ILPP1/443-346/07-2/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-346/07-2/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X Zarządu Dróg Wojewódzkich w P. przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2007 r. (data wpływu: 23 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przeniesienia własności gruntów między organami władzy publicznej oraz jednostkami samorządu terytorialnego w drodze:

1.

nieodpłatnego przekazania - jest prawidłowe,

2.

umowy darowizny - jest prawidłowe,

3.

umowy sprzedaży - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przeniesienia własności gruntów między organami władzy publicznej oraz jednostkami samorządu terytorialnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zarząd Województwa X wykonuje obowiązki zarządcy dróg wojewódzkich za pomocą X Zarządu Dróg Wojewódzkich w P., powołanego w dniu 25 stycznia 1999 r. uchwałą Sejmiku Województwa X nr VII/XX/XX.

Na mocy uchwały nr 43X/2003 Zarządu Województwa X z dnia 18 lipca 2003 r. oraz pełnomocnictw udzielonych w formie aktu notarialnego Dyrektor X Zarządu Dróg Wojewódzkich w P. prowadzi w imieniu i na rzecz Województwa X negocjacje zmierzające do ustalenia ceny nabycia gruntów oraz nabywa od Skarbu Państwa, gmin i powiatów grunty z przeznaczeniem pod budowę dróg w drodze nieodpłatnego przekazania, umowy darowizny lub umowy sprzedaży. Nabywane grunty są zarówno gruntami niezabudowanymi, jak i zabudowanymi, ale zawsze z przeznaczeniem pod budowę dróg.

Wnioskodawca jako jednostka budżetowa działająca na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832) wydatkuje środki publiczne do wysokości kwot wskazanych w planie budżetu. W związku z tym cena gruntu (opodatkowanie VAT) ma dla Wnioskodawcy istotne znaczenie. Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT w odniesieniu do zadań, do których został powołany, i nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego. Wydatek (koszt) dla Wnioskodawcy stanowi kwota brutto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podlega opodatkowaniu VAT przeniesienie własności gruntów między organami władzy publicznej w drodze:

1.

nieodpłatnego przekazania,

2.

umowy darowizny,

3.

umowy sprzedaży.

Wnioskodawca - odwołując się do art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług - twierdzi, że przeniesienie własności nieruchomości w drodze nieodpłatnego przekazania, umowy darowizny i umowy sprzedaży między organami władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, nie mieści się w zakresie podmiotowym opodatkowania VAT. Jednostki samorządu terytorialnego przekazują Wnioskodawcy grunty należące do nich na mocy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym oraz grunty nabyte jednorazowo od osób fizycznych, do których nie stosowano przepisów o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca uważa, że jeżeli zbywcy nie mieli możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, to przy dalszym przeniesieniu własności nie są obowiązani do naliczenia podatku i podwyższenia ceny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania nieodpłatnego przekazania gruntów oraz darowizny gruntów, nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania sprzedaży gruntów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

* odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

* eksport towarów,

* import towarów,

* wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

* wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów - stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

Według art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu VAT, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Dyrektor X Zarządu Dróg Wojewódzkich w P. działając w imieniu i na rzecz Województwa, nabywa od Skarbu Państwa, powiatów i gmin grunty z przeznaczeniem pod budowę dróg m.in. w drodze nieodpłatnego przekazania lub umowy darowizny. Przekazanie przez gminy i powiaty gruntów na zasadach określonych w art. 7 ust. 2 cyt. ustawy (nieodpłatne przekazanie lub umowa darowizny), nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ, jak twierdzi Wnioskodawca, gminom i powiatom nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych gruntów.

Umowa darowizny oraz umowa sprzedaży są uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z art. 888 § 1 k.c. przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Natomiast w myśl art. 535 k.c. przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Umowa sprzedaży, w odróżnieniu od umowy darowizny, jako czynność odpłatna, mieści się w zakresie przedmiotowym opodatkowania VAT, wskazanym w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy - opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy - czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Podatnikami - w myśl art. 15 ust. 1 cyt. ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat tej działalności.

Działalność gospodarcza na mocy art. 15 ust. 2 ww. ustawy obejmuje:

* wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wtedy, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy;

* czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług za podatnika nie uważa się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przytoczonych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy działają w charakterze podatników wtedy, gdy:

* wykonują czynności, które nie mieszczą się w ramach ich zadań lub

* wykonują czynności, które mieszczą się w ramach ich zadań, na podstawie umów cywilnoprawnych.

Na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) jednostki samorządu terytorialnego korzystają ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W przedstawionym stanie faktycznym Dyrektor X Zarządu Dróg Wojewódzkich w P. działając w imieniu i na rzecz Województwa X, nabywa od Skarbu Państwa, powiatów i gmin grunty z przeznaczeniem pod budowę dróg m.in. w drodze umowy sprzedaży. Organy władzy publicznej oraz jednostki samorządu terytorialnego wykonują czynności nałożone na nie odrębnymi przepisami na podstawie umów cywilnoprawnych. W tym stanie rzeczy nie można stosować wyłączenia podmiotowego z art. 15 ust. 6 cyt. ustawy, jak również zwolnienia przedmiotowego z § 8 ust. 1 pkt 13 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, należy stwierdzić, że przeniesienie własności gruntów między organami władzy publicznej oraz jednostkami samorządu terytorialnego w drodze:

1.

nieodpłatnego przekazania nie podlega opodatkowaniu VAT,

2.

umowy darowizny nie podlega opodatkowaniu VAT,

3.

umowy sprzedaży podlega opodatkowaniu VAT.

Jednocześnie mając na uwadze, że wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie nie złożył podatnik zobowiązany do rozliczenia podatku, ale podatnik ponoszący ekonomiczny ciężar podatku, zaznacza się, że interpretacja nie wywiera skutku prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl