ILPP1/443-359/11-4/AW - Określenie stawki podatku VAT dla usług w zakresie komponowania i aranżowania utworów muzycznych, wykonania artystycznego oraz komponowania utworów muzycznych dla wybranych muzyków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-359/11-4/AW Określenie stawki podatku VAT dla usług w zakresie komponowania i aranżowania utworów muzycznych, wykonania artystycznego oraz komponowania utworów muzycznych dla wybranych muzyków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki cywilnej, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 1 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 maja 2011 r. (data wpływu 20 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług kulturalnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług kulturalnych. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 maja 2011 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego oraz pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Małżeństwo prowadzi działalność gospodarczą w formie Spółki cywilnej świadcząc usługi artystyczne. Mąż jest kompozytorem oraz dyrygentem, a Żona wokalistką. Spółka wystawia faktury z zastosowaniem zwolnienia od podatku VAT dotyczące usług artystycznych (do końca ubiegłego roku usługi zakwalifikowane były pod nr PKWiU 92.31).

Usługi artystyczne świadczone przez Spółkę polegają na:

* komponowaniu i aranżowaniu utworów muzycznych,

* artystycznym wykonaniu - dyrygent, muzyk,

* występie orkiestry (na poszczególne imprezy artystyczne Wnioskodawca zatrudnia muzyków i wypłaca im honorarium na podstawie umowy o dzieło /występ artystyczny),

* komponowaniu utworów muzycznych dla wybranych muzyków, którzy wykonują utwory Męża, pod jego kierownictwem i nadzorem muzycznym,

* indywidualnych artystycznych wykonaniach wokalnych,

* artystycznych wykonaniach wokalnych wraz z zatrudnionym zespołem muzycznym.

W uzupełnieniu z dnia 19 maja 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

wspólnicy Spółki cywilnej są: indywidualnymi twórcami (Mąż) i artystami wykonawcami (Mąż i Żona) w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych,

2.

Spółka świadczy poniżej wymienione usługi, które są wynagradzane w następujący sposób:

* komponowanie i aranżowanie utworów muzycznych - honorarium;

* artystyczne wykonanie dyrygenta i muzyka - honorarium;

* występ orkiestry - honorarium, które składa się z własnej twórczości aranżacyjnej oraz występu artystycznego muzyków wykonawców;

* komponowanie utworów muzycznych dla wybranych artystów, którzy wykonują utwory Męża pod jego kierownictwem i nadzorem muzycznym - honorarium;

* indywidualne artystyczne wykonania wokalne - honorarium;

* artystyczne wykonania wokalne wraz z zespołem - honorarium.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi świadczone przez Małżeństwo prowadzące działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotom prawa autorskiego jest utwór, tj. każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Co do zasady, prawo autorskie przysługuje twórcy (art. 8 ww. ustawy), natomiast współtwórcom przysługuje prawo autorskie wspólnie. Zgodnie z art. 9 ust. 3 cyt. ustawy, do wykonywania prawa autorskiego do całości utworu potrzebna jest zgoda wszystkich współtwórców.

Spółka cywilna jest spółką osobową, a każdy wspólnik jest uprawniony i zobowiązany do prowadzenia spraw Spółki.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W podatku od towarów i usług podatnikiem jest Spółka, a nie wspólnicy, jednak w opisanym stanie faktycznym dla wykonania usługi kulturalnej, niezbędne jest współdziałanie wspólników. Efektem powyższego jest współtwórstwo i konieczność uznania Spółki za indywidualnego twórcę (ew. artystę wykonawcę).

Jako, że Spółka wynagradzana jest w formie honorarium, spełnione zostają wszystkie przesłanki by uznać, iż zwolnienie z artykułu 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług przysługuje Spółce w opisanych sytuacjach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Tut. Organ informuje, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 11 wymieniał jako zwolnione usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielanie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania (...) (ex 92) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 2006.347.1 z późn. zm.).

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy, stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie zaznacza się, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonego art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578 z późn. zm.) oraz zmienionego art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Natomiast, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jednakże na podstawie art. 43 ust. 19 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1.

usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2.

wstępu:

a.

na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b.

do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c.

do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5.

działalności agencji informacyjnych;

6.

usług wydawniczych;

7.

usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8.

usług ochrony praw.

Z powyższego wynika, iż ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy korzystać mogą jedynie:

* podmioty prawa publicznego;

* podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej;

* indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Analizując powołane powyżej regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednym z ww. podmiotów.

Z treści wniosku wynika, iż Małżeństwo prowadzi działalność gospodarczą w formie Spółki cywilnej świadcząc usługi artystyczne. Mąż jest kompozytorem oraz dyrygentem, a Żona wokalistką. Wspólnicy Spółki cywilnej są: indywidualnymi twórcami (Mąż) i artystami wykonawcami (Mąż i Żona) w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Usługi artystyczne świadczone przez Spółkę polegają na:

* komponowaniu i aranżowaniu utworów muzycznych,

* artystycznym wykonaniu - dyrygent, muzyk,

* występie orkiestry (na poszczególne imprezy artystyczne Wnioskodawca zatrudnia muzyków i wypłaca im honorarium na podstawie umowy o dzieło /występ artystyczny),

* komponowaniu utworów muzycznych dla wybranych muzyków, którzy wykonują utwory Męża, pod jego kierownictwem i nadzorem muzycznym,

* indywidualnych artystycznych wykonaniach wokalnych,

* artystycznych wykonaniach wokalnych wraz z zatrudnionym zespołem muzycznym.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek od towarów i usług pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

W analizowanej sprawie zwrócić uwagę należy na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te - aby mogły korzystać ze zwolnienia - świadczone muszą być przez specyficzne podmioty. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest Spółką prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług artystycznych. Wobec tego, Spółka nie spełnia definicji żadnego z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy, uprawnionych do korzystania ze zwolnienia od podatku. Ponadto, Wnioskodawca jako Spółka cywilna, jest zespołem artystów wykonawców, zatem nie może być uznany za indywidualnego twórcę. Tym samym nie jest również podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy. Stąd świadczone przez Zainteresowanego usługi w zakresie: komponowania i aranżowania utworów muzycznych, wykonania artystycznego - dyrygent, muzyk, występu orkiestry, komponowania utworów muzycznych dla wybranych muzyków, którzy wykonują utwory wspólnika Spółki, pod jego kierownictwem i nadzorem muzycznym, indywidualnych artystycznych wykonań wokalnych, a także artystycznych wykonań wokalnych wraz z zatrudnionym zespołem muzycznym, nie korzystają ze zwolnienia od podatku przewidzianego przez ustawodawcę w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Reasumując, świadczone przez Spółkę cywilną usługi, o których mowa we wniosku, nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy.

Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym oraz zawarte we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl