ILPP1/443-354/07-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-354/07-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana A. S., przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2007 r. (data wpływu 29 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego przekazania przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego przekazania przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od roku 2006 uzyskuje przychody z tytułu prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej. Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W trakcie tej działalności i na jej potrzeby wybudował hale produkcyjne do produkcji pieczarek. W związku z realizacją inwestycji dokonał odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług.

Obiekt ten wybudowano na gruncie stanowiącym współwłasność małżeńską. W latach 2006 i 2007 Wnioskodawca rozliczał podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułów produkcji rolnej przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw. W związku z tym nie miał obowiązku prowadzenia pełnej księgowości ani książki przychodów i rozchodów. Dodatkowo zainteresowany prowadził ewidencję sprzedaży i zakupów dla celów rozliczenia podatku od towarów i usług.

Obecnie małżonka Wnioskodawcy jest na etapie przygotowań do uruchomienia działalności polegającej na produkcji pieczarek i dokona rejestracji firmy w tym samym przedmiocie działalności. Każdy z małżonków będzie prowadził odrębną działalność gospodarczą jednoosobowo oraz będzie odrębnym podatnikiem VAT.

Po uruchomieniu i rejestracji działalności przez żonę, Zainteresowany planuje przekazać nieodpłatnie całe przedsiębiorstwo służące działalności (produkcji pieczarek) na rzecz firmy swojej żony. Powyższą czynność zamierza udokumentować protokołem przekazania. Przeniesienie będzie obejmowało całość przedsiębiorstwa, wszelkie jego składniki tak materialne jak i niematerialne, włącznie z przeniesieniem nazwy przedsiębiorstwa.

W ramach ww. czynności przeniesione na małżonkę zostanie:

1.

nazwa przedsiębiorstwa;

2.

rzeczowy majątek trwały (nieruchomości stanowiące hale produkcyjne, wraz z całym ich wyposażeniem i urządzeniami do produkcji pieczarek, meblami, urządzeniami biurowymi, sprzętem komputerowym);

3.

zapasy materiałów, towarów i wyrobów gotowych;

4.

programy komputerowe;

5.

wszelkie kontakty i związki handlowe;

6.

wierzytelności i należności na dzień zbycia;

7.

wszelkie dokumenty związane z dotychczasową działalnością przedsiębiorstwa.

Przekazani również będą pracownicy pieczarkarni. Ponadto dokonana zostanie cesja wszelkich praw i obowiązków wynikających z dwóch kredytów inwestycyjnych, zaciągniętych przez Wnioskodawcę na wybudowanie, wyposażenie i uruchomienie pieczarkarni.

Po przekazaniu małżonce całego przedsiębiorstwa Wnioskodawca zamierza zlikwidować działalność swojej firmy. Wnioskodawca zaznacza, że pomiędzy małżonkami istnieje małżeńska wspólność majątkowa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy tego rodzaju transakcję należy uznać za zbycie przedsiębiorstwa w myśl art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Czy w związku z tym powyższa transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie dojdzie do czynności mającej za przedmiot przedsiębiorstwo obejmujące wszystko, co wchodzi w jego skład, a polegającej na jego zbyciu. Zdaniem podatnika pod pojęciem "zbycia" mieści się szerszy katalog czynności prawnej niż tylko zwykła sprzedaż. W piśmie Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie z dnia 1 marca 2007 r., nr USIII/443/VAT/510/15/07/WO zamieszczonym na stronie internetowej Ministerstwa Finansów czytamy: Ustawodawca nie zdefiniował także, co należy rozumieć pod pojęciem "transakcji zbycia". Pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT tzn., iż "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu). Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów. Może więc nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym na podstawie umowy sprzedaży, darowizny, zamiany a także wniesienia tzw. aportem do spółki tytułem wkładu niepieniężnego. Zbyciem jest więc każda czynność prowadząca do przeniesienia własności. Wyłączeniu spod ustawy o podatku VAT podlegają zatem wszystkie czynności wymienione w art. 6 pkt 1, jeżeli ich przedmiotem jest przedsiębiorstwo. W rozumieniu art. 55#185; k.c. "Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,

5.

koncesje, licencje i zezwolenia,

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej,

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,

8.

tajemnice przedsiębiorstwa,

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Sformułowanie zawarte w art. 55#185; k.c. "obejmuje ono w szczególności", pozwala uznać, że definicja wymienia tylko przykładowe elementy przedsiębiorstwa. W rezultacie, przedsiębiorstwo może obejmować także inne, niewymienione w tym przepisie składniki, jak również może składać się z niektórych tylko elementów wyliczenia zawartego w art. 55#185; k.c. Potwierdza to treść art. 55#178; k.c., w myśl którego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Powyższy pogląd znajduje również odzwierciedlenie w orzecznictwie sądowym. W wyroku Sądu Najwyższego z dnia 17 października 2000 r. sygn. Akt I CKN 850/98 czytamy: "o tym, jakie konkretne składniki muszą być przeniesione na nabywcę, aby można było uznać, że nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa decydują okoliczności faktyczne, których nie można określić apriorycznie. Ocena, czy doszło do nabycia przedsiębiorstwa jest więc możliwa in concreto, a miarodajne jest ustalenie, czy nabyto minimum środków, bez których kontynuowanie przez nabywcę działalności gospodarczej realizowanej przed zbyciem nie jest możliwe. (...) Dlatego też zbycie przedsiębiorstwa powinno obejmować co najmniej te składniki, które determinują funkcje spełniane przez przedsiębiorstwo."

Zdaniem podatnika mimo częściowej zmiany nazwy przedsiębiorstwa nadal będziemy mieli do czynienia ze zbyciem przedsiębiorstwa. Wobec powyższego przedmiotowa czynność będzie czynnością prawną w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans.

W związku z tym nie powstanie obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podkreślić jednak należy, że analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, czy przedstawione we wniosku zagadnienie sprzedaży przedsiębiorstwa, skutkuje uznaniem zamierzonej czynności za sprzedaż przedsiębiorstwa, w świetle wskazanych powyżej przepisów art. 55 k.c.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl