ILPP1/443-388/10-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-388/10-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2010 r. (data wpływu 1 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

XXX jest jednostką organizacyjną Powiatu nieposiadającą osobowości prawnej, realizującą przede wszystkim zadania z zakresu ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. XXX posiada budynek, w którym wynajmuje lokale, z czego osiąga przychód roczny w wysokości około 10.000 zł (w roku 2008 była to kwota 9.512,40 zł). Jest to jedyny przychód jednostki wynikający z zawartych umów cywilnoprawnych. Podmiot korzysta więc z podmiotowego zwolnienia z VAT na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W roku 2009 XXX zawarł umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy, na mocy której otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania 6.1.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 na realizację projektu. Celem projektu jest realizacja działań aktywizacyjnych na rzecz osób bezrobotnych z terenu powiatu na wyższym poziomie jakościowym.

Cel ten ma być osiągnięty poprzez sfinansowanie:

* zatrudnienia 6 pośredników pracy i 3 doradców zawodowych zatrudnionych w ramach projektu,

* udziału w szkoleniach bezpośrednio związanych z potrzebami i specyfiką realizowanych zadań przez kluczowych pracowników urzędu.

Część wydatków dokonywana przez XXX na realizację projektu, tj. zakup mebli i sprzętu niezbędnego do doposażenia stanowiska pracy jest opodatkowane podatkiem VAT. Nabywane przedmioty nie służą do dokonywania czynności opodatkowanych, gdyż są one przeznaczone jedynie do świadczenia nieodpłatnych usług na rzecz uczestników projektu. XXX nie może więc obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturach wystawionych przez podmioty, od których następuje nabycie mebli i sprzętu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy we wskazanym wyżej stanie faktycznym istnieje możliwość obniżenia kwoty należnego podatku od towarów i usług o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie można dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, w fakturach wystawionych przez sprzedawców i usługodawców, z uwagi na fakt, że nabyte przez XXX towary i usługi, w związku z realizacją projektu, są wykorzystywane jedynie do świadczenia nieodpłatnych usług na rzecz beneficjentów ostatecznych ww. projektu. Nie służą zatem do dokonywania czynności opodatkowanych. Stosownie zaś do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W konsekwencji, stosownie do "Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki" z dnia 27 marca 2009 r., zgodnie z którymi VAT może być uznany za wydatek kwalifikowany wtedy, gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony oraz jeśli nie ma prawnej możliwości jego odzyskania zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, należy uznać, iż dla projektu XXX wydatki poniesione tytułem podatku VAT naliczonego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach tego projektu, są wydatkami kwalifikowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie natomiast do treści art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z tym zastrzeżeniem, w świetle art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak np. na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Powiatu XX nieposiadającą osobowości prawnej, realizującą przede wszystkim zadania z zakresu ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. XXX posiada budynek, w którym wynajmuje lokale, z czego osiąga przychód roczny w wysokości około 10.000 zł (w roku 2008 była to kwota 9.512,40 zł). Jest to jedyny przychód jednostki wynikający z zawartych umów cywilnoprawnych. Podmiot korzysta więc z podmiotowego zwolnienia z VAT na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W roku 2009 XXX zawarł umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy, na mocy której otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania 6.1.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 na realizację projektu. Celem projektu jest realizacja działań aktywizacyjnych na rzecz osób bezrobotnych z terenu powiatu na wyższym poziomie jakościowym.

Cel ten ma być osiągnięty poprzez sfinansowanie:

* zatrudnienia 6 pośredników pracy i 3 doradców zawodowych zatrudnionych w ramach projektu,

* udziału w szkoleniach bezpośrednio związanych z potrzebami i specyfiką realizowanych zadań przez kluczowych pracowników urzędu.

Część wydatków dokonywana przez XXX na realizację projektu, tj. zakup mebli i sprzętu niezbędnego do doposażenia stanowiska pracy jest opodatkowane podatkiem VAT. Nabywane przedmioty nie służą do dokonywania czynności opodatkowanych, gdyż są one przeznaczone jedynie do świadczenia nieodpłatnych usług na rzecz uczestników projektu. XXX nie może więc obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturach wystawionych przez podmioty, od których następuje nabycie mebli i sprzętu.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, iż aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że świadczenie usług na rzecz uczestników projektu, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne świadczenie usług odbędzie się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością (wykonywanie zadań z zakresu ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie służą czynnościom opodatkowanym.

Zatem, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Ponadto zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl