ILPP1/443-365/09-5/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-365/09-5/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2009 r. (data wpływu 24 marca 2009 r.) uzupełnionym pismami: z dnia 10 maja 2009 r. (data wpływu 12 maja 2009 r.) oraz z dnia 8 czerwca 2009 r. (data wpływu 9 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektów szkoleniowych dofinansowanych ze środków unijnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektów szkoleniowych dofinansowanych ze środków unijnych. Powyższy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 10 maja 2009 r. oraz z dnia 8 czerwca 2009 r. o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest płatnikiem czynnym podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie badań, doradztwa gospodarczego i szkoleń. Usługi badawcze i doradcze opodatkowane są stawką 22%. Natomiast usługi szkoleniowe zwolnione są od podatku VAT (podstawa do zwolnienia od podatku od towarów i usług: PKWiU 80.42 art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zainteresowana będzie realizowała projekty szkoleniowe i doradcze dofinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Za kwotę otrzymanej dotacji w ramach projektu zostanie zakupiony sprzęt i wyposażenie, a także materiały promocyjne, biurowe, etc.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowana wskazała, iż otrzymała dotychczas dofinansowanie jednego projektu badawczego. Jest to projekt badawczy pt. "Badania...". Realizacja niniejszego projektu już się rozpoczęła. Ponadto, Wnioskodawczyni złożyła wnioski o dofinansowanie dla projektów badawczych, doradczych i szkoleniowych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, okres programowania 2007-2013. Na dzień dzisiejszy trudno jest oszacować, ile ze złożonych wniosków przejdzie pozytywnie ocenę formalną oraz merytoryczną w oceniających je Instytucjach Pośredniczących oraz w konsekwencji ile z nich otrzyma dofinansowanie i będzie mogło być realizowanych przez Wnioskodawczynię.

Projekty badawcze polegają na:

* przeprowadzeniu badań,

* opracowaniu i publikacji raportu z badań,

* oraz na zorganizowaniu konferencji, na których wszystkim zaproszonym uczestnikom zostaną zaprezentowane rezultaty badań oraz przekazane nieodpłatnie publikacje raportu.

Koszty:

* badań,

* stworzenia i publikacji raportu,

* a także zorganizowania konferencji pokryte zostaną z budżetu projektu (zostaną sfinansowane ze środków unijnych).

Projekty szkoleniowe polegają na:

* zorganizowaniu

* i przeprowadzeniu cyklu szkoleń dla pracowników firm w wybranych obszarach tematycznych.

Koszty zorganizowania i przeprowadzenia szkoleń (łącznie z wynagrodzeniem trenerów) zostaną pokryte z budżetu projektu (zostaną sfinansowane ze środków unijnych).

Wyjątek stanowi część finansowa, związana z wnoszeniem wkładu pieniężnego przez firmy na szkolenia uczestników (swoich pracowników). Koszt ten stanowi wkład własny Zainteresowanej do realizacji projektu i nie podlega dofinansowaniu unijnemu.

Dokonywane zakupy towarów i usług będą mieć związek jedynie z realizacją projektu w ramach umowy o dofinansowanie. Nie będą związane bezpośrednio z pozostałą prowadzoną działalnością gospodarczą. Realizując projekty szkoleniowe Wnioskodawczyni nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych, innymi słowy nie będzie sprzedawać produktów otrzymanych w wyniku realizacji projektu, nie będzie więc uzyskiwać z tego tytułu przychodu. Wkład pieniężny związany z udziałem w szkoleniu uczestników szkolenia w wysokości określanej przez Instytucje Pośredniczące w dokumentacji konkursowej projektów, będzie stanowił wkład własny Wnioskodawczyni i nie będzie objęty dofinansowaniem. Wyżej wymienione opłaty, nie objęte dofinansowaniem z Europejskiego Funduszu Społecznego, będą podlegały opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonywanych z dotacji rozwojowej przeznaczonych na projekty szkoleniowe, czy też podatek ten jest kosztem kwalifikowanym.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Realizując projekty dofinansowane z EFS, Wnioskodawczyni nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych, innymi słowy nie wystąpi sprzedaż produktów otrzymanych w wyniku realizacji inwestycji. W związku z tym Zainteresowana nie będzie uzyskiwała z tego tytułu przychodów, więc nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w ramach zadania. Podatek VAT będzie więc kosztem kwalifikowanym w projektach szkoleniowych i doradczych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

1.

z tytułu nabycia towarów i usług,

2.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

3.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada, wyłącza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku, bądź niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) #8722; art. 7 ust. 1 ustawy. Przez świadczenie usług, o którym mowa w tym przepisie, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów #8722; art. 8 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cyt. przepis wskazuje, że podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług obejmuje tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służące pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność gospodarczą i świadczy usługi badawcze oraz doradcze (opodatkowane 22% stawką), a także usługi szkoleniowe (zwolnione od podatku VAT). Zainteresowana będzie realizować projekty szkoleniowe finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki jak i wkładu pieniężnego uczestników szkolenia. Otrzymaną dotację zamierza przeznaczyć na zakup m.in. sprzętu i wyposażenia, a także materiałów promocyjnych i biurowych. Koszty zorganizowania i przeprowadzenia szkoleń zostaną pokryte z budżetu projektu (środki unijne). Wyjątek stanowi część finansowa, związana z wnoszeniem wkładu pieniężnego przez firmy na szkolenia swoich pracowników. Koszt ten stanowić bowiem będzie wkład własny Zainteresowanej, który nie będzie podlegał dofinansowaniu unijnemu i jest opodatkowany. Dokonywane zakupy będą mieć związek jedynie z realizacją projektów w ramach umowy o dofinansowanie. Nie będą związane bezpośrednio z pozostałą prowadzoną działalnością gospodarczą.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że pozyskana dotacja nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektów szkoleniowych Zainteresowana nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych kosztów.

Zatem otrzymana przez Wnioskodawczynię dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność nie wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Natomiast wkłady własne firm na szkolenie pracowników są związane z konkretnym konsumentem w celu realizacji konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym, są bezpośrednio związane ze świadczeniem usług szkoleniowych. Tym samym, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, otrzymany wkład własny stanowi obrót, podlegający opodatkowaniu według właściwej dla usług stawki. Istotnym jest, iż gdyby Zainteresowana nie otrzymała przedmiotowych wpłat od uczestników szkolenia, to ona opłacałaby w tej części koszty szkolenia. Tak więc, wkłady własne uznaje się za wynagrodzenie za świadczone usługi szkoleniowe.

Podsumowując, stwierdza się, iż dotacja rozwojowa otrzymana z Europejskiego Funduszu Społecznego będąca zwrotem poniesionych kosztów nie będzie stanowić czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy. W związku z tym Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektów w tej części.

Natomiast, wpłaty uczestników szkolenia, które z uwagi na swój charakter stanowią obrót z tytułu wykonywanych przez Wnioskodawczynię usług zalicza się do czynności podlegających opodatkowaniu, wymienionych w art. 5 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednakże Wnioskodawczyni wskazała, iż usługi szkoleniowe, które świadczy korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, bowiem mieszczą się w grupowaniu PKWiU pod symbolem 80.42. Zatem jeżeli świadczone przez Zainteresowaną w ramach ww. projektów usługi sklasyfikowane będą w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem ex 80 "usługi w zakresie edukacji", to objęte będą zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, w związku z poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy. W takiej sytuacji Wnioskodawczyni nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektów szkoleniowych.

Reasumując, otrzymane przez Wnioskodawczynię dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego nie będzie stanowiło obrotu podlegającego opodatkowaniu i Zainteresowanej nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, związanych z realizacją projektów szkoleniowych w tej części. Natomiast w pozostałej części, za którą Wnioskodawczyni otrzymuje od firm zgłaszających pracowników wkład pieniężny, który podlega opodatkowaniu, nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem że usługi świadczone w ramach tych projektów będą stanowiły usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU pod symbolem ex 80 w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy.

Należy jednakże wskazać, że jeżeli wpłaty wnoszone przez uczestników stanowią wynagrodzenie za czynności niemieszczące się w ramach usług edukacyjnych, a zatem są opodatkowane podatkiem VAT, to Wnioskodawczyni przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu w tej części.

Ponadto zaznacza się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Nadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektów szkoleniowych dofinansowanych ze środków unijnych. Natomiast w części dotyczącej zdarzenia przyszłego i stanu faktycznego w podatku od towarów i usług zostały wydane w dniu 19 czerwca 2009 r. postanowienia bez rozpatrzenia w zakresie:

1.

prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektów doradczych finansowanych ze środków unijnych, nr ILPP1/443-365/09-6/AW,

2.

prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu badawczego pn. "Badania..." finansowanego ze środków unijnych, nr ILPP1/443-365/09-7/AW.

W kwestii dotyczącej stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2009 r., nr ILPB1/415-374/09-5/AMN.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl