ILPP1/443-343/10-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-343/10-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2010 r. (data wpływu 23 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia - brak daty (data wpływu 24 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu realizowanego zadania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu realizowanego zadania. Powyższy wniosek uzupełniono pismem w dniu 24 maja 2010 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz o podpis osoby upoważnionej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie (dalej: Wnioskodawca) zamierza realizować ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Osi Priorytetowej v Infrastruktura społeczna, Działanie V.2 Infrastruktura pomocy społecznej zadanie. Okres realizacji przypadnie na lata 2011-2012. Projekt zakłada remont i adaptację budynku niepodpiwniczonego, otrzymanego w dzierżawę od Zarządu Nieruchomości Miejskich, a tym samym stworzenie dogodnych warunków do rozwoju zawodowego osób niepełnosprawnych. w wyniku realizacji przedsięwzięcia przedmiotowy budynek zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Zaplanowane do realizacji przedsięwzięcie obejmuje działania z zakresu branży budowlanej, instalacji elektrycznej i CO, instalacji wentylacyjnej, instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej. Budynek wymaga przeprowadzenia wewnątrz budynku linii ścianek działowych poszczególny pracowni, tj. pracowni modelarskiej, pracowni poligraficzno-komputerowej, pracowni krawiecko-hafciarskiej, pracowni rękodzieła, sanitariatów, gabinetów, pokoi administracyjnych i socjalnych. w związku z tym istniejące otwory okienne wymagają zmiany ich położenia. Istniejąca instalacja elektryczna i wodno-kanalizacyjna wg projektu zaopiniowanego przez Państwową Inspekcję Sanitarną, Rzeczoznawcy ds. Zabezpieczeń Przeciw-Pożarowych oraz Rzeczoznawcy ds. BHP wymaga dostosowania do obecnych wymagań oraz rozprowadzenia jej w budynku wg projektu jego zagospodarowania. Instalacja grzewcza podlega tym samym wymogom.

W związku z uskokami wewnątrz budynku, podłogi zostaną sprowadzone do jednolitej wysokości, aby usprawnić poruszanie się osób niepełnosprawnych po całym obiekcie.

Dojście i dojazd do budynku wg przepisów o prawie budowlanym, ppoż. oraz BHP będzie dostępne z dwóch stron budynku. Toteż istniejące dojście będzie dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych z podjazdem oraz dodatkowe nieistniejące stosownie do wymogów ppoż. z dojściem i podjazdem, furtką i ogrodzeniem.

Aby zmniejszyć zużycie energii elektrycznej, na ogrzewanie budynku projektuje się jego ocieplenie (ściany, dach), co w rachunkach rocznych działalności zakładu przyniesie wymierne korzyści. Teren wokół budynku należy zagospodarować (zazielenić, uporządkować), aby całość wewnątrz i zewnątrz tworzyła miejsce, do którego chętnie się przychodzi.

W pomieszczeniach sanitarnych, szatni, socjalnym, pracowni poligraficznej i modelarskiej zainstalowane zostaną wyciągi. We wszystkich oknach zamontowane zostaną żaluzje pionowe. Oświetlenie pomieszczeń elektryczne górne i punktowe doprowadzone do każdego pomieszczenia z projektu oraz naturalne.

Podłogi w pomieszczeniach wyłożone będą gresem antypoślizgowym, a w gabinecie rehabilitacyjnym wykładziną dywanową.

Obiekt oraz pomieszczenia Zakładu Aktywności Zawodowej będą dostosowane do różnego rodzaju niepełnosprawności (neurologicznej, ruchowej, intelektualnej, sprzężonej).

Na etapie budowlanym inwestycja realizowana będzie przez Wnioskodawcę. Po zrealizowaniu przedsięwzięcia, czyli na etapie eksploatacyjnym, obiekt będzie użytkowany przez odrębną jednostkę budżetową, tj. zakład aktywności zawodowej, zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92 z późn. zm.). Budynek zarówno dziś, jak również po realizacji projektu pozostanie w ewidencji majątkowej Zarządu Nieruchomości Miejskich. Stowarzyszenie nie uzyska więc przychodu z tego tytułu. Obiekt prowadzony będzie przez odrębną jednostkę budżetową i będą w nim wykonywane czynności opodatkowane podatkiem VAT, np. w postaci towarów i usług.

W uzupełnieniu przesłanym w dniu 24 maja 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż Stowarzyszenie nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, w związku z powyższym nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Towary i usługi nabywane w ramach realizowanego zadania nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku ubiegania się o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Osi Priorytetowej v Infrastruktura społeczna, Działanie V.2 Infrastruktura pomocy społecznej na zadanie Zainteresowany nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT, tj. czy podatek VAT powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszt podatku VAT kwalifikuje się do współfinansowania ze środków pomocowych Unii Europejskiej tylko wówczas, gdy został faktycznie i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta i nie może zostać odzyskany, tzn. beneficjent nie ma możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Aktem prawnym obowiązującym w tym zakresie w kraju jest ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zagadnienie dotyczące kwalifikowalności podatku VAT sprowadza się więc do odpowiedzi na pytanie, czy w świetle wymienionej wyżej ustawy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT przez Stowarzyszenie, czy też nie. Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt jako beneficjent pomocy unijnej. Wykonanie prac budowlanych Stowarzyszenie zleci wyłonionym w trybie prawa zamówień publicznych wykonawcom, mającym prawo i możliwość odliczania podatku od towarów i usług. Natomiast możliwości takiej nie ma Stowarzyszenie, które ostatecznie ponosi koszt podatku od towarów i usług, opłacając wystawione przez wykonawców faktury. Po zakończeniu realizacji inwestycji, na etapie eksploatacji użytkownikiem obiektu, który będzie sprzedawał towary i usługi zostanie podmiot inny niż Stowarzyszenie, mianowicie odrębna jednostka budżetowa, tj. zakład aktywności zawodowej. w takiej sytuacji warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, nie zostanie zachowany.

Stowarzyszenie jako beneficjent pomocy unijnej nie będzie miało możliwości odliczenia podatku VAT. Podatek ten zatem przy ubieganiu się o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Osi Priorytetowej v Infrastruktura społeczna, Działanie V.2 Infrastruktura pomocy społecznej będzie kosztem kwalifikowanym.

Stowarzyszenie nie prowadząc działalności gospodarczej nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej zwaną ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W świetle art. 96 ust. 1 powołanej ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, zgodnie z którym podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie zamierza realizować ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Osi Priorytetowej v Infrastruktura społeczna, Działanie V.2 Infrastruktura pomocy społecznej zadanie. Projekt zakłada remont i adaptację budynku niepodpiwniczonego, otrzymanego w dzierżawę od Zarządu Nieruchomości Miejskich, a tym samym stworzenie dogodnych warunków do rozwoju zawodowego osób niepełnosprawnych. w wyniku realizacji przedsięwzięcia przedmiotowy budynek zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Na etapie budowlanym inwestycja realizowana będzie przez Wnioskodawcę. Po zrealizowaniu przedsięwzięcia, czyli na etapie eksploatacyjnym, obiekt będzie użytkowany przez odrębną jednostkę budżetową, tj. zakład aktywności zawodowej, zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Budynek zarówno dziś, jak również po realizacji projektu pozostanie w ewidencji majątkowej Zarządu Nieruchomości Miejskich. Wnioskodawca wskazał, iż Stowarzyszenie nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, w związku z powyższym nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Towary i usługi nabywane w ramach realizowanego zadania nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów realizowanych w związku z wykonywanym zadaniem.

W zakresie przedmiotowego projektu Stowarzyszenie nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie spełnia tych warunków i nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją zadania.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania za środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl