ILPP1/443-359/07-2/BD - Czy organizacje pozarządowe, posiadające status organizacji pożytku publicznego powinny posiadać nadany przez właściwy miejscowo urząd skarbowy numer identyfikacji podatkowej (NIP)?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-359/07-2/BD Czy organizacje pozarządowe, posiadające status organizacji pożytku publicznego powinny posiadać nadany przez właściwy miejscowo urząd skarbowy numer identyfikacji podatkowej (NIP)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Burmistrza Miasta przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2007 r. (data wpływu: 23 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego przez organizacje pożytku publicznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego przez organizacje pożytku publicznego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na terenie Gminy Miejskiej działają różne instytucje pozarządowe posiadające status organizacji pożytku publicznego, które realizują zadania zlecone w drodze konkursu ofert przez Gminę. Rozliczanie sprawozdań końcowych z wykonania zadań publicznych oraz późniejsza egzekucja administracyjna udzielonych kwot dotacji (np. w kwocie wyższej niż należna lub nienależnej) wiąże się w praktyce z licznymi problemami. Stowarzyszenia zarejestrowane, np. w ewidencji stowarzyszeń kultury fizycznej prowadzonej przez Starostę, nie zawsze posiadają nadany numer identyfikacji podatkowej (NIP), w związku z powyższym nie figurują w ewidencji prowadzonej przez właściwy miejscowo urząd skarbowy. Dalsza próba ściągnięcia kwoty dotacji podlegającej zwrotowi w drodze egzekucji administracyjnej, na podstawie tytułu wykonawczego wystawionego przez Gminę, zdaniem Wnioskodawcy z pewnością zakończy się niepowodzeniem, gdyż takie stowarzyszenie nie będzie figurowało jako podatnik w ewidencji urzędu skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy organizacje pozarządowe, posiadające status organizacji pożytku publicznego (w tym stowarzyszenia, kluby sportowe, fundacje, osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku państwa do kościoła katolickiego w RP i inne) winny posiadać nadany przez właściwy miejscowo urząd skarbowy numer identyfikacji podatkowej (NIP)?

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązkowi ewidencyjnemu (NIP) podlegają osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami. Obowiązek zgłoszenia identyfikacyjnego dotyczy także podmiotów, które będąc podatnikami korzystają ze zwolnienia od podatku. Natomiast zgodnie z treścią art. 24 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacji pożytku publicznego przysługuje zwolnienie między innymi od podatku dochodowego od osób prawnych. W związku z powyższym organizacje pozarządowe posiadające status organizacji pożytku publicznego winny podlegać obowiązkowi ewidencyjnemu i posiadać nadany numer identyfikacji podatkowej (NIP).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP). Stosownie do ust. 2 i 3 cyt. wyżej przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych - podmioty te również otrzymują numer identyfikacji podatkowej (NIP).

Powyższe oznacza, że obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego dotyczy podmiotów, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami lub płatnikami podatków. Obowiązek ewidencyjny obejmuje również co do zasady podmioty korzystające w całości lub w części ze zwolnień podatkowych, bowiem posiadają one status podatników.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że działające na terenie Gminy organizacje pozarządowe, posiadają status organizacji pożytku publicznego, które jako osoby prawne podlegają przepisom podatkowym ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 z późn. zm.). Jednakże na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych - zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że przedmiotowe organizacje, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu i obowiązane są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego.

Zatem powinny wystąpić do właściwego organu podatkowego o nadanie numeru identyfikacji podatkowej (NIP).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl