ILPP1/443-349/13-5/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-349/13-5/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2013 r. (data wpływu 24 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z wykonaniem infrastruktury drogowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z wykonaniem infrastruktury drogowej. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 czerwca 2013 r. potwierdzającym dokonanie dodatkowej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 5 maja 2010 r. S.A. (zwana dalej "Cedentem") podpisała z Prezydentem Miasta (zwanym dalej "Zarządcą Drogi") porozumienie o współdziałaniu w realizacji zadania inwestycyjnego pn. "Budowa drogi...". Aneks do porozumienia został podpisany w dniu 7 grudnia 2011 r. Po podjęciu uchwały Wspólników Sp. z o.o., w dniu 5 lipca 2011 r. pomiędzy Cedentem, Spółką z o.o. ("Cesjonariuszem") oraz Prezydentem Miasta (zwanych dalej "Stronami") podpisana została umowa cesji, na podstawie której Wnioskodawca wszedł w prawa i obowiązki Cedenta wobec Zarządcy Drogi wynikające z porozumienia z dnia 5 maja 2010 r. dotyczącego drogi plażowej.

W związku z przystąpieniem przez Cedenta do realizacji planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie hotelu uzdrowiskowego, z komunikacją wewnętrzną oraz niezbędną infrastrukturą techniczną - celem podniesienia atrakcyjności terenu poprzez wybudowanie w jego pobliżu drogi umożliwiającej bezpośrednie dojście do plaży - z uwagi na fakt, iż budowa ww. drogi nie była ujęta w wieloletnich planach inwestycyjnych Miasta - Strony postanowiły, iż dla osiągnięcia porozumienia Zarządca drogi powierzył Spółce wykonanie zadania własnego, polegającego na budowie drogi Plażowej, a Spółka przejęła prawa i obowiązki związane z tą inwestycją.

Z porozumienia wynika między innymi, iż:

* Zarządca drogi zobowiązuje się do nieodpłatnego przekazania na czas budowy terenu objętego przedmiotową inwestycją,

* Inwestor zobowiązuje się do wykonania na własny koszt projektu budowlano-wykonawczego budowy drogi Plażowej - we wszystkich niezbędnych branżach (opracowanego na podstawie ustaleń projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta, obejmującego teren dzielnicy nadmorskiej i w uzgodnieniu z Gminą - Miastem) - oraz innej wymaganej prawem dokumentacji,

* Spółka zobowiązuje się do uzyskania prawomocnej i ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę dla ww. inwestycji oraz zrealizowania wg projektu - na koszt własny przedmiotowej inwestycji.

Istotnym jest również fakt, iż inwestycja powstała w wyniku robót przeprowadzonych przez Spółkę zostanie po jej zakończeniu niezwłocznie przekazana (nieodpłatnie) Zarządcy Drogi na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego, uzgodnionego i podpisanego przez przedstawicieli obu Stron.

Prace miały być prowadzone w dwóch etapach:

I etap - przebudowa drogi gminnej do plaży, zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego miasta,

II etap - budowa drogi dojazdowej do plaży na działkach zlokalizowanych w granicach administrowanego przez Urząd Morski pasa technicznego ochrony wybrzeża, po uzyskaniu z Urzędu Morskiego warunków technicznych do projektowania i decyzji zezwalającej na wykorzystanie pasa technicznego do budowy wyżej wskazanej drogi.

W obecnym stanie faktycznym niezrealizowany pozostaje drugi etap prac. Do dnia dzisiejszego inwestycja nie została jeszcze przekazana Zarządcy Drogi.

Wydatki związane z budową infrastruktury są istotne z punktu widzenia Spółki, gdyż od ich poniesienia uzależniona jest jakość usług świadczonych przez hotel - podniesienie atrakcyjności. Podyktowana również koniecznością zapewnienia dostępu na plażę służb ratowniczych, umożliwieniem i przystosowaniem zejścia na plażę dla osób niepełnosprawnych, a także planowanym w przyszłości wydzieleniem plaży hotelowej.

Ponadto należy nadmienić, iż Spółka korzystała z obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących poniesione nakłady inwestycyjne, zgodnie z zasadą wynikającą z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W obiekcie nowo wybudowanego hotelu Spółka z o.o. realizuje usługi wyłącznie opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka miała prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących poniesione nakłady.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie bezsprzeczny związek przedmiotowych wydatków z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi, wynikającymi z funkcjonowania hotelu, zdaniem Spółki, miała Ona prawo skorzystać z obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących poniesione nakłady inwestycyjne, zgodnie z zasadą wynikającą z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W obiekcie nowo wybudowanego hotelu Spółka z o.o. realizuje usługi wyłącznie opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Z opisu sprawy wynika, iż w dniu 5 maja 2010 r. Spółka S.A. (Cedent) podpisała z Prezydentem Miasta (Zarządcą Drogi) porozumienie o współdziałaniu w realizacji zadania inwestycyjnego pn. "Budowa drogi Plażowej...".

W związku z przystąpieniem przez Cedenta do realizacji planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie hotelu uzdrowiskowego, z komunikacją wewnętrzną oraz niezbędną infrastrukturą techniczną - celem podniesienia atrakcyjności terenu poprzez wybudowanie w jego pobliżu drogi umożliwiającej bezpośrednie dojście do plaży - z uwagi na fakt, iż budowa ww. drogi nie była ujęta w wieloletnich planach inwestycyjnych Miasta - Strony postanowiły, iż dla osiągnięcia porozumienia Zarządca Drogi powierzył Spółce wykonanie zadania własnego, polegającego na budowie drogi plażowej, a Spółka przejęła prawa i obowiązki związane z tą inwestycją.

Z porozumienia wynika między innymi, iż:

* Zarządca drogi zobowiązuje się do nieodpłatnego przekazania na czas budowy terenu objętego przedmiotową inwestycją,

* Inwestor zobowiązuje się do wykonania na własny koszt projektu budowlano-wykonawczego budowy drogi plażowej - we wszystkich niezbędnych branżach (opracowanego na podstawie ustaleń projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta, obejmującego teren dzielnicy nadmorskiej i w uzgodnieniu z Gminą - Miastem) - oraz innej wymaganej prawem dokumentacji,

* Spółka zobowiązuje się do uzyskania prawomocnej i ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę dla ww. inwestycji oraz zrealizowania wg projektu - na koszt własny przedmiotowej inwestycji.

Istotnym jest również fakt, iż inwestycja powstała w wyniku robót przeprowadzonych przez Spółkę zostanie po jej zakończeniu niezwłocznie przekazana (nieodpłatnie) Zarządcy Drogi na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego. Do dnia dzisiejszego inwestycja nie została jeszcze przekazana Zarządcy Drogi.

Wydatki związane z budową infrastruktury są istotne z punktu widzenia Spółki, gdyż od ich poniesienia uzależniona jest jakość usług świadczonych przez hotel - podniesienie atrakcyjności. Podyktowana również koniecznością zapewnienia dostępu na plażę służb ratowniczych, umożliwieniem i przystosowaniem zejścia na plażę dla osób niepełnosprawnych, a także planowanym w przyszłości wydzieleniem plaży hotelowej.

W obiekcie nowo wybudowanego hotelu Wnioskodawca realizuje usługi wyłącznie opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Zainteresowanego dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących poniesione nakłady na wybudowanie infrastruktury drogowej.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż - jak wynika z opisu sprawy - nakłady, które poniosła Spółka na wykonanie infrastruktury drogowej będą związane z wykonywanymi przez Nią czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, Spółka na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową infrastruktury drogowej, a następnie nieodpłatnie przekazanej na rzecz Zarządcy Drogi, z uwagi na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z wykonaniem infrastruktury drogowej. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania infrastruktury drogowej została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 22 lipca 2013 r., nr ILPP1/443-349/13-4/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl