ILPP1/443-364/13-3/HW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-364/13-3/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, reprezentowanej przez pełnomocnika radcę prawnego, przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2013 r. (data wpływu 29 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków na budowę POŚ - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków na budowę POŚ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina X jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Na terenie Gminy istnieją tzw. tereny nieskanalizowane, do których nie sięga klasyczna sieć kanalizacji sanitarnej. Są to w szczególności miejscowości takie jak: A i B, usytuowane w znacznej odległości od terenów mających dostęp do klasycznej kanalizacji sanitarnej, opartej o system połączonych rurociągów podziemnych. W takich przypadkach, z uwagi na bardzo wysokie koszty oraz trudności natury technicznej, organizacyjnej i prawnej, niezwykle utrudnione byłoby doprowadzanie klasycznej sieci kanalizacji sanitarnej do tych terenów.

W świetle powyższych uwarunkowań, chcąc jednak zapewnić wszystkim mieszkańcom Gminy odpowiednie standardy sanitarne, Wnioskodawca w roku 2012 rozpoczął inwestycję w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków (dalej: POŚ). Ponoszone przez Gminę wydatki na budowę POŚ są dokumentowane przez dostawcóww.ykonawców fakturami VAT z wykazaną kwotą podatku należnego. Gmina planuje, iż wraz z zakończeniem inwestycji w roku 2014. Gmina zawrze z mieszkańcami umowy na świadczenie na ich rzecz odpłatnej usługi w zakresie oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ.

W celu świadczenia kompleksowej usługi oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ, Gmina w pierwszej fazie jest odpowiedzialna za nabycie i zamontowanie urządzenia na nieruchomości danego mieszkańca. Zamontowane urządzenie jest udostępnione konkretnym mieszkańcom.

Dotychczas w związku z ubieganiem się o dofinansowanie na realizację przedsięwzięcia, Gmina zawarła z mieszkańcami umowy, w świetle których mieszkańcy zobowiązali się użyczyć Gminie część działki, na której będzie posadowiona dana POŚ. Jednocześnie Gmina zobowiązała się w przedmiotowych umowach do wybudowania POŚ na części działki, będącej przedmiotem użyczenia.

Ponadto, zgodnie z umowami:

* po wybudowaniu oczyszczalni Gmina przekaże ją mieszkańcowi do użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,

* przekazanie oczyszczalni nastąpi w formie protokołu zdawczo - odbiorczego,

* mieszkaniec zobowiązuje się do prawidłowego użytkowania oczyszczalni przez okres co najmniej 5 lat od daty otrzymania dofinansowania przez Gminę,

* w ramach użytkowania powyższej oczyszczalni mieszkaniec zobowiązany będzie do ponoszenia wszelkich kosztów z tym związanych i zapewnienia prawidłowego, nieprzerwanego funkcjonowania użytkowanej oczyszczalni,

* w razie nie spełnienia powyższych obowiązków bądź też zakwestionowania realizacji umowy przez jednostkę przyznającą środki i konieczności zwrotu przyznanych środków mieszkaniec zobowiązany jest do zwrotu pełnej kwoty wraz z odsetkami i wszelkimi kosztami.

Natomiast w drugiej fazie, aczkolwiek co do zasady jeszcze przed uruchomieniem danej POŚ, Gmina, zawrze z właścicielami nieruchomości dodatkowe umowy na świadczenie usług w zakresie oczyszczania ścieków właśnie przy pomocy udostępnionych im POŚ (bądź też ewentualnie ureguluje tą kwestię w drodze aneksowania dotychczas zawartych umów o użyczenie gruntu).

Konsekwentnie, w trakcie trwania tych umów, Gmina będzie odpowiedzialna za świadczenie odpłatnej obsługi udostępnionych mieszkańcom POŚ. Obsługa ta polegać będzie głównie na świadczeniu okresowego wywozu powstałych w zbiornikach osadów (nieczystości), nalotów oraz wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji chemicznych w celu unieszkodliwiania ścieków. Elementem tej usługi będzie oczywiście też samo korzystanie/użytkowanie z POŚ przez mieszkańców. Usługi te będą odpłatne, tj. Gmina będzie pobierać od mieszkańców z tego tytułu wynagrodzenie. Świadczenie powyższych usług za wynagrodzeniem będzie dokumentowane przez Gminę fakturami VAT. Gmina będzie wykazywać powyższe faktury w rejestrach i deklaracjach VAT oraz rozliczać z tego tytułu VAT należny.

W ten sposób Gmina objęłaby czynności, które mieszkańcy zobowiązani byliby nabywać/wykonywać we własnym zakresie. Gmina ponosić będzie w związku z powyższym wydatki bieżące związane ze świadczeniem usług obsługi POŚ, które będą dokumentowane wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazaną stawką podatku należnego, np. będą to wydatki na zakup substancji unieszkodliwiania ścieków wprowadzanych do POŚ.

Wsparcie administracyjne w zakresie świadczenia powyższych usług (techniczna obsługa POŚ) Gmina zamierza powierzyć gminnemu zakładowi budżetowemu, tj. Zakładowi Gospodarki (...) (dalej: X). Gmina będzie otrzymywała od X faktury VAT z tytułu świadczenia usług administrowania POŚ.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego od wydatków na budowę POŚ.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków na budowę POŚ.

UZASADNIENIE

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustawy o VAT: "W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124".

Z treści tej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

* zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz

* pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Gmina wskazała, iż towary i usługi związane z budową POŚ są nabywane przez Gminę w jej imieniu i na jej rzecz. Na fakturach wystawianych przez dostawców jako nabywca wskazana jest Gmina. Towary i usługi nabywane w związku z budową POŚ są związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych, tj. świadczeniem przez Gminę usług bieżącej obsługi POŚ.

Jak zostało to bowiem wskazane w powyższym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowy cywilnoprawne z mieszkańcami, na świadczenie odpłatnej usługi w zakresie bieżącej obsługi POŚ. W związku ze świadczeniem przedmiotowych usług za wynagrodzeniem Gmina będzie wystawiać na rzecz mieszkańców - odbiorców jej świadczeń, faktury VAT, bowiem usługi wykonywane przez Gminę w jej opinii podlegają opodatkowaniu VAT.

W świetle powyższego, zdaniem Gminy, z uwagi na fakt, iż nabywane przez Gminę towary i usługi w związku z budową POŚ mają ścisły związek z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi, Gminie powinno przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach w tym zakresie.

Stanowisko Gminy, zgodnie z którym ma Ona prawo do odliczenia podatku naliczonego w opisanym przypadku, znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacjach indywidualnych Ministra Finansów wydanych przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 25 grudnia 2012 r., sygn. ITPP2/443-786b/12/AW, w której Dyrektor stwierdził, że: "Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że - o ile nie zajdą ograniczenia przewidziane w art. 88 ustawy - Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług dotyczących realizacji ww. inwestycji. Jak bowiem stwierdzono w interpretacji indywidualnej, czynności, które Gmina wykona na rzecz mieszkańców w ramach realizacji tego zadania, stanowić będą odpłatne świadczenie usług, zatem poniesione wydatki będę związane z czynnościami opodatkowanymi",

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 13 września 2010 r., sygn. IPPP1/443-746/10-2/ISz, w której Dyrektor wskazał, iż: "Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług związanych z inwestycją pod nazwą "Budowa oczyszczalni ścieków, kanalizacji oraz oczyszczalni przydomowych". Bowiem zasadnicze znaczenie dla dokonania odliczenia podatku VAT ma związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a w omawianej sytuacji mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie w całości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych",

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 25 maja 2010 r., sygn. ITPPl/443-224/I0/AJ, który uznał, że "prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony, bowiem poniesione wydatki maję bezpośredni związek z wykorzystaniem realizowanej inwestycji do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych. Tym samym, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. zadania inwestycyjnego w zakresie, o którym mowa w art. 86 ust. 1, tj. w zakresie, w jakim realizowana inwestycja będzie służyła czynnościom opodatkowanym, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT",

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 24 lutego 2010 r., sygn. IBPP4/443-335/10/AŚ, w której wskazano, iż: "w przedmiotowej sprawie spełnione zostały przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego albowiem Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi będą służyły do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych (uzyskiwanie obrotu opodatkowanego podatkiem VAT z tytułu umowy odpłatnego użytkowania). Tym samym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżeniu kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczanego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania inwestycyjnego pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, iż formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. "niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego". Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo - prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Natomiast jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminie określonym w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak np. w oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Na terenie Gminy istnieją tzw. tereny nieskanalizowane, do których nie sięga klasyczna sieć kanalizacji sanitarnej. Są to w szczególności miejscowości usytuowane w znacznej odległości od terenów mających dostęp do klasycznej kanalizacji sanitarnej, opartej o system połączonych rurociągów podziemnych. W takich przypadkach, z uwagi na bardzo wysokie koszty oraz trudności natury technicznej, organizacyjnej i prawnej, niezwykle utrudnione byłoby doprowadzanie klasycznej sieci kanalizacji sanitarnej do tych terenów. W świetle powyższych uwarunkowań, chcąc jednak zapewnić wszystkim mieszkańcom Gminy odpowiednie standardy sanitarne, Wnioskodawca w roku 2012 rozpoczął inwestycję w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków (dalej: POŚ). Ponoszone przez Gminę wydatki na budowę POŚ są dokumentowane przez dostawcóww.ykonawców fakturami VAT z wykazaną kwotą podatku należnego. Gmina planuje, iż wraz z zakończeniem inwestycji w roku 2014, zawrze z mieszkańcami umowy na świadczenie na ich rzecz odpłatnej usługi w zakresie oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ.

W celu świadczenia kompleksowej usługi oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ, Gmina w pierwszej fazie jest odpowiedzialna za nabycie i zamontowanie urządzenia na nieruchomości danego mieszkańca. Zamontowane urządzenie jest udostępnione konkretnym mieszkańcom.

Dotychczas w związku z ubieganiem się o dofinansowanie na realizację przedsięwzięcia, Gmina zawarła z mieszkańcami umowy, w świetle których mieszkańcy zobowiązali się użyczyć Gminie część działki, na której będzie posadowiona dana POŚ. Jednocześnie Gmina zobowiązała się w przedmiotowych umowach do wybudowania POŚ na części działki, będącej przedmiotem użyczenia.

Ponadto, zgodnie z umowami:

* po wybudowaniu oczyszczalni Gmina przekaże ją mieszkańcowi do użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,

* przekazanie oczyszczalni nastąpi w formie protokołu zdawczo - odbiorczego,

* mieszkaniec zobowiązuje się do prawidłowego użytkowania oczyszczalni przez okres co najmniej 5 lat od daty otrzymania dofinansowania przez Gminę,

* w ramach użytkowania powyższej oczyszczalni mieszkaniec zobowiązany będzie do ponoszenia wszelkich kosztów z tym związanych i zapewnienia prawidłowego, nieprzerwanego funkcjonowania użytkowanej oczyszczalni,

* w razie niespełnienia powyższych obowiązków bądź też zakwestionowania realizacji umowy przez jednostkę przyznającą środki i konieczności zwrotu przyznanych środków mieszkaniec zobowiązany jest do zwrotu pełnej kwoty wraz z odsetkami i wszelkimi kosztami.

Natomiast w drugiej fazie, aczkolwiek co do zasady jeszcze przed uruchomieniem danej POŚ, Gmina zawrze z właścicielami nieruchomości dodatkowe umowy na świadczenie usług w zakresie oczyszczania ścieków właśnie przy pomocy udostępnionych im POŚ (bądź też ewentualnie ureguluje tą kwestię w drodze aneksowania dotychczas zawartych umów o użyczenie gruntu).

W trakcie trwania tych umów, Gmina będzie odpowiedzialna za świadczenie odpłatnej obsługi udostępnionych mieszkańcom POŚ. Obsługa ta polegać będzie głównie na świadczeniu okresowego wywozu powstałych w zbiornikach osadów (nieczystości), nalotów oraz wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji chemicznych w celu unieszkodliwiania ścieków. Elementem tej usługi będzie oczywiście też samo korzystanie/użytkowanie z POŚ przez mieszkańców. Usługi te będą odpłatne, tj. Gmina będzie pobierać od mieszkańców z tego tytułu wynagrodzenie. Świadczenie powyższych usług za wynagrodzeniem będzie dokumentowane przez Gminę fakturami VAT. Gmina będzie wykazywać powyższe faktury w rejestrach i deklaracjach VAT oraz rozliczać z tego tytułu VAT należny.

Jak wskazano w interpretacji indywidualnej z dnia 19 lipca 2013 r. nr ILPP1/443-364/13-2/HW przedmiotowe usługi bieżącej obsługi POŚ świadczone przez Gminę polegające na świadczeniu okresowego wywozu powstałych w zbiornikach osadów i wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwiania ścieków, świadczone przez Gminę będą stanowić czynności opodatkowane VAT, niekorzystające ze zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Wskazać należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy są spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, a wydatki ponoszone przez Zainteresowanego na budowę POŚ będą miały związek z wykonywanymi przez Niego czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zatem, z uwagi na związek ponoszonych wydatków na budowę POŚ z czynnościami opodatkowanymi, które Gmina wykonywać będzie na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie.

Reasumując, biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, iż Gmina ma/będzie miała prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z budową przydomowej oczyszczalni ścieków (POŚ), w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku w związku z wydatkami na budowę POŚ.

Wniosek w zakresie opodatkowania usług polegających na świadczeniu okresowego wywozu osadów powstałych w przydomowych oczyszczalniach ścieków i wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwienia ścieków został załatwiony w interpretacji indywidualnej z dnia 19 lipca 2013 r. nr ILPP1/443-364/13-2/HW. Natomiast kwestia dotycząca prawa do odliczenia od wydatków bieżących związanych ze świadczeniem bieżącej obsługi POŚ została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 19 lipca 2013 r. nr ILPP1/443-364/13-4/HW.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl