ILPP1/443-346/10-4/NS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-346/10-4/NS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 19 marca 2010 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 24 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 maja 2010 r. (data wpływu 19 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z dofinansowaniem projektu 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z dofinansowaniem projektu 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 maja 2010 r. (data wpływu 19 maja 2010 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie ubiega się o dofinansowanie na realizację projektu 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Podstawa prawna realizacji projektu:

* art. 63 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277/1 z dnia 21 października 2005 r.),

* art. 39 oraz pkt 5.3.4.3 załącznik II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r., ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1696/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L 368/15 z dnia 23 grudnia 2006 r.).

Projekt 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" jest współfinansowany z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z EFRROW.

Czynności wykonywane w ramach realizacji ww. projektu obejmują: koszty bieżące (administracyjne) oraz tzw. nabywanie umiejętności i aktywizację.

Do kosztów bieżących Wnioskodawca zalicza m.in.: wynagrodzenia pracowników, koszty podróży służbowych, koszty wynajmu pomieszczeń biurowych, opłaty telekomunikacyjne i pocztowe, zakupy materiałów biurowych, koszty obsługi finansowo-księgowej projektu.

Realizacja projektu w ramach "nabywania umiejętności i aktywizacji" obejmuje m.in.: realizację badań dotyczących obszaru działania Lokalnej Grupy, czyli np. zlecanie ekspertyz podmiotom zewnętrznym, prowadzenie przez Zainteresowanego kampanii informacyjnej o obszarze objętym lokalną strategią rozwoju poprzez organizację spotkań, konferencji, szkoleń, publikacje ogłoszeń i artykułów prasowych oraz audycje i programy radiowe. Wszystkie działania mają charakter otwarty, skierowane są do mieszkańców obszaru objętego lokalną strategią rozwoju.

Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Zainteresowany, realizując projekt 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" nie prowadzi działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Realizując projekt (działanie) 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", Wnioskodawca nie będzie wykonywał żadnych czynności opodatkowanych, ponieważ prowadzona działalność nie jest działalnością generującą obrót, opodatkowaną podatkiem VAT.

Z uzupełnienia do wniosku z dnia 14 maja 2010 r. wynika, iż:

1.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

2.

Projekt "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" jest objęty programem PROW (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich) na lata 2007 2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nie będąc płatnikiem podatku VAT, realizując projekt w ramach działania 4.31, Zainteresowany może odzyskać uiszczony podatek VAT, czy nie może w żaden sposób tego podatku uzyskać.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując projekt 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT, nie widnieje w ewidencji płatników podatku VAT, w związku z tym realizując ww. projekt nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W art. 86 ust. 1 ustawy postanowiono, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na podstawie zapisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie natomiast do przepisu art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z tym zastrzeżeniem, na mocy art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyklucza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie na realizację projektu 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Projekt jest współfinansowany z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Czynności wykonywane w ramach realizacji ww. projektu obejmują: koszty bieżące (administracyjne) oraz tzw. nabywanie umiejętności i aktywizację. Do kosztów bieżących Zainteresowany zalicza m.in.: wynagrodzenia pracowników, koszty podróży służbowych, koszty wynajmu pomieszczeń biurowych, opłaty telekomunikacyjne i pocztowe, zakupy materiałów biurowych, koszty obsługi finansowo-księgowej projektu. Realizacja projektu w ramach "nabywania umiejętności i aktywizacji" obejmuje m.in.: realizację badań dotyczących obszaru działania Lokalnej Grupy, czyli np. zlecanie ekspertyz podmiotom zewnętrznym, prowadzenie przez Wnioskodawcę kampanii informacyjnej o obszarze objętym lokalną strategią rozwoju poprzez organizację spotkań, konferencji, szkoleń, publikacje ogłoszeń i artykułów prasowych oraz audycje i programy radiowe. Wszystkie działania mają charakter otwarty, skierowane są do mieszkańców obszaru objętego lokalną strategią rozwoju. Zainteresowany nie jest płatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Wnioskodawca, realizując projekt 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" nie będzie wykonywał żadnych czynności opodatkowanych, ponieważ prowadzona działalność nie jest działalnością generującą obrót opodatkowany podatkiem VAT. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Projekt "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" jest objęty programem PROW (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich) na lata 2007 2013.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, a ponadto Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

W zakresie ww. projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwanego dalej rozporządzeniem. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie realizując projekt w ramach działania 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", nie będzie miało możliwości odzyskania uiszczonego podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl