ILPP1/443-361/09-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-361/09-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 23 marca 2009 r.) uzupełnionym pismami z dnia 28 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 4 maja 2009 r.) oraz z dnia 28 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 8 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Rozbudowa (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Rozbudowa (...)". Powyższy wniosek uzupełniono pismami z dnia 28 kwietnia 2009 r. o doprecyzowanie zadanego pytania oraz o udzielone pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.) i innych ustaw oraz własnego statutu. Terenem działania jest obszar miasta L. i Powiatu P. Nadrzędnym celem jest zapobieganie powstawaniu i rozszerzaniu się pożarów, klęsk żywiołowych lub innego miejscowego zagrożenia oraz współdziałanie w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną, udział w akcjach ratowniczych mających na celu ochronę życia, zdrowia oraz mienia podczas walki z pożarami i innymi klęskami żywiołowymi, ratownictwa technicznego, ratownictwa chemicznego oraz pomocniczych czynności ratowniczych podczas działania Państwowej Straży Pożarnej lub innych służb ratowniczych.

Głównym przedmiotem działalności statutowej jest:

1.

organizowanie spośród członków pododdziałów ratowniczych,

2.

wykonywanie zadań wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej,

3.

przedstawianie administracji rządowej i organom samorządowym wyników i informacji w sprawach ochrony przeciwpożarowej,

4.

prowadzenie szkolenia przeciwpożarowego członków i organizowanie szkolenia ludności w zakresie ochrony przeciwpożarowej.

Mienie Wnioskodawcy powstaje ze składek członkowskich, dotacji, darowizn, dochodów z własnej działalności gospodarczej, dochodów z posiadanego majątku, środków pozyskanych przez instytucje ubezpieczeniowe i inne podmioty, ofiarności publicznej itp. Zainteresowany prowadzi działalność statutową i gospodarczą. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia przedmiotowego przeznaczając w całości dochód podatkowy na działalność statutową.

Poza działalnością statutową Wnioskodawca prowadzi od blisko 9 lat działalność gospodarczą związaną głównie z wynajmem pomieszczeń biurowych i części dachu remizy. Roczny obrót netto wynosi około 50.000 zł. Uzyskane środki finansowe są wykorzystywane w całości na działalność statutową OSP.

Oddział Wojewódzki Związku OSP RP w P. (OW ZOSP RP) w partnerstwie z Wnioskodawcą złożył do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) wniosek na projekt realizowany ze środków unijnych związany bezpośrednio z działalnością statutową, tj. zakup 5 ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych, w tym jeden dla Zainteresowanego, gdzie nabywcą będzie Ochotnicza Straż Pożarna, a płatnikiem OW ZOSP RP. Wydatek ten w ramach projektu będzie udokumentowany fakturą zawierającą podatek VAT. Wnioskodawca przedłożył OW ZOSP RP oświadczenie o niekwalifikowaności podatku VAT, czyli nie zaliczenia go do kosztów kwalifikowanych projektu, a zatem możliwego do odzyskania przez Zainteresowanego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT w związku z zakupem samochodu ratowniczo-gaśniczego, dofinansowywanego z funduszu na realizację projektu pn. "Rozbudowa (...)".

Zdaniem Wnioskodawcy, OSP od nabywanych towarów i usług związanych z działalnością statutową nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wobec czego Zainteresowany za prawidłowe uznaje zakwalifikowanie kosztu podatku VAT ostatecznie poniesionego w ramach projektu współfinansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w P., jako kwalifikowalnego (tj. jako niemożliwy do odzyskania w żaden sposób).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wobec powyższego OSP w żaden sposób nie będzie mogła odliczyć podatku VAT naliczonego, ponieważ związane z realizacją powyższych zadań nabyte towary i usługi nie będą służyły działalności gospodarczej, która obejmuje czynności polegające na wykorzystaniu towarów i usług do celów zarobkowych, tj. czynności opodatkowanych. Natomiast nabywane towary i usługi w kwocie brutto związane będą bezpośrednio z działalnością statutową zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, poz. 10 załącznika nr 4 do wymienionej ustawy. Podatek będzie stanowił koszt uzyskania przychodu bezpośrednio związany ze zwolnieniem od podatku dochodowego, a tym samym uznany za koszt statutowy. W związku z powyższym OSP nie posiada możliwości odzyskania kwoty podatku od towarów i usług. Jednocześnie Zainteresowany uznał, iż podatek VAT jest wydatkiem kwalifikującym się do objęcia wsparciem. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, co do zasady, OSP nie przysługuje prawo jego późniejszego zwrotu lub odliczenia od należnego podatku od towarów i usług. Przy realizacji ww. zadania koszty będą liczone w kwotach brutto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika (art. 86 ust. 2 pkt 1).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza więc możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 10 tego załącznika, wymieniono sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 91 "usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe)".

Z przedstawionego we wniosku stanu wynika, iż Oddział Wojewódzkiego Związku OSP RP w partnerstwie z Wnioskodawcą złożył do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek na projekt pn. "Rozbudowa (...)". Przedmiotowy projekt obejmuje zakup 5 ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych, w tym jednego dla Wnioskodawcy. Zakupiony w ramach projektu samochód ratowniczo-gaśniczy będzie związany bezpośrednio z działalnością statutową zwolnioną od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT (poz. 10 załącznika nr 4 do powołanej ustawy). Poza działalnością statutową Wnioskodawca prowadzi działalność związaną głównie z wynajmem pomieszczeń biurowych i części dachu remizy i z tego tytułu jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany wskazuje we wniosku, iż nabyte towary i usługi nie będą służyły działalności gospodarczej, która obejmuje czynności polegające na wykorzystaniu towarów i usług do celów zarobkowych, tj. czynności opodatkowanych.

Zatem, w oparciu o opisany stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki określonej w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, z uwagi na brak związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl