ILPP1/443-4/08-4/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-4/08-4/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani K. K., przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2007 r. (data wpływu: 17 grudnia 2007 r.) uzupełnionego pismem z dnia 11 marca 2008 r. (data wpływu: 13 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

1.

Wnioskodawca zamierza realizować projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki priorytet 6 - Rynek pracy otwarty dla wszystkich. W ramach tego projektu przeprowadzona zostanie promocja aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych polegająca na wydawaniu bezpłatnej gazetki i utworzeniu regionalnego portalu informacyjnego dotyczącego rynku pracy oraz promocja ww. instrumentów. Dofinansowanie projektu wynosi 100%, z czego 85% pochodzi z EFS, a 15% z budżetu państwa. Dotacja przeznaczona jest na pokrycie następujących kosztów:

- koszty zatrudnienia personelu obsługującego projekt,

- koszty promocji, tj. zlecenie wykonania firmie informatycznej strony www, druk materiałów promocyjnych (ulotki, plakaty, gazetka, itp.) reklamy w gazetach,

- zakup komputerów i oprogramowania,

- koszty administracyjne, (materiały biurowe, usługi telefoniczne, wynajem biura itp.),

- wynagrodzenie dla właściciela firmy z tytułu koordynowania projektem.

2.

Wnioskodawca będzie również realizował projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki priorytet 9 - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach. Projekt dotyczy promowania szkoleń wśród osób dorosłych. W ramach tego projektu realizowana będzie objazdowa wystawa informacyjna oraz promocja wystawy.

Dofinansowanie projektu wynosi 100%, z czego 85% pochodzi z EFS, a 15% z budżetu państwa. Otrzymana dotacja przeznaczona jest na pokrycie następujących kosztów:

- koszty zatrudnienia personelu obsługującego projekt (umowy zlecenie),

- koszty promocji, tj. zakup stelaży, druk materiałów promocyjnych (ulotki, plakaty, itp.) reklamy w gazetach,

- koszty administracyjne (materiały biurowe, usługi telefoniczne, wynajem biura itp.),

Właściciel firmy nie będzie uczestniczył w projekcie.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 11 marca 2008 r. oświadczył, że wydatki ponoszone w związku z realizacją przedmiotowych projektów - nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym do przedstawionych dwóch zdarzeń przyszłych zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca będący płatnikiem podatku VAT ma prawo do odliczenia bądź odzyskania podatku VAT.

2.

Czy Wnioskodawca ma prawo do przedstawiania budżetu projektu w kwotach brutto i kwalifikowania wydatków w kwotach brutto.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami, dotacje, subwencje oraz dopłaty podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT pod warunkiem, iż mają one bezpośredni wpływ na cenę dostarczanych towarów i usług świadczonych przez podatnika (art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.), tzn. opodatkowaniu podlegają tylko takie dotacje, które mają wpływ na cenę towaru lub świadczonej usługi, natomiast dotacje o charakterze ogólnym, przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadań nie są zaliczane do podstawy opodatkowania. Dotacje, które otrzyma firma są dotacjami, które będą przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji zadań, nie będą miały wpływu na cenę wykonanej usługi i nie są związane z dofinansowaniem konkretnej usługi czy też konkretnej dostawy.

W związku z powyższym, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Z tego też względu wydatki w budżecie projektu powinny być przedstawione w kwocie brutto i tak też powinny być rozliczane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

* odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz

* gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że dotacje otrzymane z EFS oraz z budżetu państwa stanowią dofinansowanie na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie - jak wskazuje Podatnik warunku tego nie spełnia, ponieważ wydatki związane z realizacją przedmiotowych projektów - nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W zakresie realizowanych projektów, Podatnik nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 6 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 12 cyt. rozporządzenia.

Reasumując należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT, z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do realizacji przedmiotowych projektów.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl