ILPP1/443-364/13-4/HW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-364/13-4/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, reprezentowanej przez pełnomocnika radcę prawnego, przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2013 r. (data wpływu 29 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków bieżących związanych ze świadczeniem usługi podstawowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków bieżących związanych ze świadczeniem usługi podstawowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Na terenie Gminy istnieją tzw. tereny nieskanalizowane, do których nie sięga klasyczna sieć kanalizacji sanitarnej. Są to w szczególności miejscowości takie jak: A i B, usytuowane w znacznej odległości od terenów mających dostęp do klasycznej kanalizacji sanitarnej, opartej o system połączonych rurociągów podziemnych. W takich przypadkach, z uwagi na bardzo wysokie koszty oraz trudności natury technicznej, organizacyjnej i prawnej, niezwykle utrudnione byłoby doprowadzanie klasycznej sieci kanalizacji sanitarnej do tych terenów.

W świetle powyższych uwarunkowań, chcąc jednak zapewnić wszystkim mieszkańcom Gminy odpowiednie standardy sanitarne, Wnioskodawca w roku 2012 rozpoczął inwestycję w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków (dalej: POŚ). Ponoszone przez Gminę wydatki na budowę POŚ są dokumentowane przez dostawcóww.ykonawców fakturami VAT z wykazaną kwotą podatku należnego. Gmina planuje, iż wraz z zakończeniem inwestycji w roku 2014. Gmina zawrze z mieszkańcami umowy na świadczenie na ich rzecz odpłatnej usługi w zakresie oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ.

W celu świadczenia kompleksowej usługi oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ. Gmina w pierwszej fazie jest odpowiedzialna za nabycie i zamontowanie urządzenia na nieruchomości danego mieszkańca. Zamontowane urządzenie jest udostępnione konkretnym mieszkańcom.

Dotychczas w związku z ubieganiem się o dofinansowanie na realizację przedsięwzięcia, Gmina zawarła z mieszkańcami umowy, w świetle których mieszkańcy zobowiązali się użyczyć Gminie część działki na której będzie posadowiona dana POŚ. Jednocześnie Gmina zobowiązała się w przedmiotowych umowach do wybudowania POŚ na części działki, będącej przedmiotem użyczenia.

Ponadto, zgodnie z umowami:

* po wybudowaniu oczyszczalni Gmina przekaże ją mieszkańcowi do użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,

* przekazanie oczyszczalni nastąpi w formie protokołu zdawczo - odbiorczego,

* mieszkaniec zobowiązuje się do prawidłowego użytkowania oczyszczalni przez okres co najmniej 5 lat od daty otrzymania dofinansowania przez Gminę,

* w ramach użytkowania powyższej oczyszczalni mieszkaniec zobowiązany będzie do ponoszenia wszelkich kosztów z tym związanych i zapewnienia prawidłowego, nieprzerwanego funkcjonowania użytkowanej oczyszczalni,

* w razie nie spełnienia powyższych obowiązków bądź też zakwestionowania realizacji umowy przez jednostkę przyznającą środki i konieczności zwrotu przyznanych środków mieszkaniec zobowiązany jest do zwrotu pełnej kwoty wraz z odsetkami i wszelkimi kosztami.

Natomiast w drugiej fazie, aczkolwiek co do zasady jeszcze przed uruchomieniem danej POŚ, Gmina, zawrze z właścicielami nieruchomości dodatkowe umowy na świadczenie usług w zakresie oczyszczania ścieków właśnie przy pomocy udostępnionych im POŚ (bądź też ewentualnie ureguluje tą kwestię w drodze aneksowania dotychczas zawartych umów o użyczenie gruntu).

Konsekwentnie, w trakcie trwania tych umów, Gmina będzie odpowiedzialna za świadczenie odpłatnej obsługi udostępnionych mieszkańcom POŚ. Obsługa ta polegać będzie głównie na świadczeniu okresowego wywozu powstałych w zbiornikach osadów (nieczystości), nalotów oraz wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji chemicznych w celu unieszkodliwiania ścieków. Elementem tej usługi będzie oczywiście też samo korzystanie/użytkowanie z POŚ przez mieszkańców. Usługi te będą odpłatne, tj. Gmina będzie pobierać od mieszkańców z tego tytułu wynagrodzenie. Świadczenie powyższych usług za wynagrodzeniem będzie dokumentowane przez Gminę fakturami VAT. Gmina będzie wykazywać powyższe faktury w rejestrach i deklaracjach VAT oraz rozliczać z tego tytułu VAT należny.

W ten sposób Gmina objęłaby czynności, które mieszkańcy zobowiązani byliby nabywać/wykonywać we własnym zakresie. Gmina ponosić będzie w związku z powyższym wydatki bieżące związane ze świadczeniem usług obsługi POŚ, które będą dokumentowane wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazaną stawką podatku należnego, np. będą to wydatki na zakup substancji unieszkodliwiania ścieków wprowadzanych do POŚ.

Wsparcie administracyjne z zakresie świadczenie powyższych usług (techniczna obsługa POŚ) Gmina zamierza powierzyć gminnemu zakładowi budżetowemu, tj. Zakładowi Gospodarki (dalej: X). Gmina będzie otrzymywała od X faktury VAT z tytułu świadczenia usług administrowania POŚ.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczania VAT naliczonego od wydatków bieżących związanych ze świadczeniem usługi podstawowej, w tym związanych z nabyciem od X usług administrowania POŚ.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina będzie miała prawo do odliczania VAT naliczonego od wydatków bieżących związanych ze świadczeniem usługi podstawowej, w tym związanych z nabyciem od X usług administrowania POŚ.

UZASADNIENIE

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustawy o VAT: "W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124."

Z treści tej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

* zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz

* pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Zdaniem Gminy, po oddaniu POŚ do użytkowania, powinno przysługiwać Jej również prawo do odliczenia VAT naliczonego z otrzymywanych od X faktur za usługi administrowania oraz pozostałych faktur dokumentujących wydatki bieżące związane ze świadczeniem usługi podstawowej. Nabycie tych towarów i usług, w ocenie Gminy, będzie bowiem ściśle i bezpośrednio związane ze świadczeniem przez Nią usług obsługi POŚ na rzecz odbiorców (podlegających opodatkowaniu VAT).

Jak zostało to bowiem wskazane w powyższym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowy cywilnoprawne z mieszkańcami, na świadczenie odpłatnej usługi w zakresie bieżącej obsługi POŚ. W związku ze świadczeniem przedmiotowych usług za wynagrodzeniem Gmina będzie wystawiać na rzecz mieszkańców - odbiorców jej świadczeń, faktury VAT, bowiem usługi wykonywane przez Gminę, w Jej opinii, podlegają opodatkowaniu VAT.

Gmina zaznaczyła, iż charakter usług świadczonych przez X powoduje, że będą one wykorzystywane przez Gminę tylko i wyłącznie w celu świadczenia ww. usług oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ. Gdyby nie ta właśnie działalność Gminy, nie byłoby potrzeby zawierania z X umowy na świadczenie usług administrowania. W konsekwencji, przesłanka przywołanego art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będzie, zdaniem Gminy, spełniona.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 marca 2012 r., sygn. ILPP1/443-1556/11-4/NS, w której organ podatkowy stwierdził, iż: "Z uwagi na związek poniesionych wydatków na usługi administrowania infrastrukturą kanalizacyjną z czynnościami opodatkowanymi, które Gmina wykonywać będzie na podstawie umów cywilnoprawnych, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie."

Identyczne stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 15 stycznia 2013 r., sygn. IPTPPl/443-886/12-5/MW.

Dodatkowo, w opinii Gminy w przedmiotowej sytuacji nie znajdzie zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT w zw. z art. 6 ust. 2 ustawy o VAT. W tym miejscu Gmina wskazała, iż na gruncie prawa cywilnego mogą istnieć pewne wątpliwości co do skuteczności zawieranych porozumień lub umów pomiędzy jednostką samorządu terytorialnego, jaką jest Gmina, a utworzonym przez Nią zakładem budżetowym. Wskazuje się przy tym, że zakład budżetowy nie posiada odrębnej od Gminy zdolności prawnej. Niemniej jednak podmiot ten funkcjonuje niezależnie od Gminy.

W opinii Gminy, przepisy ustawy o VAT skupiające się zasadniczo na ekonomicznych skutkach czynności i zdarzeń prawnych i z nich wywodzące obowiązek podatkowy (lub brak takiego obowiązku) są w dużej mierze autonomiczne w stosunku do systemu prawa cywilnego. W związku z powyższym decydujący powinien być nie prawny (na gruncie prawa cywilnego), lecz ekonomiczny aspekt transakcji. Tym samym, niezależnie od przedstawionych powyżej wątpliwości, w przypadku faktycznego zawarcia porozumienia pomiędzy Gminą a X i wykonywania na tej podstawie świadczeń, takie świadczenie powinno podlegać opodatkowaniu VAT.

Powyższe, zdaniem Gminy, znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, w tym NSA, który w wyroku z 5 listopada 2010 r. (I FSK 1913/09) wskazał, iż: "pojęcie dostawy towarów, jak i świadczenia usług zostało w znacznej mierze oderwane od ważności i skuteczności tych czynności na gruncie prawa cywilnego. (...). Istota przepisu art. 6 pkt 2 u.p.t.u. sprowadza się zatem do tego, że wyłącza on z opodatkowania czynności, które są uznawane za nielegalne w obrocie prawnym, i to jeszcze tylko wówczas gdy czynności te nie mają wpływu na konkurencyjność. Wyłączenie to ma zatem bardzo ograniczone znaczenie, gdyż pozostaje ono w konfrontacji z jedną z podstawowych zasad systemu VAT jaką jest powszechność tego podatku, wyrażająca się tym, że przedmiotem opodatkowania tym podatkiem objęte są wszelkie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem".

Ponadto Gmina zauważyła, iż w wydawanych interpretacjach indywidualnych powszechnie uznaje się, iż gminne zakłady budżetowe posiadają status odrębnego od gminy podatnika podatku VAT. Przykładowo w piśmie z dnia 6 maja 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy (IBPP4/443-344/09/AZ) wskazał, iż: "gminne jednostki organizacyjne, działające w formie np. zakładów budżetowych, jednostek budżetowych i gospodarstw pomocniczych, są podatnikami podatku od towarów i usług, o ile spełniają pozostałe warunki wskazane w art. 15 ustawy i w związku z tym powinny dla celów rozliczeń z tytułu podatku VAT rejestrować się jako odrębne podmioty tego podatku osiadające odrębne oznaczenie (numery) NIP."

Jeśli zatem zakład budżetowy posiada przymiot podatnika VAT zobowiązanego do dokonywania rozliczeń z tytułu tego podatku w przypadku sprzedaży na rzecz osób trzecich, to tym samym, w opinii Gminy, opodatkowaniu VAT powinno podlegać świadczenie wykonywane na podstawie podpisanego porozumienia zawartego pomiędzy Gminą a X. Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 10 grudnia 2004 r. (I SA/Bk 340/04): "uznając gminę, jednostkę budżetową gminy (np. urząd gminy,), gminny zakład budżetowy lub gospodarstwa pomocnicze za podmioty, na których niezależnie ciążyć może obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług, konsekwentnie należy także uznać ich niezależność w roli nabywcy towaru lub usług."

Identyczne stanowisko, zdaniem Wnioskodawcy, zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej Poznaniu z dnia 9 grudnia 2011 r., sygn. ILPP2/443-1328/I l-2/MN.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy ma Ona prawo również do odliczenia VAT z faktur otrzymanych od X za świadczenie usług administrowania POŚ oraz z pozostałych faktur dokumentujących wydatki bieżące związane ze świadczeniem usług obsługi POŚ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, iż formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak np. w oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Na terenie Gminy istnieją tzw. tereny nieskanalizowane, do których nie sięga klasyczna sieć kanalizacji sanitarnej. Są to w szczególności miejscowości usytuowane w znacznej odległości od terenów mających dostęp do klasycznej kanalizacji sanitarnej, opartej o system połączonych rurociągów podziemnych. W takich przypadkach, z uwagi na bardzo wysokie koszty oraz trudności natury technicznej, organizacyjnej i prawnej, niezwykle utrudnione byłoby doprowadzanie klasycznej sieci kanalizacji sanitarnej do tych terenów. W świetle powyższych uwarunkowań, chcąc jednak zapewnić wszystkim mieszkańcom Gminy odpowiednie standardy sanitarne, Wnioskodawca w roku 2012 rozpoczął inwestycję w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków (dalej: POŚ). Ponoszone przez Gminę wydatki na budowę POŚ są dokumentowane przez dostawcóww.ykonawców fakturami VAT z wykazaną kwotą podatku należnego. Gmina planuje, iż wraz z zakończeniem inwestycji w roku 2014, Gmina zawrze z mieszkańcami umowy na świadczenie na ich rzecz odpłatnej usługi w zakresie oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ.

W celu świadczenia kompleksowej usługi oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ, Gmina w pierwszej fazie jest odpowiedzialna za nabycie i zamontowanie urządzenia na nieruchomości danego mieszkańca. Zamontowane urządzenie jest udostępnione konkretnym mieszkańcom.

Dotychczas w związku z ubieganiem się o dofinansowanie na realizację przedsięwzięcia, Gmina zawarła z mieszkańcami umowy, w świetle których mieszkańcy zobowiązali się użyczyć Gminie część działki, na której będzie posadowiona dana POŚ. Jednocześnie Gmina zobowiązała się, w przedmiotowych umowach, do wybudowania POŚ na części działki, będącej przedmiotem użyczenia.

Ponadto, zgodnie z umowami:

* po wybudowaniu oczyszczalni Gmina przekaże ją mieszkańcowi do użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,

* przekazanie oczyszczalni nastąpi w formie protokołu zdawczo - odbiorczego,

* mieszkaniec zobowiązuje się do prawidłowego użytkowania oczyszczalni przez okres co najmniej 5 lat od daty otrzymania dofinansowania przez Gminę,

* w ramach użytkowania powyższej oczyszczalni mieszkaniec zobowiązany będzie do ponoszenia wszelkich kosztów z tym związanych i zapewnienia prawidłowego, nieprzerwanego funkcjonowania użytkowanej oczyszczalni,

* w razie nie spełnienia powyższych obowiązków bądź też zakwestionowania realizacji umowy przez jednostkę przyznającą środki i konieczności zwrotu przyznanych środków, mieszkaniec zobowiązany jest do zwrotu pełnej kwoty wraz z odsetkami i wszelkimi kosztami.

Natomiast w drugiej fazie, aczkolwiek co do zasady jeszcze przed uruchomieniem danej POŚ, Gmina, zawrze z właścicielami nieruchomości dodatkowe umowy na świadczenie usług w zakresie oczyszczania ścieków właśnie przy pomocy udostępnionych im POŚ (bądź też ewentualnie ureguluje tą kwestię w drodze aneksowania dotychczas zawartych umów o użyczenie gruntu).

W trakcie trwania tych umów, Gmina będzie odpowiedzialna za świadczenie odpłatnej obsługi udostępnionych mieszkańcom POŚ. Obsługa ta polegać będzie głównie na świadczeniu okresowego wywozu powstałych w zbiornikach osadów (nieczystości), nalotów oraz wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji chemicznych w celu unieszkodliwiania ścieków. Elementem tej usługi będzie oczywiście też samo korzystanie/użytkowanie z POŚ przez mieszkańców. Usługi te będą odpłatne, tj. Gmina będzie pobierać od mieszkańców z tego tytułu wynagrodzenie. Świadczenie powyższych usług za wynagrodzeniem będzie dokumentowane przez Gminę fakturami VAT. Gmina będzie wykazywać powyższe faktury w rejestrach i deklaracjach VAT oraz rozliczać z tego tytułu VAT należny.

Jak wskazano w interpretacji indywidualnej z dnia 19 lipca 2013 r. nr ILPP1/443-364/13-2/HW przedmiotowe usługi bieżącej obsługi POŚ świadczone przez Gminę polegające na świadczeniu okresowego wywozu powstałych w zbiornikach osadów i wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwiania ścieków, świadczone przez Gminę będą stanowić czynności opodatkowane VAT, niekorzystające ze zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Wskazać należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy są spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, a wydatki bieżące ponoszone przez Zainteresowanego związane ze świadczeniem usługi podstawowej - bieżącej obsługi POŚ polegającej na świadczeniu okresowego wywozu powstałych w zbiornikach osadów i wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwiania ścieków, w tym związanych z nabyciem od X usług administrowania POŚ, będą miały związek z wykonywanymi przez Niego czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zatem, z uwagi na związek wydatków bieżących, ponoszonych w wyniku świadczenia usługi podstawowej, z czynnościami opodatkowanymi, które Gmina wykonywać będzie na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie.

Reasumując, biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, iż Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków bieżących związanych ze świadczeniem usługi podstawowej, w tym związanych z nabyciem od X usług administrowania przydomowej oczyszczalni ścieków (POŚ), w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia od wydatków bieżących związanych ze świadczeniem bieżącej obsługi POŚ.

Wniosek w części dotyczącej opodatkowania usług polegających na świadczeniu okresowego wywozu osadów powstałych w przydomowych oczyszczalniach ścieków i wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwienia ścieków został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 19 lipca 2013 r. nr ILPP1/443-364/13-2/HW.

Natomiast w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z wydatkami na budowę POŚ w interpretacji indywidualnej z dnia 19 lipca 2013 r. nr ILPP1/443-364/13-3/HW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl