadów" (potwierdza to opinia Urzędu Statystycznego). W związku z powyższym powinien stosować przy sprzedaży worków stawkę 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy zaznaczyć, że prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, a obowiązek zaklasyfikowania do właściwego grupowania statystycznego świadczonych usług, spoczywa na Wnioskodawcy.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w treści ustawy oraz przepisów wykonawczych przewidziano preferencyjne (obniżone) stawki podatku od towarów i usług, a także zwolnienia od podatku.

Jak wskazano w art. 41 ust. 2 ustawy, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, ustawodawca w poz. 153 wymienił usługi oznaczone symbolem PKWiU 90.0 "usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne".

Podkreślenia wymaga fakt, iż na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

W powołanej wyżej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w grupie PKWiU 90.0 wymieniona została m.in. kategoria o symbolu PKWiU 90.00.2 "usługi w zakresie wywozu i zagospodarowywania śmieci i odpadów" - stąd też stawka podatku VAT obowiązująca dla grupy 90.0 obowiązuje również dla jej wszystkich kategorii, w tym dla 90.00.2.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka świadczy usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania odpadów. Usługa ta wykonywana jest w sposób ciągły tzn. świadczenie usług odbywa się wielokrotnie. W ramach umowy zobowiązuje się do: postępowania w gospodarce odpadami zgodnie z obowiązującym prawem określającym gospodarowanie odpadami, dostarczenia kontenerów (pojemników) do gromadzenia odpadów, odbioru odpadów w określonym terminie liczonym od chwili otrzymania zgłoszenia potrzeby wywozu lub zgodnie z harmonogramem wywozów. prowadzi ponadto usługę polegającą na sprzedaży worków z przeznaczeniem na odpady tzw. komunalne lub odpady bio (np. odpady powstające po koszeniu trawników). Zapotrzebowanie na worki pojawia się w sytuacjach, gdy zleceniodawca (odbiorca usługi) zgromadził odpady w ilości przekraczającej pojemność pojemnika, z którego korzysta, a częstotliwość takich sytuacji jest niewielka, co powoduje, że niekorzystna byłaby zmiana pojemnika na większy. Zapełniony odpadami worek zleceniodawca może umieścić obok pojemnika, wówczas odbiera go przy okazji wywozu odpadów z pojemnika. Worki są oznaczone marką i danymi adresowymi oraz przyporządkowane do danego rodzaju odpadów wg koloru worka.

Cena za worek jest skalkulowana w oparciu o elementy:

* koszt zakupu worka,

* koszt wywozu i zagospodarowania odpadów.

Ww. sprzedaż Wnioskodawca traktuje jak element usługi sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU z roku 1997 - 90.00.2 jako "usługi w zakresie wywozu i zagospodarowywania śmieci i odpadów". Natomiast wg klasyfikacji z roku 2008 pod symbolem 38.1 "usługi związane ze zbieraniem odpadów".

Biorąc pod uwagę powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz okoliczności przedstawionego stanu faktycznego sprawy, stwierdzić należy, że o ile usługa, w ramach której następuje sprzedaż worków z przeznaczeniem na odpady tzw. komunalne lub odpady bio mieści się w grupowaniu PKWiU 90.0 wchodząc w skład kompleksowej usługi wywozu nieczystości, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z roku 1997 (a dokonana klasyfikacja jest prawidłowa) - podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku, w oparciu o art. 41 ust. 2 ustawy, w związku z załącznikiem nr 3 do powołanej ustawy, gdzie w poz. 153 ustawodawca wymienił usługi należące do grupy oznaczonej symbolem PKWiU 90.0 "usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne".

Jeżeli natomiast usługa, w ramach której następuje sprzedaż worków z przeznaczeniem na odpady tzw. komunalne lub odpady bio faktycznie będzie stanowiła odrębną od wywozu nieczystości czynność (o czym każdorazowo decyduje charakter zawartej przez podatnika umowy cywilnoprawnej na świadczenie usług), to dla tak rozgraniczonych czynności zastosować należy odpowiednio 22% stawkę podatku VAT. Powyższe zasady opodatkowania zależą od charakteru faktycznie wykonywanych czynności.

Wskazać jednocześnie należy, że w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE (wyrok z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96, z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04) podnosi się, iż różne czynności powinny być postrzegane jako jedno świadczenie, w sytuacji gdy jeden lub więcej elementów stanowi usługę zasadniczą a inne elementy - usługę poboczną (pomocniczą). Za usługę pomocniczą uznać należy daną czynność, która nie stanowi dla nabywcy celu samego w sobie, lecz służy lepszemu wykorzystaniu usługi zasadniczej. W takim przypadku świadczenie pomocnicze dzielić będzie podatkowy los świadczenia głównego

Reasumując, w przypadku usługi w ramach której następuje sprzedaż worków przeznaczonych na odpady komunalne należy do tej czynności zastosować obniżoną do 7% stawkę podatku od towarów i usług o ile sprzedaż ta faktycznie nie stanowi odrębnej od wywozu nieczystości czynności (o czym każdorazowo decyduje charakter zawartej przez podatnika umowy cywilnoprawnej na świadczenie usług) i jest ona sklasyfikowana w PKWiU z roku 1997 pod symbolem 90.00.2.

Tut. Organ informuje, że od 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy m.in. następujące przepisy ustawy: na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianach niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), dodano a następnie zmieniono art. 146a ustawy. Przepis ten posiada brzmienie:

"W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%".

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę, jak również stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usługi będącej przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie wskazane przez Zainteresowanego.

W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług, jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego. Opinie są wydawane na wniosek zainteresowanego podmiotu.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie stawki podatku na sprzedaż worków na odpady. Natomiast kwestia dotycząca stawki podatku za eksploatację pojemnika na odpady została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 30 marca 2010 r. nr ILPP1/443-4/11-3/MP.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl