ILPP1/443-357/09-3/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-357/09-3/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego, przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 20 marca 2008 r., data wpływu do Biura KIP 23 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 czerwca 2009 r. (data wpływu 4 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Rozbudowa..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Rozbudowa...". Dnia 4 czerwca 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o informacje w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Starostwo Powiatowe jest jednostką organizacyjną (budżetową) powiatu i w związku z tym nie prowadzi działalności, w ramach której, mogłoby dokonywać odliczeń podatku VAT. Z uwagi na fakt realizacji zadań z zakresu administracji rządowej - pobieranie czynszu za dzierżawę obwodów łowieckich - Wnioskodawca został zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym składa deklaracje dla podatku od towarów i usług za okresy kwartalne.

Powiat złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Rozbudowa...". Starostwo Powiatowe realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w związku z czym niezbędna jest interpretacja w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług dotycząca realizowanego projektu.

Dnia 4 czerwca 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił opisane we wniosku zdarzenie przyszłe wskazując, iż przedmiotowa inwestycja objęta jest Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007 - 2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Starostwo Powiatowe realizując ww. projekt ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z projektem realizowanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jak stanowi natomiast ust. 6 powołanego przepisu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przywołanych przepisów wynika zatem, iż czynności wykonywane przez organy władzy publicznej, urzędy obsługujące te organy lub jednostki samorządu terytorialnego są opodatkowane podatkiem od towarów i usług w przypadku, gdy realizowane są na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi natomiast art. 4 ust. 1 pkt 6 cyt. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, m.in. w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych. Ponadto - stosownie do treści ust. 4 powołanego przepisu - ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy, organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu. Rada powiatu - jak stanowi art. 9 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym - jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu, z zastrzeżeniem przepisów o referendum powiatowym. Z kolei zarząd powiatu - stosownie do treści art. 33 ww. ustawy - wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy. Zadaniem starosty - co wynika z art. 34 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym - jest organizowanie pracy zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kierowanie bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentowanie powiat na zewnątrz.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Starostwo Powiatowe jako jednostka organizacyjna samorządu terytorialnego (powiatu) nie prowadzi działalności, która skutkowałaby odliczeniem podatku VAT. Jednakże Starostwo realizuje zadanie z zakresu administracji rządowej, którego wykonywanie - pobieranie czynszu za dzierżawę obwodów łowieckich - nałożyło na Starostwo obowiązek rejestracji jako czynnego podatnika podatku VAT oraz składania deklaracji VAT w okresach kwartalnych. To te czynności stanowią dla Starostwa (Powiatu) czynności opodatkowane podatkiem VAT. Jak wskazał Wnioskodawca, Powiat złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Rozbudowa...", objętego Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007-2013.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Starostwo Powiatowe (Powiat) nie będzie miało prawa dokonać odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn. "Rozbudowa...", z powodu braku związku zakupionych towarów i usług dotyczących realizacji projektu z wykonywanymi przez Starostwo (Powiat) czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Realizowany projekt należy bowiem do zadań własnych Powiatu uregulowanych w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie powiatowym oraz nie należy do czynności opodatkowanych Starostwa (Powiatu).

Brak powyższego w analizowanej sprawie oznacza, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku wynikającego z faktur zakupu usług i towarów przeznaczonych na realizację projektu.

W zakresie przedmiotowego projektu Starostwo (Powiat) nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Starostwo (Powiat) nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Starostwo (Powiat) nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu "Rozbudowa...".

Tut. Organ informuje, iż w przedmiotowej interpretacji odniesiono się wyłącznie do kwestii objętych zapytaniem, nie ustosunkowano się natomiast do pozostałych zagadnień zawartych w opisie zdarzenia przyszłego. Powyższe odnosi się przede wszystkim do oceny, kto - Starostwo Powiatowe czy Powiat - powinien zarejestrować się jako czynny podatnik podatku VAT i rozliczać ten podatek z Urzędem Skarbowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl