ILPP1/443-383/14-4/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-383/14-4/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2014 r. (data wpływu 12 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 maja 2014 r. (data wpływu 26 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Remont połączony z modernizacją podłogi w sali sportowej we wsi"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Remont połączony z modernizacją podłogi w sali sportowej we wsi ". Wniosek uzupełniono w dniu 26 maja 2014 r. o podpis osoby upoważnionej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie, w ramach działalności statutowej, opracowało i złożyło wniosek o przyznanie pomocy na Małe Projekty w ramach PROW 2007-2013 działanie 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Tytuł złożonego wniosku: "Remont połączony z modernizacją podłogi w sali sportowej we wsi". Wniosek obejmuje remont i modernizację podłogi w sali sportowej we wsi. Celem operacji jest upowszechnienie kultury fizycznej i rekreacji, poprzez udostępnienie mieszkańcom, sali sportowej z wyremontowaną i zmodernizowaną podłogą. Realizacja projektu podniesie jakość życia społeczności lokalnej, poprzez umożliwienie masowej aktywności ruchowej mieszkańców, w odpowiednio do tego typu aktywności przygotowanym obiekcie sportowym. W załączniku rzeczowo-finansowym do wniosku zostały uwzględnione faktyczne koszty operacji jakie poniesie Stowarzyszenie wraz z podatkiem od towarów i usług VAT jako koszt kwalifikowany operacji.

W połowie maja 2014 r. zostanie podpisana umowa z Urzędem Marszałkowskim Województwa na realizację i finansowanie powyższej operacji (Stowarzyszenie otrzymało wezwanie do podpisania umowy). Już w chwili obecnej Urząd Marszałkowski sygnalizuje, że w momencie składania wniosku o płatność, będzie wymagał pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją zadań wynikających ze złożonego wniosku pt. "Remont połączony z modernizacją podłogi w sali sportowej we wsi".

Stowarzyszenie nie jest podmiotem działającym dla osiągnięcia zysku, nie prowadzi działalności gospodarczej. Jego celem zgodnie ze statutem jest działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju miejscowości z uwzględnieniem należytej ochrony oraz promocji środowiska naturalnego, krajobrazu i zasobów historyczno-kulturowych.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Wykonane, w ramach projektu zadanie, realizowane będzie ze środków unijnych w ramach działania 314 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013, operacja Małe Projekty, i nie będzie podlegało opodatkowaniu, nie będzie generowało przychodu. Zakupy towarów i usług nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji opisanego wyżej projektu pt. "Remont połączony z modernizacją podłogi w sali sportowej we wsi".

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji opisanego wyżej projektu pt. "Remont połączony z modernizacją podłogi w sali sportowej we wsi " w jakiejkolwiek formie, ponieważ dokonywane zakupy towarów i usług nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 cyt. ustawy).

Na mocy art. 34 ww. ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznacza się, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca (Stowarzyszenie), w ramach działalności statutowej, opracowało i złożyło wniosek o przyznanie pomocy na Małe Projekty w ramach PROW 2007-2013 działanie 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju pn.: "Remont połączony z modernizacją podłogi w sali sportowej we wsi". Wniosek obejmuje remont i modernizację podłogi w sali sportowej we wsi. Celem operacji jest upowszechnienie kultury fizycznej i rekreacji, poprzez udostępnienie mieszkańcom, sali sportowej z wyremontowaną i zmodernizowaną podłogą. Realizacja projektu podniesie jakość życia społeczności lokalnej, poprzez umożliwienie masowej aktywności ruchowej mieszkańców, w odpowiednio do tego typu aktywności przygotowanym obiekcie sportowym. W załączniku rzeczowo-finansowym do wniosku zostały uwzględnione faktyczne koszty operacji jakie poniesie Stowarzyszenie wraz z podatkiem od towarów i usług VAT jako koszt kwalifikowany operacji. W połowie maja 2014 r. zostanie podpisana umowa z Urzędem Marszałkowskim Województwa na realizację i finansowanie powyższej operacji (Stowarzyszenie otrzymało wezwanie do podpisania umowy). Już w chwili obecnej Urząd Marszałkowski sygnalizuje, że w momencie składania wniosku o płatność, będzie wymagał pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją zadań wynikających ze złożonego wniosku pt. "Remont połączony z modernizacją podłogi w sali sportowej we wsi". Stowarzyszenie nie jest podmiotem działającym dla osiągnięcia zysku, nie prowadzi działalności gospodarczej. Jego celem zgodnie ze statutem jest działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju miejscowości z uwzględnieniem należytej ochrony oraz promocji środowiska naturalnego, krajobrazu i zasobów historyczno-kulturowych. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Wykonane, w ramach projektu zadanie, realizowane będzie ze środków unijnych w ramach działania 314 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013, operacja Małe Projekty, i nie będzie podlegało opodatkowaniu, nie będzie generowało przychodu. Zakupy towarów i usług nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odzyskania podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn.: "Remont połączony z modernizacją podłogi w sali sportowej we wsi".

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 - obowiązującego od 1 stycznia 2014 r. - rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. , poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn.: "Remont połączony z modernizacją podłogi w sali sportowej we wsi ".

Informuje się ponadto, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Remont połączony z modernizacją podłogi w sali sportowej we wsi". Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Montaż oświetlenia zewnętrznego typu solarnego we wsi" został załatwiony w dniu 25 lipca 2014 r. interpretacją nr ILPP1/443-383/14-3/AI.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl