ILPP1/443-384/13-2/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-384/13-2/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2013 r. (data wpływu 6 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji inwestycji pn. "Budowa mechaniczno - biologicznej oczyszczalni ścieków dla Miasta" w przypadku przekazania powstałego majątku na podstawie umowy dzierżawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji inwestycji pn. "Budowa mechaniczno - biologicznej oczyszczalni ścieków dla Miasta" w przypadku przekazania powstałego majątku na podstawie umowy dzierżawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina zrealizowała zadanie inwestycyjne pn. "Budowa mechaniczno - biologicznej oczyszczalni ścieków dla Miasta" przy współudziale środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Beneficjentem dofinansowania jest Gmina. Ww. inwestycja realizowana była w okresie od lipca 2010 r. do maja 2012 r. przez wykonawcę wyłonionego przez Gminę w drodze przetargu nieograniczonego - zgodnie z ustawą - Prawo zamówień publicznych. Wykonawca jest płatnikiem podatku VAT. Poniesione w tym zakresie wydatki są dokumentowane przez wykonawcę wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT - u naliczonego. Po uzyskaniu pozytywnej opinii z Urzędu Marszałkowskiego dotyczącej możliwości odpłatnego przekazania do użytkowania wybudowanej oczyszczalni w związku z korzystaniem z dofinansowania z programu PROW 2007-2013 oraz oddaniu I etapu budowy kanalizacji, oczyszczalnia po okresie rozruchu technologicznego zostanie z dniem 2 maja 2013 r. na podstawie zawartej umowy przekazana w zamian za czynsz dzierżawny do użytkowania samorządowemu zakładowi budżetowemu, który realizuje zadania własne gminy m.in. czynności z zakresu gospodarki ściekowej. Podatek VAT w kosztach inwestycyjnych, był kosztem niekwalifikowalnym i został pokryty ze środków własnych Gminy. Gmina zawrze z zakładem umowę (porozumienie) na odpłatne użytkowanie oczyszczalni w formie usługi dzierżawy. Umowa zostanie zawarta od dnia 2 maja 2013 r. - na czas nieokreślony.

Samorządowy zakład budżetowy będzie wykorzystywał udostępnioną oczyszczalnię do świadczenia na rzecz mieszkańców a, firm, instytucji, podmiotów gospodarczych etc. usług w zakresie odbioru ścieków. Umowy na te usługi są zawierane pomiędzy Zakładem i odbiorcami usług. Zakład pobiera od ww. odbiorców tych usług wynagrodzenie, opodatkowując je stawką 8%, wystawia faktury i składa deklaracje VAT-7. Zakład nie będzie właścicielem oczyszczalni, musi więc w inny sposób zabezpieczyć sobie możliwość korzystania z niej w celu prowadzenia działalności. Tym sposobem byłoby właśnie odpłatne użytkowanie oczyszczalni (usługa dzierżawy). Porozumienie (umowa) pomiędzy Gminą a Zakładem będzie potwierdzało prawo Zakładu do używania przedmiotowej oczyszczalni i pobierania pożytków z tego tytułu w formie opłat za odprowadzanie ścieków. Z tytułu odpłatnego udostępnienia (umowa dzierżawy) Gmina będzie pobierała wynagrodzenie od Zakładu, którego wysokość zostanie przez Gminę ustalona na wynegocjonowanym z drugą stroną umowy poziomie. Gmina na kwotę ustalonego czynszu będzie wystawiała faktury VAT z zastosowaniem stawki 23% (art. 41 ust. 1 ustawy) i będzie wykazywała VAT należny w deklaracjach VAT-7. Pobierane przez Gminę opłaty z tytułu odpłatnego użytkowania (usługi dzierżawy) nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zatem, przedmiotowa inwestycja będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

Samorządowy zakład budżetowy, wykonując zadania własne gminy o charakterze użyteczności publicznej w zakresie gospodarki komunalnej, jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, wykonującą w tym zakresie samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a zatem ma podmiotowość podatkową VAT odrębną od jednostki samorządu terytorialnego, która go utworzyła. Wprawdzie Gmina i samorządowy zakład budżetowy funkcjonują w ramach jednej osoby prawnej, to jednak na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług Gmina oraz jej samorządowy zakład budżetowy są dwoma odrębnymi od siebie podatnikami VAT, mogącymi dokonywać między sobą transakcji opodatkowanych VAT. Na gruncie podatku od towarów i usług będą występowały zatem jako dwa odrębne względem siebie podmioty, bowiem usługodawcą będzie Gmina, natomiast odbiorcą - samorządowy zakład budżetowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina może odliczyć VAT naliczony zawarty w kosztach inwestycji pn. "Budowa mechaniczno - biologicznej oczyszczalni ścieków dla Miasta", po zawarciu porozumienia z Zakładem Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej na odpłatne użytkowanie (dzierżawa) oczyszczalni.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina może dokonać odliczenia VAT-u naliczonego zawartego w fakturach dotyczących budowy oczyszczalni.

Podstawowym warunkiem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia VAT przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek:

* nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz

* nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Wnioskodawca uważa, że obie przesłanki spełnia.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy przez świadczone usługi, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przez umowę dzierżawy, zgodnie z art. 693 § 1 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Gmina, na mocy porozumienia (umowy), odda własnemu samorządowemu zakładowi budżetowemu oczyszczalnię w odpłatne użytkowanie w formie umowy dzierżawy. Wynagrodzenie Gminy z tytułu dzierżawy będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina będzie więc spełniać przesłanki warunkujące możliwość odliczenia VAT i tym samym, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, powinna mieć prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z budową oczyszczalni.

Zainteresowany uważa, że poniesione wydatki były konieczne i bezpośrednio związane ze świadczeniem na rzecz Zakładu usługi dzierżawy oczyszczalni. Wnioskodawcy wydaje się, że stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku. Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie powinna być traktowana mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT, w związku z tym zobowiązana będzie uiszczać VAT należny z tytułu uzyskanego wynagrodzenia za odpłatne użytkowanie oczyszczalni, powinna mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość realizacji tej usługi.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie również w interpretacjach indywidualnych wydawanych dla innych gmin. Przykładem może być interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2012 r. o sygn. ILPP1/443-1556/11-3NS, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał, iż "z uwagi na związek poniesionych wydatków na budowę infrastruktury kanalizacyjnej z czynnościami opodatkowanymi, które Gmina będzie wykonywać na podstawie umów cywilnoprawnych, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, na określonych zasadach pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Stosownie do treści z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, art. 8 ust. 1 ustawy, stanowi iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z zapisem art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Wobec powyższego, oddanie przez Wnioskodawcę w ramach umowy dzierżawy, tj. czynności cywilnoprawnej, innemu podmiotowi rzeczy skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie Wnioskodawcy.

Zatem, stwierdzić należy, iż cywilnoprawna umowa dzierżawy będąca czynnością odpłatną stanowi, stosownie do zapisów ustawy o podatku od towarów i usług, odpłatną usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i jest czynnością podlegającą opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towaru w rozumieniu art. 7 i świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy, należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. sprawy z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca zrealizował zadanie inwestycyjne pn. "Budowa mechaniczno - biologicznej oczyszczalni ścieków dla Miasta" przy współudziale środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Beneficjentem dofinansowania jest Gmina. Ww. inwestycja realizowana była w okresie od lipca 2010 r. do maja 2012 r. przez wykonawcę wyłonionego przez Gminę w drodze przetargu nieograniczonego. Wykonawca jest płatnikiem podatku VAT. Poniesione w tym zakresie wydatki są dokumentowane przez wykonawcę wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT - u naliczonego. Po uzyskaniu pozytywnej opinii z Urzędu Marszałkowskiego dotyczącej możliwości odpłatnego przekazania do użytkowania wybudowanej oczyszczalni w związku z korzystaniem z dofinansowania z programu PROW 2007-2013 oraz oddaniu I etapu budowy kanalizacji, oczyszczalnia po okresie rozruchu technologicznego zostanie z dniem 2 maja 2013 r. na podstawie zawartej umowy przekazana w zamian za czynsz dzierżawny do użytkowania samorządowemu zakładowi budżetowemu, który realizuje zadania własne gminy m.in. czynności z zakresu gospodarki ściekowej VAT w kosztach inwestycyjnych, był kosztem niekwalifikowalnym i został pokryty ze środków własnych Gminy. Gmina zawrze z Zakładem umowę (porozumienie) na odpłatne użytkowanie oczyszczalni w formie usługi dzierżawy. Umowa zostanie zawarta od dnia 2 maja 2013 r. - na czas nieokreślony.

Jak wskazano wyżej, prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie warunek ten jest spełniony, bowiem poniesione wydatki mają, jak wynika z wniosku, związek z wykorzystaniem realizowanej inwestycji do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych - dzierżawa. Tym samym, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. zadania inwestycyjnego, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Reasumując, Gmina może odliczyć VAT naliczony zawarty w kosztach inwestycji pn. "Budowa mechaniczno - biologicznej oczyszczalni ścieków dla Miasta", po zawarciu porozumienia z Zakładem Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej na odpłatne użytkowanie (dzierżawa) oczyszczalni.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl