ILPP1/443-364/09-5/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-364/09-5/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2009 r. (data wpływu 13 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu pn. "Infrastruktura (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu pn. "Infrastruktura (...)". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 maja 2009 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Realizacja projektu pn. "Infrastruktura (...)" - część dotycząca Wnioskodawcy, który obejmuje rozbudowę systemów informatycznych poprzez zakup: sprzętu komputerowego i elektronicznego, oprogramowania oraz adaptację pomieszczeń w celu stworzenia warunków dla utworzenia Regionalnego Systemu Informacji Przestrzennej (RSIP), zakup usług umożliwiających integrację całego środowiska pomiędzy serwerem wojewódzkim a powiatowym, aktualizację, rozbudowę i integrację baz danych.

Realizacja projektu obejmuje:

1.

Zarządzanie projektem.

2.

Przygotowanie dokumentacji projektowej.

3.

Prace modernizacyjno-adaptacyjne pomieszczeń.

4.

Zakup sprzętu teleinformatycznego wraz z oprogramowaniem.

5.

Zakup oprogramowania - Miejski Portal Geodezyjny.

6.

Zakup bazy metadanych.

7.

Zakup bazy numerycznej mapy zasadniczej.

8.

Aktualizację i integrację bazy ewidencji gruntów i budynków.

9.

Archiwizację baz danych.

10.

Zakup cyfrowej ortofotomapy.

Zrealizowane w ramach wdrożenia ww. projektu zakupy oraz inne zamówienia będą służyły do świadczenia usług przez Referat Geodezji, Kartografii i Katastru, a dochody uzyskane z tego tytułu nie będą obciążone podatkiem VAT.

W uzupełnieniu z dnia 11 maja 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że:

a.

jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług z tytułu umów cywilnoprawnych,

b.

jest miastem na prawach powiatu. Prezydent Miasta wykonuje zadania zlecone z zakresu geodezji i kartografii na podstawie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne,

c.

zakupione towary nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli osiągania obrotów z czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zakupione towary będą służyły do poprawy dostępności do informacji przestrzennej przez mieszkańców i urzędy,

d.

pozyskane środki będą pochodziły z funduszy poakcesyjnych - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Z na lata 2007-2013; Oś priorytetowa IV: Społeczeństwo informacyjne; Działanie IV.2: E-usługi publiczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przedstawionym powyżej projektem Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do zwrotu bądź odzyskania w jakikolwiek inny sposób przewidziany w ustawie o podatku VAT podatku naliczonego zapłaconego wykonawcom, którzy na podstawie zawartych umów wykonują prace mające na celu osiągnięcie rezultatów opisanych we wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do zwrotu podatku naliczonego ani też prawo do pomniejszenia o podatek naliczony podatku należnego wynikającego ze sprzedaży opodatkowanej, ale nie związanej z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zaznaczyć należy, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz są objęte zwolnieniem określonym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą między innymi zadania z zakresu geodezji, kartografii i katastru (art. 4 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "Infrastruktura (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Z na lata 2007-2013; Oś priorytetowa IV: Społeczeństwo informacyjne; Działanie IV.2: E-usługi publiczne.

Zrealizowane w ramach wdrożenia ww. projektu zakupy oraz inne zamówienia będą służyły do świadczenia usług przez Referat Geodezji, Kartografii i Katastru, a dochody uzyskane z tego tytułu nie będą obciążone podatkiem VAT.

Zainteresowany jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług z tytułu umów cywilnoprawnych. Jest miastem na prawach powiatu, Prezydent wykonuje zadania zlecone z zakresu geodezji i kartografii na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 z późn. zm.).

Zakupione towary nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli osiągania obrotów z czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zakupione towary będą służyły do poprawy dostępności do informacji przestrzennej przez mieszkańców i urzędy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie nie zostanie jednak spełniony wskazany wyżej warunek, ponieważ Wnioskodawca będzie realizował zadania własne, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu, nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Miastu na prawach powiatu nie będzie zatem przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W zakresie ww. projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 powołanego rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości zwrotu bądź odliczenia w jakikolwiek przewidziany ustawą o podatku od towarów i usług sposób naliczonego podatku VAT związanego z realizowaną inwestycją.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl