ILPP1/443-344/08-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-344/08-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2008 r. (data wpływu 28 marca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2008 r. (data wpływu 25 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działki budowlanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działki budowlanej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 kwietnia 2008 r. o własne stanowisko w sprawie oraz uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego o informację w zakresie działalności rolniczej Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zbyć działkę budowlaną położoną w miejscowości X obręb Y. Z aktualnie obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego wynika, iż nieruchomość ta przeznaczona jest pod bazy i składy przemysłowe. Niemniej Uchwałą Rady Miejskiej w X z dnia 29 lutego 2008 r. podjęto decyzję o zmianie planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego nieruchomość Zainteresowanego. Uchwała ta nie została jeszcze opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa.

Przedmiotowy grunt został nabyty przez Wnioskodawcę od osoby fizycznej w drodze zakupu z zamiarem budowy składu przemysłowego. Na nieruchomości Zainteresowany nie prowadził działalności rolniczej i nie dokonywał dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej. Wnioskodawca nie świadczył usług rolniczych.

Aktualnie Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej i nie świadczy stosunku pracy opartego na umowie o pracę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż ww. nieruchomości będzie stanowić dostawę towaru opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowej nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 wymienionej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie zatem do treści powołanych przepisów by sprzedaż działki budowlanej (dostawa towaru) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, winna być dokonana przez podmiot będący w świetle ustawy o VAT podatnikiem samodzielnie wykonującym działalność gospodarczą. Działalność taka - w świetle ustawy - to również wszelkie czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem jeśli określone czynności nie są wykonywane przez producentów, handlowców, usługodawców, podmioty pozyskujące zasoby naturalne, rolników, lub osoby wykonujące wolne zawody, to mogą być uznane za działalność gospodarczą jeśli cechują się m.in.: zamiarem dokonywania czynności w sposób częstotliwy oraz celem zarobkowym.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego zawartym we wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego, Wnioskodawca nie jest którymkolwiek z podmiotów wymienionych w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Zainteresowany nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej oraz działalności rolniczej. Tym samym Zainteresowany nie wypełnia definicji działalności gospodarczej w tym zakresie.

W stanie sprawy trudno również przypisać Wnioskodawcy zamiar nabycia nieruchomości w celu jej dalszej odsprzedaży. Zainteresowany nabył nieruchomość w celu budowy składu przemysłowego. Z opisu zawartego we wniosku nie wynika jednak, aby działka była wykorzystywana w jakiejkolwiek działalności gospodarczej. Brak w sprawie również częstotliwości zawartej w art. 15 ustawy o VAT, bowiem przedmiotem umowy - jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego - będzie jedna nieruchomość.

Dokonując zatem kompleksowej oceny zdarzenia przyszłego na gruncie obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług uwidocznić należy, iż Wnioskodawca nie wypełnia kluczowych przesłanek wynikających z powołanego wyżej art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Uwzględniając zatem fakt, iż przyszła czynność nie jest w świetle ustawy działalnością gospodarczą, nie można uznać Wnioskodawcy za występującego w roli podatnika podatku VAT.

Reasumując, dokonanie dostawy przez Wnioskodawcę w okolicznościach opisanych we wniosku nie stanowi podstawy do uznania jej za działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, co skutkuje brakiem statusu podatnika. Brak natomiast takiego statusu powoduje brak obowiązków podatkowych w zakresie podatku VAT - zapłaty podatku VAT. Jeżeli zatem nieruchomość nie została nabyta w celu prowadzenia działalności gospodarczej i nie była również w działalności takiej wykorzystywana, to zamierzona transakcja nie będzie wiązać się z opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl