ILPP1/443-395/10-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-395/10-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Lokalnej Grupy Działania, przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2009 r. (data wpływu: 6 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie zostało wpisane do rejestru KRS pod numerem... z dniem... r. Celem Stowarzyszenia jest działanie na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich z uwzględnieniem należytej ochrony oraz promocji środowiska naturalnego, opracowanie i realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego, mobilizowanie społeczności lokalnej do wzięcia udziału w procesie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich. W roku 2008 Stowarzyszenie realizowało swoje cele ze składek członkowskich. Obrót, który uzyskało ze świadczenia usług na rzecz innego Stowarzyszenia nie spowodował utraty zwolnienia podmiotowego, tj. obrót nie przekroczył kwoty 50.000 zł, a zatem Stowarzyszenie nadal korzysta ze zwolnienia podmiotowego VAT.

W trakcie bieżącego roku Stowarzyszenie podpisało umowę o dofinansowanie w ramach działań PROW 2007-2013 dla realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju - Oś IV programu PROW, z której będzie korzystać w latach 2009-2015 w ramach działań 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013. Z dotacji tej finansowane będą koszty utrzymania, tj. najem, media, wynagrodzenia, materiały biurowe, wyposażenie biura, obsługa księgowa, nieodpłatna działalność szkoleniowa i doradcza dla potencjonalnych beneficjentów i innych działań Osi IV z terenu objętego działaniem Stowarzyszenia, działań promocyjnych dotyczących możliwości pozyskania środków w Osi IV PROW 2007-2013 wśród ww. podmiotów. Wnioskodawca będzie mógł finansować projekty współpracy z innymi podobnymi Stowarzyszeniami dotyczące wymiany doświadczeń, np. w formie wizyt studyjnych, szkoleń poprzez finansowanie kosztów transportu, noclegów, wyżywienia, ubezpieczenia OC, NW, KL, wynagrodzenia, materiałów biurowych. Stowarzyszenie w ramach projektu będzie nieodpłatnie szkoliło, doradzało, zachęcało działaniami promocyjnymi beneficjentów by składali wnioski o dofinansowanie projektów. Stowarzyszenie będzie przygotowywało postępowania konkursowe i wybierało projekty, które przyczynią się do realizacji przyjętej Lokalnej Strategii Rozwoju. Umowa o dofinansowanie projektów i rozliczenia finansowe będą prowadzone przez instytucję wdrażającą - Urząd Marszałkowski oraz instytucję płatniczą ARIMR. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu Lokalna Grupa Działania będzie świadczyła nieodpłatnie.

Realizując ten projekt Stowarzyszenie z tego tytułu nie osiągnie żadnego obrotu, natomiast usługi szkoleniowe będą mieściły się w grupie usług zwolnionych - załącznik nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług - ex 80 usługi w zakresie edukacji, ex 92 usługi związane z kulturą i stanowić będą trzon zakupów. Z tego tytułu nie wystąpi podatek naliczony na fakturach zakupu dotyczących kosztów m.in. opłaty za media, wyposażenie, materiały biurowe. W pozostałym zakresie będą to usługi zwolnione, bądź niepodlegające VAT.

Brak podatkowej podstawy w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług uniemożliwia dokonywanie odliczeń podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług opodatkowanych. Uzyskanie obrotu podlegającego opodatkowaniu z innego tytułu, w niewielkim zakresie, nie wpłynie na utratę zwolnienia podmiotowego.

Stowarzyszenie pozostanie nadal podatnikiem zwolnionym od podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, otrzymana dotacja na realizację projektu sfinansowanego ze środków Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej stanowić będzie obrót opodatkowany.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja przeznaczona na realizację projektu w rozumieniu art. 29 ustawy nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez podatnika usług. Wnioskodawca z dotacji będzie dokonywał zakupu m.in. usług z zakresu edukacji i kultury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Zatem, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Dla określenia, czy dana dotacja jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Natomiast dotacja niedająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Lokalna Grupa Działania, jest Stowarzyszeniem działającym na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich z uwzględnieniem należytej ochrony oraz promocji środowiska naturalnego, opracowania i realizowania Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego, mobilizowania społeczności lokalnej do wzięcia udziału w procesie zrównoważonego rozwoju Obszarów Wiejskich. Stowarzyszenie podpisało umowę o dofinansowanie dotacją w ramach działań PROW 2007-2013 dla realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju - Oś IV Programu PROW. Z dotacji tej finansowane będą koszty administracyjne, tj.: najem biura, płace, materiały biurowe, obsługa księgowa, wyposażenie biur, nieodpłatna działalność szkoleniowa i doradcza dla potencjalnych beneficjentów i innych działań Osi IV z terenu objętego działaniem Stowarzyszenia, działań promocyjnych dotyczących możliwości pozyskiwania środków w Osi IV PROW 2007-2013 wśród ww. podmiotów. Wnioskodawca dalej będzie mógł finansować projekty współpracy z innymi podobnymi stowarzyszeniami dotyczące wymiany doświadczeń, np. w formie wizyt studyjnych, szkoleń poprzez finansowanie kosztów transportu, noclegów, wyżywienia, ubezpieczenia OC, NNW, KL, płace, materiały biurowe. Stowarzyszenie w ramach projektu będzie nieodpłatnie szkoliło, doradzało, zachęcało działaniami promocyjnymi beneficjentów aby składali wnioski o dofinansowanie projektów, będzie przygotowywało postępowania konkursowe i wybierało projekty, które przyczynią się do realizacji przyjętej Lokalnej Strategii Rozwoju. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu będą przez Zainteresowanego świadczone nieodpłatnie. Realizując przedmiotowy projekt Stowarzyszenie z tego tytułu nie osiągnie żadnego obrotu, a świadczone usługi szkoleniowe będą się mieściły w grupie usług zwolnionych - ex 80 "usługi w zakresie edukacji" oraz ex 92 "usługi związane z kulturą".

Wnioskodawca jest podatnikiem zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż pozyskana przez Wnioskodawcę dotacja w ramach działań PROW 2007-2013 dla realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju - Oś IV Programu PROW nie będzie miała bezpośredniego związku ze sprzedażą i nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

Zatem dotacja, którą otrzyma Stowarzyszenie nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu jako czynność nie wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Odnosząc opisane zdarzenie przyszłe do przedstawionej analizy przepisów należy stwierdzić, że przedmiotowa dotacja uzyskana przez Wnioskodawcę nie będzie stanowić zapłaty z tytułu świadczonych przez Niego usług, nie będzie stanowiła zatem obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji. Wniosek dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 4.2 i 4.3) został rozstrzygnięty w interpretacji z dnia 24 czerwca 2010 r. nr ILPP1/443-395/10-3/AK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl