ILPP1/443-393/07-2/BD - Uprawnienie gminy do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu modernizacji i konserwacji zabytkowej baszty oraz zespołu pałacowo-parkowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-393/07-2/BD Uprawnienie gminy do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu modernizacji i konserwacji zabytkowej baszty oraz zespołu pałacowo-parkowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2007 r. (data wpływu: 9 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadań inwestycyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadań inwestycyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina, w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego w 2005 r., podpisała umowę o dofinansowanie projektu "Modernizacja i konserwacja zabytkowej baszty oraz zespołu pałacowo-parkowego w X". Projekt polega na modernizacji i konserwacji zabytkowej baszty oraz zespołu pałacowo-parkowego, zagospodarowaniu terenu parkowego wokół zabytku oraz wybudowaniu infrastruktury komunikacyjnej w postaci zjazdów i parkingów. Zadanie obejmuje również powstanie amfiteatru z miejscami siedzącymi, zaadoptowanie i udostępnienie piwnic pałacowych pod gastronomię. Obszar pałacowo-parkowy zostanie poprzecinany alejkami spacerowymi, zostanie wykonane oświetlenie tych alejek, parkingów oraz samych ruin pałacowych wraz z basztą, ze szczególnym naciskiem na elewację frontową. Projekt obejmuje odbudowanie wyburzonych fragmentów ścian z zachowaniem rytmu okien elewacji frontowej. Po ukończeniu inwestycji, w ramach projektu zostanie uruchomiony punkt informacji turystycznej, galeria z okresowo zmieniającymi się dekoracjami, galeria broni historycznej, apartament z salą konferencyjną dla gości X, taras widokowy, a w piwnicach - winiarnia działająca cały rok oraz gastronomia.

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonującym czynności opodatkowane i zwolnione. Założeniem władz Gminy (po zakończeniu inwestycji) jest przekazanie obiektu dla instytucji kultury, a mianowicie Zespołowi Placówek Kultury w X. Zespół ten jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonującym również czynności opodatkowane i zwolnione. Biorąc pod uwagę odrębność podatników, Gmina przygotowała oświadczenie dotyczące kwalifikowalności VAT stwierdzając, iż nie będzie miała możliwości odliczenia lub zwrotu podatku VAT z faktur na realizację projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Gmina będzie mogła odliczyć podatek VAT po przekazaniu obiektu Zespołowi Placówek Kultury.

Czy w świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, istnieje jakakolwiek inna możliwość odzyskania podatku VAT.

Czy w powyższej sytuacji podatek VAT stanowił będzie dla Gminy koszt kwalifikowany.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie mogła po przekazaniu zakończonej inwestycji odliczyć podatku VAT, ponieważ nie będzie wykonywać działalności opodatkowanej na danym obiekcie (art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Nie będzie również innej możliwości odzyskania podatku VAT - art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zespół Placówek Kultury, po przejęciu obiektu będzie wykonywał na tym obiekcie czynności opodatkowane i zwolnione ale nie będzie beneficjentem dofinansowania unijnego, jak również nie wystąpi związek pomiędzy podatkiem naliczanym przy nabyciu towarów i usług a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika czynności opodatkowanej. Występuje tu bowiem odrębność dwóch podatników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym między innymi zadania obejmujące sprawy z zakresu kultury, bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy).

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że dotacja otrzymana w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego będzie stanowiła dofinansowanie na realizację inwestycji gminnych. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie - jak wskazuje Podatnik warunek ten nie zostanie spełniony, ponieważ Gmina jest tylko inwestorem przedmiotowych inwestycji, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu, nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, bowiem inwestycja zostanie przekazana instytucji kultury - Zespołowi Placówek Kultury. Zatem Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w cenie nabywanych towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 6 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 12 cyt. rozporządzenia.

Ponadto stosownie do postanowień art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Gmina zatem nie może również zaliczyć nieodliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku.

Reasumując należy stwierdzić, iż Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT, z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedmiotowej inwestycji.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl